Roman Kresta: Přilnavost je ve Švédsku vším 7.2.2005 12:24 - tisková zpráva
Posádka týmu BP-Ford Roman Kresta s Janem Tománkem očekává ve druhém podniku světového šampionátu rallye obtížné podmínky, které může ovlivnit netypické počasí. Česká dvojice pojede mimo hodnocení značek, vedle Toniho Gardemeistera angažoval tým skandinávského specialistu Henninga Solberga.
Vlezlý chlad a pustá, ledem svázaná krajina středního Švédska tradičně přináší nejkrutější v celém světovém šampionátu rallye a je v ostrém kontrastu se třpytem Monaka, které minulý měsíc zahájilo sezonu. Pro jezdce BP Ford World Rallye Teamu však skandinávská zima představuje perfektní příležitost jak dále zatopit svým soupeřům.
Debutanti Toni Gardemeister s Janem Honkanenem a týmoví kolegové Roman Kresta s Janem Tománkem začali pro tým BP-Ford sezonu skvěle. Na francouzském asfaltu byl Gardemeister druhý a Kresta osmý, což znamená, že se tým před švédskou rallye dělí o vedení v šampionátu značek. Navíc je posílen o norskou dvojici Henning Solberg a Cato Menkerud. Ti budou místo Kresty, který má méně zkušeností ve specifických podmínkách této rallye, společně s Gardemeisterem bojovat o body v poháru konstruktérů.
Švédská rallye je jedinou skutečně zimní soutěží v celém šestnáctidílném šampionátu. Rychlé, plynulé a zmrzlým sněhem pokryté cesty přinášejí jezdcům požitek, protože pneumatiky s hřeby se dokáží do ledového povrchu zakousnout tak, že nabízejí neskutečnou přilnavost. Jenže až do minulého týdne chyběla v oblasti Värmlandu hlavní ingredience zimní rallye – sníh. Nicméně nedávné srážky a pokles teplot k -10 °C naznačují, že budou panovat přijatelné podmínky, v týdnu jsou předpovídány další sněhové srážky.
Chybět však mohou zmrzlé sněhové valy lemující trať. Jezdci je využívají při jízdě a opírají o ně své vozy, aby v zatáčkách udrželi maximální rychlost. Problémy nastávají tehdy, kdy není dostatečně chladno na to, aby sníh potřebně zmrznul. Místo odrazu od bariéry mohou být vozy buďto vtaženy do rozbředlého sněhu, ve kterém uvíznou nebo je prorazí a skončí mimo cestu.
I při minimálním množství sněhu a ledu budou cesty velmi zrádné. Tým BP Ford bude s těmito podmínkami bojovat nasazením úzkých pneumatik Michelin na led, které jsou vybaveny hřeby různých délek, aby dodaly potřebnou přilnavost. Díky tomu patří tato rallye mezi nejrychlejší a nejatraktivnější. V rámci snižování nákladů v šampionátu budou mít jezdci poprvé k dispozici jen jeden vzorek běhounu.
Mírná zima může přinést problémy. Když roztaje led na cestách, hřeby se dostanou až pod ním ležící šotolinu, která je může vytrhnout z pneumatiky a jezdci tak přijdou o přilnavost. „Na této rallye je hlavní přilnavost,“ říká osmadvacetiletý Kresta. „Za opravdu zimních podmínek dokáží hřeby zajistit skvělou trakci, ale když se oteplí, může to být pro pneumatiky i hřeby velmi těžké.
Český jezdec jel ve Švédsku jen jednou, v roce 2003 skončil 14. Jeho cílem je zisk dalších zkušeností a fakt, že nebyl nominován do soutěže značek, vnímá jako zmenšení tlaku. „Se Švédskem nemám mnoho zkušeností, ale rád jezdím na sněhu a ledu a před vánocemi jsme měli dobrý test, tehdy jsem jel s Focusem poprvé,“ říká Kresta a dodává: „ Je pro mě jednodušší, že se nemusím starat o body, protože se můžu soustředit na rozšíření mých znalostí. Výsledek z Monte Carla mi dodal jistotu. Každý den jsem byl rychlejší a v poslední etapě jsem byl stabilně rychlý, nebyly to jenom některé zkoušky. Mám mnohem lepší cit pro vůz.“
Trasa rallye
Základna je opět v Karlstadu, kde proběhne ve čtvrtek večer slavnostní zahájení. Hlavní akce se však bude odehrávat v okolí hlavního servisního parku v 80 km severně vzdáleném Hagforsu. V itineráři nicméně letos chybí nejsevernější místo, dalších 52 km daleký Granberget, nejdelší rychlostní zkouška šampionátu byla zrušena. Rychlostní zkoušky se odehrají na 11 úsecích, s výjimkou dvou erzet se pojede na všech dvakrát a jen jedna z nich je zcela nová. Divácky zajímavý sprint kolem lyžařského centra na kraji Hagforsu se pojede na závěr úvodních dvou etap. Na soutěžící čeká na cestě dlouhé 1748,12km celkem 359,87 km rychlostních zkoušek. Nejdelší je druhá etapa se 139,53 km akce.
Časový plán
Čtvrtek 10. února: Slavnostní start
Start Hlavní náměstí, Karlstad 19:00
Pátek 11. února: 1. etapa Hagfors - Karlstad
Start Hagfors 07.35 SS1 Likenäs 1 21.78km 09.00 SS2 Hara 1 11.32km 10.23 SS3 Torntorp 1 19.21km 11.05 Serv A Hagfors (3 + 7 + 30 min) 11.41 SS4 Likenäs 2 21.78km 13.46 SS5 Hara 2 11.32km 15.09 SS6 Torntorp 2 19.21km 15.51 SS7 Hagfors Sprint 1 1.86km 17.10 Serv B Hagfors (3 + flexi 45 min) 17.37 Cíl Karlstad 19.39
Celkem 106.48km
Sobota 12.února: 2. etapa Karlstad - Karlstad
Start Karlstad 05.50 Serv C Hagfors (10 mins) 07.00 SS8 Sundsjön 1 20.78km 07.59 SS9 Vargåsen 1 24.79km 08.48 Serv D Hagfors (3 + 30 min) 09.37 SS10 Fredriksberg 20.13km 11.23 SS11 Lejen 26.40km 12.12 Serv E Hagfors (3 + 7 + 30 min) 13.38 SS12 Sundsjön 2 20.78km 15.00 SS13 Vargåsen 2 24.79km 15.49 SS14 Hagfors Sprint 2 1.86km 17.13 Serv F Hagfors (3 + flexi 45 min) 17.40 Cíl Karlstad 19.42
Celkem 139.53km
Neděle 13. února: 3. etapa Karlstad - Karlstad
Start Karlstad 05.40 Serv G Hagfors (10 mins) 06.50 SS15 Lesjöfors 1 22.33km 07.56 SS16 Rämmen 1 23.35km 08.38 SS17 Malta 1 11.25km 09.27 Serv H Hagfors (3 + 7 + 30 min) 09.52 SS18 Lesjöfors 2 22.33km 11.28 SS19 Rämmen 2 23.35km 12.10 SS20 Malta 2 11.25km 12.59 Serv I Hagfors (20 min) 13.24 Cíl Karlstad 15.04
Celkem 113.86km Rallye celkem 359.87km
BPA
|