Pavel Valoušek má z Monte bod. Nyní na Šumavu a do Mexika 25.1.2005 19:20 - tisková zpráva
MONTE CARLO – Až na šestý pokus se podařilo Pavlu Valouškovi prorazit obrovskou smůlu, která ho provázela při startech na soutěžích mistrovství světa a dokončil jeden z nejnáročnějších podniků MS, legendární Rallye Monte Carlo. Do města hazardu a nízkých daní odjížděli Pavel Valoušek a jeho italský spolujezdec Pierangelo Scalvini s jediným cílem – dokončit soutěž. A tento úkol splnili na sto procent, odměnou navíc je jeden bod do klasifikace jezdců juniorského šampionátu.
Už časově hodně napěchované úterní a středeční tréninky naznačily, že letošní Monte Carlo nebude procházkou růžovým sadem. Velice náročná trať se spoustou zrádných zatáček, častokrát vedená po úzkých cestičkách ohraničených z jedné strany skalním masivem a hlubokou propastí ze strany druhé. To vše ještě umocněno délkou jednotlivých zkoušek, kdy nejdelší test měřil necelých třiatřicet kilometrů.
„Tratě jsou tu hodně těžké, každý den má více než 100 km rychlostních zkoušek. Navíc jsou testy úplně jiného charakteru než tratě v České republice, tady je na jednom kilometru víc zatáček, než u nás na dvou rychlostních zkouškách,“ hodnotil náročnost zdejších tratí Pavel Valoušek.
Na čtvrtek byl kromě slavnostních ceremoniálů a focení jezdců na programu také shakedown. Na desetikilometrový úsek u horského městečka Sospel se Valoušek se Scalvinim vydali celkem dvakrát. „Všechno bylo v pořádku. Hlavně jsme si vyzkoušeli chování auta na trati, jedeme totiž stejně jako všichni junioři pneumatiky Pirelli, které se od mých obvykle používaných gum chovají trochu jinak. Časy nebyly oproti konkurenci úplně nejhorší, takže jsme spokojení,“ byla slova otrokovického jezdce v předvečer slavnostního startu u známého monackého kasina.
První den byly na programu čtyři rychlostní zkoušky, které však svou délkou v součtu přesahovaly sto kilometrů. Hned na té první se Valdovi podařilo dojet před ním startujícího španěla Sorda, jehož trápily problémy s brzdami. Zdejší cesty však byly tak úzké, že trvalo několik set metrů, než se podařilo najít místo, kde by bylo možné jej předjet. Ve druhé polovině zkoušky se pak vyskytly problémy s brzdami i u Valouška. „Byla to však hlavně moje chyba, jednoduše jsem moc brzdil,“ kajícně přiznal Valda. Po průjezdu druhým testem ze St. Antonin do Toudonu obsahujícím tradiční televizní průjezd kaňonem zamířily všechny vozy zpět do servisu v Monacu, kde se posádky připravovaly na dvojí průjezd nejdelšího úseku soutěže. „Tato zkouška obsahovala téměř vše, co se může na rally zažít. Rychlé úseky střídané prudkými zatáčkami, výjezdy do kopce i sjezdy na srdce, na některých místech byl na cestě led a dokonce i sníh. Začátek testu byl někde v pětistech metrech nad mořem, kde panovalo teplé počasí a nejvyšší bod zkoušky byl zhruba o devět set metrů výš. Navíc druhý průjezd byl ještě umocněn začínajícím stmíváním, při kterém je nejhorší možná viditelnost, protože sluneční svit již nestačí na dobrý výhled a světelná rampa ještě dostatečně nezabírá. Po prvním dnu jsme ale spokojeni, hlavně se nám podařilo tuto etapu dokončit,“ spokojeně popsal průběh prvního dne Pavel Valoušek.
Druhý den bylo na programu pět rychlostních zkoušek, jako první opět nejdelší dvaatřicetikilometrový úsek, tentokráte však v opačném směru. „Moc se mi nepovedla,“ řekl Valoušek na adresu pátého testu a dodal: „Ze začátku se nám vůbec nedařilo chytit správný rytmus. Navíc jsme asi pět kilometrů před cílem dostali defekt, ani pořádně nevíme o co.“ Na dalších dvou testech si chtěli Valoušek se Scalvinim vylepšit své postavení, osud ale chtěl jinak. Po haváriích Francoise Duvala a Armina Schwarze byly obě zkoušky zrušeny a všem jezdcům JWRC byl přidělen náhradní čas. Kvůli spadlému sloupu po Duvalově havárii byly navíc poslední dvě zkoušky opožděny o hodinu a čtvrt, takže pro všechny vozy se jely za šera či za úplné tmy. „Obzvlášť poslední zkouška byla hodně těžká, což dokazují četné výpadky našich soupeřů. Nám sedla opravdu dobře, hned od začátku jsme chytli správné tempo a podařilo se to udržet až do konce, což jde vidět i na čase. Hlavně jsem ale rád, že jsme ji vůbec dojeli,“ řekl Valoušek o závěru druhé etapy.
Závěrečný den měl na programu šestici zkoušek. Nejdříve se jela opět dvaatřicetikilometrová zkouška, tentokráte však rozpůlená na část vedoucí do kopce a z kopce. Jako třešnička na dortu byla naplánována nejznámější zkouška vedoucí průsmykem Col de Turini. Ze strany Valouška se Scalvinim se tato část soutěže nesla hlavně znamení dojetí soutěže až do cíle. Přesto se jim podařilo na prvním úseku z Col de Braus a na prvním průjezdu Col de Turini zajet velice slušný čas, kdy si dvakrát připsali skalp i loňského vítěze JWRC, Švéda Anderssona.
V cíli celé soutěže tak Pavel Valoušek zářil spokojeností: „Jsem velice rád, že jsme dokázali dojet až do cíle. Můžu říct, že tohle byla nejtěžší soutěž, jakou jsem ve svém životě dojel. V závěru se na nás začal tlačit Wilks, který včera havaroval a jel tedy s časovou penalizací. Na prvních testech jsem zkoušel zůstat před ním, pak jsem se ale raději soustředil na dojetí až do cíle.
Cíl se nám podařilo splnit beze zbytku, dokončili jsme soutěž mistrovství světa, získali jsme jeden bod do hodnocení JWRC a získali obrovské množství neocenitelných zkušeností. Není to však jen náš úspěch, strašně moc bych chtěl poděkovat klukům z JM Engineeringu i „ledovým špionům“ Michalu Horovi a Honzovi Sýkorovi, bez jejichž pomoci by takovéhoto výsledku nebylo možné dosáhnout,“ zhodnotil Pavel Valoušek účinkování na letošní Rallye Monte Carlo.
Další soutěží juniorského šampionátu bude o druhém březnovém víkendu Corona Rally v Mexiku a na rozdíl od většiny soupeřů se jí Pavel Valoušek s Pierangelem Scalvinim zúčastní. Ještě předtím se oba zúčastní druhého podniku českého šampionátu, kterým bude tradiční Mogul Šumava Rallye v Klatovech.
www.pavel-valousek.com
|