www.car.cz
 

Roman Kresta: Přilnavost je ve Švédsku vším
     7.2.2005 12:24 - tisková zpráva


Posádka týmu BP-Ford Roman Kresta s Janem Tománkem očekává ve druhém podniku světového šampionátu rallye obtížné podmínky, které může ovlivnit netypické počasí. Česká dvojice pojede mimo hodnocení značek, vedle Toniho Gardemeistera angažoval tým skandinávského specialistu Henninga Solberga.

Vlezlý chlad a pustá, ledem svázaná krajina středního Švédska tradičně přináší nejkrutější v celém světovém šampionátu rallye a je v ostrém kontrastu se třpytem Monaka, které minulý měsíc zahájilo sezonu. Pro jezdce BP Ford World Rallye Teamu však skandinávská zima představuje perfektní příležitost jak dále zatopit svým soupeřům.

 

Debutanti Toni Gardemeister s Janem Honkanenem a týmoví kolegové Roman Kresta s Janem Tománkem začali pro tým BP-Ford sezonu skvěle. Na francouzském asfaltu byl Gardemeister druhý a Kresta osmý, což znamená, že se tým před švédskou rallye dělí o vedení v šampionátu značek. Navíc je posílen o norskou dvojici Henning Solberg a Cato Menkerud. Ti budou místo Kresty, který má méně zkušeností ve specifických podmínkách této rallye, společně s Gardemeisterem bojovat o body v poháru konstruktérů.

 

Švédská rallye je jedinou skutečně zimní soutěží v celém šestnáctidílném šampionátu. Rychlé, plynulé a zmrzlým sněhem pokryté cesty přinášejí jezdcům požitek, protože pneumatiky s hřeby se dokáží do ledového povrchu zakousnout tak, že nabízejí neskutečnou přilnavost. Jenže až do minulého týdne chyběla v oblasti Värmlandu hlavní ingredience zimní rallye – sníh. Nicméně nedávné srážky a pokles teplot k -10 °C naznačují, že budou panovat přijatelné podmínky, v týdnu jsou předpovídány další sněhové srážky.

 

Chybět však mohou zmrzlé sněhové valy lemující trať. Jezdci je využívají při jízdě a opírají o ně své vozy, aby v zatáčkách udrželi maximální rychlost. Problémy nastávají tehdy, kdy není dostatečně chladno na to, aby sníh potřebně zmrznul. Místo odrazu od bariéry mohou být vozy buďto vtaženy do rozbředlého sněhu, ve kterém uvíznou nebo je prorazí a skončí mimo cestu.

 

I při minimálním množství sněhu a ledu budou cesty velmi zrádné. Tým BP Ford bude s těmito podmínkami bojovat nasazením úzkých pneumatik Michelin na led, které jsou vybaveny hřeby různých délek, aby dodaly potřebnou přilnavost. Díky tomu patří tato rallye mezi nejrychlejší a nejatraktivnější. V rámci snižování nákladů v šampionátu budou mít jezdci poprvé k dispozici jen jeden vzorek běhounu.

 

Mírná zima může přinést problémy. Když roztaje led na cestách, hřeby se dostanou až pod ním ležící šotolinu, která je může vytrhnout z pneumatiky a jezdci tak přijdou o přilnavost. „Na této rallye je hlavní přilnavost,“ říká osmadvacetiletý Kresta. „Za opravdu zimních podmínek dokáží hřeby zajistit skvělou trakci, ale když se oteplí, může to být pro pneumatiky i hřeby velmi těžké.

 

Český jezdec jel ve Švédsku jen jednou, v roce 2003 skončil 14. Jeho cílem je zisk dalších zkušeností a fakt, že nebyl nominován do soutěže značek, vnímá jako zmenšení tlaku. „Se Švédskem nemám mnoho zkušeností, ale rád jezdím na sněhu a ledu a před vánocemi jsme měli dobrý test, tehdy jsem jel s Focusem poprvé,“ říká Kresta a dodává: „ Je pro mě jednodušší, že se nemusím starat o body, protože se můžu soustředit na rozšíření mých znalostí. Výsledek z Monte Carla mi dodal jistotu. Každý den jsem byl rychlejší a v poslední etapě jsem byl stabilně rychlý, nebyly to jenom některé zkoušky. Mám mnohem lepší cit pro vůz.“

 

Trasa rallye

 

Základna je opět v Karlstadu, kde proběhne ve čtvrtek večer slavnostní zahájení. Hlavní akce se však bude odehrávat v okolí hlavního servisního parku v 80 km severně vzdáleném Hagforsu. V itineráři nicméně letos chybí nejsevernější místo, dalších 52 km daleký Granberget, nejdelší rychlostní zkouška šampionátu byla zrušena. Rychlostní zkoušky se odehrají na 11 úsecích, s výjimkou dvou erzet se pojede na všech dvakrát a jen jedna z nich je zcela nová. Divácky zajímavý sprint kolem lyžařského centra na kraji Hagforsu se pojede na závěr úvodních dvou etap. Na soutěžící čeká na cestě dlouhé 1748,12km celkem 359,87 km rychlostních zkoušek. Nejdelší je druhá etapa se 139,53 km akce.

 

Časový plán

 

Čtvrtek 10. února: Slavnostní start

Start   Hlavní náměstí, Karlstad                   19:00

 

Pátek 11. února: 1. etapa Hagfors - Karlstad

Start   Hagfors                                             07.35
SS1     Likenäs 1                21.78km       09.00
SS2     Hara 1                      11.32km        10.23
SS3     Torntorp 1              19.21km         11.05
Serv A  Hagfors (3 + 7 + 30 min)               11.41
SS4     Likenäs 2               21.78km         13.46
SS5     Hara 2                      11.32km        15.09
SS6     Torntorp 2             19.21km          15.51
SS7     Hagfors Sprint 1    1.86km        17.10
Serv B  Hagfors (3 + flexi 45 min)          17.37
Cíl  Karlstad                                      19.39

Celkem                   106.48km

 

Sobota 12.února: 2. etapa Karlstad - Karlstad

Start   Karlstad                                             05.50
Serv C  Hagfors (10 mins)                      07.00
SS8     Sundsjön 1              20.78km       07.59
SS9     Vargåsen 1              24.79km       08.48
Serv D  Hagfors (3 + 30 min)                  09.37
SS10    Fredriksberg           20.13km      11.23
SS11    Lejen                          26.40km     12.12
Serv E  Hagfors (3 + 7 + 30 min)            13.38
SS12    Sundsjön 2              20.78km      15.00
SS13    Vargåsen 2              24.79km      15.49
SS14    Hagfors Sprint 2       1.86km    17.13
Serv F  Hagfors (3 + flexi 45 min)           17.40
Cíl        Karlstad                                            19.42

Celkem                   139.53km

 

Neděle 13. února: 3. etapa Karlstad - Karlstad

Start   Karlstad                                 05.40
Serv G  Hagfors (10 mins)                      06.50
SS15    Lesjöfors 1             22.33km       07.56  
SS16    Rämmen 1              23.35km       08.38  
SS17    Malta 1                      11.25km      09.27
Serv H  Hagfors (3 + 7 + 30 min)            09.52
SS18    Lesjöfors 2             22.33km       11.28  
SS19    Rämmen 2              23.35km       12.10  
SS20    Malta 2                     11.25km       12.59
Serv I  Hagfors (20 min)                              13.24
Cíl  Karlstad                                      15.04

Celkem                                  113.86km
Rallye celkem                       359.87km

 

BPA


 
 
Fotogalerie:   Švédská rallye 2004

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose