www.car.cz
 

Švédsko - pátek: Gardemeister s Focusem WRC na bodované pozici
     11.2.2005 22:53 - tisková zpráva


Švédská rallye (20. – 23. 1. 2005)

 

Tisková zpráva – 1.etapa

 

Gardemeister na bodované pozici

 

Solidní výkon během odpolední časti první etapy Švédské rally vynahradil posádce Toni Gardemeister a Jakke Honkanen zklamání z dopoledne a posunul je na bodovanou pozici. Finům a jejich Fordu Focusu RS WRC patří sedmé místo a jsou, po dni plném soubojů na zledovatělých a zasněžených tratích, nejlépe umístěnou posádkou týmu BP-Ford.

 

Henning Solberg a Cato Menkerud s Focusem RS M-Sportu jsou nominováni za Ford do bojů o body do hodnocení značek a patří ji po prvním dni jedenáctá pozice. Roman Kresta s Janem Tománkem s druhým týmovým vozem jsou dvanáctí. Česká posádka nachází na zasněžených tratích sebedůvěru, přestože je to její teprve druhý start na tomto podniku MS.

 

Tradiční zimní soutěž trpěla ještě do včerejška nedostatkem sněhu. Pak se ale hustě rozsněžilo a přestože velká část bílé pokrývky roztála, přes noc teploty poklesly až k hranici -10°C. Většinu tratí pokrýval led a sníh a pouze na několika místech se objevila šotolina. Sluneční svit se ale během dne na povrchu rychlostních zkoušek poznamenal a odpolední opakované průjezdy se jely za horších podmínek.


Gardemeister a Honkanen startují na nezpevněném povrchu za tým BP-Ford poprvé. Během dopoledne jim patřila nelichotivá 13. pozice. „Auto nám stále klouzalo, dokonce i na rovných úsecích,“ říká 29-ti letý Gardemeister. „Jel jsem na maximum, ale zadní část zle uskakovala. Nemohl jsem jet ve stopě Loeba, protože ta byla plynulá a naše ne. Byl jsem z toho zmatený.“

 

Mechanici upravili na jeho Focusu RS během servisu nastavení předního stabilizátoru a zadního diferenciálu. Tato změna pomohla a během odpoledne se Gardemeister propracoval na sedmou pozici. Na poslední rychlostní zkoušce v Hagforsu zajel čtvrtý nejrychlejší čas.


Odpoledne to bylo o hodně lepší, ale stále nejsem přesvědčený o tom, že mám takovou přilnavost, jakou bych potřeboval. Rozpisy jsme si dělali při seznamovacích jízdách za sucha, takže pro dnešní dopoledne byly na sněhu a ledu příliš rychlé. To ale potkalo každého. Na zítřek si nastavím o něco měkčí tlumiče a uvidíme, jestli se přilnavost zlepší,“ dodává Gardemeister, který navíc trpěl po celý den bolestí hlavy.

 
Solberg a Menkerud jedou s továrním Focusem RS poprvé. Na prvních dvou rychlostních zkouškách se jim rozsvěcovala kontrolka tlaku oleje, což je připravilo o čas. Pokaždé Solberg zpomalil a obával se problémů s motorem. Vše se ale nakonec ukázalo jako planý poplach. Před poledním servisem mu patřilo 12. místo. Odpoledne ale zrychlil a posunul se až na sedmé. Na předposlední rychlostní zkoušce jej ale postihl defekt a ztráta 20 sekund ho opět odsunula pořadím zpět.

 

Věřil jsem si stále více a tento Focus je to nejlepší auto, jaké jsem kdy řídil,“ říká. „Vydařila se mi volba pneumatik a mám pocit, že jsem neztratil ani jediný hrot. Problémy přišly na RZ6. Musel jsem si zkrátit nějakou zatáčku a narazit v ní na kámen. Nemohu si to ale vybavit. Náraz prorazil levé přední kolo a systém Mousse nezafungoval. Pneumatika byla prázdná a já jsem jen pomalu dojel do cíle. Zítra jedu na plno!“


Kresta byl zbaven tlaku zodpovědnosti za body pro tým a mohl se soustředit na sbírání zkušeností na tomto specifickém podniku. Po opatrném začátku postupně zrychloval a na první desítku ztrácí pouze dvě sekundy.


"Byl to dobrý den a jízdu si opravdu užívám,“ říká 28-ti letý Čech. „Dopoledne jsem jel opatrněji, ale stále více jsem si věřil a tak jsem se rozhodl odpoledne přidat. Ztratil jsem ale nějaký čas na RZ4, protože jsem byl v jednom z úseků příliš široký. Focus pracoval dobře a s nastavením jsem spokojený.“

 

„Měl jsem menší problém na třetí rychlostní zkoušce. Ideální stopa předpokládá projíždění zatáček hodně vnitřkem a tam je nebezpečí defektu. Najel jsem v rychlé levotočivé zatáčce na nějaký kámen a poškodil jsem levou přední pneumatiku. Mousse sytém Michelinu ale zafungoval skvěle, pneumatika si udržela tlak, a já jsem neztratil žádný čas. To samé se mi stalo i na RZ4, ale tentokrát na pravé straně. Zítra pojedu rychleji, protože si už více věřím. Ale jenom o trochu, protože nechci udělat zbytečnou chybu.“

 


Druhá etapa je se 139.53 km z celé soutěže nejdelší. Posádky opustí Karlstad v 5:50 ráno a vydají se opět na sever od Hagforsu. Čeká na ně sedm měřených úseků v okolí města a den opět zakončí divácká supererzeta ve městě samotném. Nejdelší rychlostní zkouškou dne i soutěže je 26,40 km dlouhá Lejen. Další tři úseky se pojedou dvakrát. Do základny soutěže se posádky vrátí v 19:42 večer.


 
Pořadí po 1. etapě

1. M Grönholm/T Rautiainen FIN Peugeot 307 58min 20.8sec
2. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 58min 21.0sec
3. S Loeb/D Elena F Citroen Xsara 58min 31.0sec
4. G Galli/G D'Amore I Mitsubishi Lancer 58min 39.7sec
5. F Duval/S Prévot B Citroen Xsara 58min 48.8sec
6. M Märtin/M Park EE Peugeot 307 58min 57.7sec
7. T Gardemeister/J Honkanen FIN Ford Focus RS 59min 18.2sec
8. H Rovanperä/R Pietilainen FIN Mitsubishi Lancer 59min 19.1sec
9. M Ekström/S Bergman SWE Skoda Fabia 59min 24.6sec
10 J Tuohino/M Markkula FIN Skoda Fabia 59min 27.9sec
11 H Solberg/C Menkerud N Ford Focus RS 59min 29.7sec
12 R Kresta/J Tománek CZ Ford Focus RS 59min 30.0sec

 

 

 

 

Martin Linhart, 

 

Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com

 

 


 
 
Fotogalerie:   Švédsko 2005 od Martina Viďourka, www.frozentime.cz

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose