www.car.cz
 

Čerpací stanice OMV nabídla AdBlue pro užitkové vozy
     21.2.2005 09:51 - tisková zpráva


Jako první v České republice nabídla společnost OMV dopravcům a řidičům nákladních a užitkových vozidel provozní látku označovanou jako AdBlue.

První čerpání AdBlue na čerpací stanici OMV Žešov u Prostějova proběhlo za značného zájmu zástupců ministerstva životního prostředí České republiky, představitelů obou komor Parlamentu ČR, reprezentantů krajské i místní správy a významných zákazníků a obchodních partnerů OMV ČR. Síť čerpacích stanic OMV je první v České republice a po Německu a Rakousku se ČR stala teprve třetí zemí v Evropě, která je tento produkt motoristům schopna nabídnout.

„Pro společnost OMV je velkou ctí být prvním, kdo přináší tuto technologii do České republiky. Je to důležitý krok naší strategie, která počítá do konce roku 2007 s otevřením 67 čerpacích stanic AdBlue v celé Evropě,“ uvedl při zahájení prodeje Klaus-Jürgen Schneider, ředitel mezinárodní sítě čerpacích stanic OMV. Ředitel OMV Česká republika Karel Slepicka k tomu ještě dodává:„V souladu s evropskou strategií OMV plánujeme v České republice do konce roku 2007 uvést do provozu celkem 10 čerpacích stanic nabízejících AdBlue.“

Stále přísnější normy

Emisní normy výfukových plynů motorových vozidel jsou v Evropě již více než deset let realitou. Zcela samozřejmě předepisují také limitní hodnoty exhalací pro nákladní vozidla a autobusy. Se současnou normou Euro 3 je nyní v platnosti třetí novela těchto předpisů. Od roku 2005 vstupuje v platnost norma Euro 4, kterou bude v roce 2008 následovat norma Euro 5, díky níž budou opět sníženy limitní hodnoty oxidu dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC) a pevných částic (PM). A právě pro nutnost splnění těchto norem pracují týmy konstruktérů na jednotlivých technických řešeních.

Technická řešení, která upravují exhalace například recirkulací spalin (EGR) a filtry pevných částic (DPF) se ukazují jako dostatečná pro limity normy Euro 4, ale limitní hodnoty pro Euro 5 již jsou v tuto chvíli pro tato řešení nedostačující. Aby byly tyto nové normy splněny, nepostačují již pouze samotná opatření uvnitř motoru. Z tohoto důvodu byla vyvinuta technologie SCR (selektivní katalytická redukce), při které katalyzátor v kombinaci s redukčním činitelem AdBlue snižuje všechny škodliviny současně. K tomuto řešení se v současné době přiklání stále více výrobců vozidel.

AdBlue - cesta ke snížení škodlivin v nákladní dopravě

AdBlue je čirá bezbarvá kapalina – pohonná hmota pro nákladní vozidla sestávající z 32,5 % vodného roztoku močoviny. Močovina vyráběná průmyslovou syntézou amoniaku a oxidu uhelnatého je již dlouhou dobu využívána k potlačování škodlivin například v energetice. Široké využití má také jako hnojivo, přísada do krmiv a například také v lékařství, textilním průmyslu, při výrobě pryskyřic apod.

A jaké je tedy její použití ve spalovacím motoru nákladního vozu nebo autobusu? Technologie SCR pracuje tak, že ve výfukovém systému vozidla je instalován keramický katalyzátor, který v kombinaci s AdBlue přemění oxidy dusíku na neutrální dusík (přirozenou součást vzduchu) a vodu.

AdBlue je netoxická a pro manipulaci snadná chemikálie. Tankuje se do přídavné nádrže, což je stejně snadné jako při naplnění nádrže naftou. Při běhu motoru se pak AdBlue automaticky přidává do spalin. Pokud se podíváme na zátěž ovzduší exhalacemi škodlivin, pak technici spočítali, že zhruba 35 nových automobilů vybavených technologií SCR/AdBlue vylučuje stejné množství pevných částic jako před deseti lety jeden jediný vůz bez této technologie. Sedm vozů s AdBlue pak vylučuje stejné množství oxidů dusíku jako jeden současný vůz. A ještě další argument hovoří pro tuto technologii. Při používání systému s AdBlue byl naměřen pokles spotřeby pohonných hmot až o sedm procent. Navíc provozovatelé vozidel splňujících normy Euro 4 a Euro 5 by měli také například platit nižší daň z vozidla a cenové zvýhodnění by se mělo projevit i při placení za mýtné v Rakousku a Německu.

První sériově vyrobená vozidla vybavená AdBlue byla dodána na trh již koncem roku 2004. Výrobci vozidel se pak zavázali, že nejpozději do roku 2008 všechna nová užitková vozidla budou vybavena technologií SCR/AdBlue. Společnost OMV v rámci své středoevropské sítě čerpacích stanic bude těmto automobilům poskytovat nezbytnou infrastrukturu. Podle současných podkladů se bude spotřeba AdBlue v Evropě pohybovat v roce 2008 někde na hodnotách okolo jeden a čtvrt milionu tun této látky, v roce 2012 by spotřeba měla stoupnout někam k hodnotám přesahujícím 3,5 milionu tun. V České republice přesahuje předpokládaná spotřeba AdBlue v roce 2008 hodnotu 20 milionů litrů, v roce 2012 je pak předpoklad na spotřebu dosahující necelých 80 milionů litrů. 
 
  tisk info BVV - Autosalon


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose