Osobní vůz versus kamion 21.2.2005 09:55 - tisková zpráva
Pokud dojde ke střetu osobního vozidla s nákladním, jedná se vždy o velice vážnou nehodu. Konstruktéři na obou stranách - jak u osobních automobilů, tak u nákladních vozidel - se snaží použít co nejvíce prvků, které by umožnily při takovémto střetu přežití osádky.
Není tomu tak dlouho, co došlo k unikátnímu testu bezpečnosti, kterého se zúčastnil jako zástupce osobních vozů model Audi A3 a na druhé straně těžký tahač Scania, které proti sobě poslal zkušební institut TNO v Dánsku.
Při nepřímém čelním nárazu Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části vozu Audi A3, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován. Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného prostoru „pro přežití“, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami. Dobré výsledky testu jsou dány především špičkovou prací při konstrukci osobního vozidla.
Základním bezpečnostním, respektive ochranným prvkem modelu Audi A3 je jeho velmi pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami. K tomu potom přistupuje komplexní systém prvků pasivní bezpečnosti, jako jsou samonavíjecí tříbodové pásy s předpínači a omezovači napětí v pásech a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla, která zaručují jejich maximálně efektivní funkci – ve struktuře vozu je ukryto celkem šest senzorů (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol), které dokážou bleskově „zmapovat“ druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy. tisk info BVV
|