Mexiko 2005 : Citroën chce bodovat ! 8.3.2005 19:10 - tisková zpráva
PAŘÍŽ, 8.března 2005 - Po Rallye Monte Carlo, odehrávající se převážně na asfaltu, a Rallye Švédsko, jíž dominoval čerstvý sníh, se stěhuje seriál mistrovství světa FIA v rallye za oceán ke svému třetímu pokračování. Mexická Corona Rallye znamená návrat na šotolinový povrch a tudíž i velkou šanci pro úřadující šampióny, tým Citroën Sport a Sébastiena Loeba. Návrat na stejný povrch, který byl na konci loňského mistrovství v Austrálii pro Citroën povrchem vítězným.
Stěhování za šotolinou Citroën nasazuje obvyklé složení – dvě posádky na vozech Xsara WRC – Sébastien Loeb – Daniel Elena a Francois Duval – Stéphane Prévot. Na všechny posádky v Mexiku čekají náročné terény 14 rychlostních zkoušek na 8 trasách, a to v maximálně sevřeném tvaru. Corona je totiž podnikem s nejlepším poměrem kilometrů celkových a měřených, pomocí kterého se dá vyjádřit efektivnost celé soutěže. V Mexiku je tento poměr 45 / 35. Mexická rallye je vměstnána do pomyslného obdélníku s centrem v Leónu, v němž je také zcela ojedinělý asistenční park. Je celý pod střechou a je klimatizován! Startovní ceremoniál se odehraje v historickém městečku Guanajuato. Převážná většina všech soutěžních kilometrů vede náhorní plošinou Anáhuac (1819 m n.m.), rychlostní zkoušky oscilují mezi 2085 a 2469 m n.m. a rekordní výškové metry zkoušek dosahují až hodnoty 2737 na El Tablón. Během soutěže se střídají pevné povrchy s šotolinou a tato kombinace je pro Mexiko typická. Stejně jako obvyklé potíže motorů a jejich turbodmychadel, která v Mexiku marně lační po dostatku atmosférického vzduchu. Tým Citroënu se snažil podmínky simulovat ve Španělsku pod vedením Xaviera Mestelan-Pirona, který vystřídal ve funkci odpovědného technického šéfa legendárního Jean-Claude Vacarda. V okolí Chateua – Lastours oba piloti testovali a pomáhali najít optimální „mexické“ nastavení xsar. To vše za vydatné podpory rad a zkušeností Carlose Sainze. Stájový šéf Citroënu Sport Guy Fréquelin se během minulých dní snažil vypořádat s následky „černého Švédska“. Zejména s tím, že motory nebyly v nejlepší kondici. „Stalo se to poprvé od Acropole 2003, tedy po 57 startech našich vozů v 25 podnicích,“ připomíná výjimečnost zklamání. A jak v Mexiku? „Tabulky bodů se plní dlouho a obtížně, stejně jako je dlouhá a obtížná celá sezona. Základem úspěchu je dojet do cíle s oběma vozy.“
Loeb nevymetá Úřadující mistr světa Sébastien Loeb se netají tím, že se mu rallye za mořem líbí. I když loni nedojel (proražená vana). „Země je zajímavá a platí to i o vřelém přijetí od místních. Rychlostní zkoušky jsou rychlé a nejsou příliš drsné. To mi asi vyhovuje nejlíp. Problémem je nižší výkon motoru ve vysoké nadmořské výšce. S tím ale nic nenaděláte. Cítíte to, pak si ale zvyknete a na konci už tomu nevěnujete pozornost. Podmínky jsou ale stejné pro všechny.“ Letos poprvé Loeb nebude vymetat trať, tedy startovat jako první. „Loni jsme jeli v období tamního sucha, i tak pak před startem soutěže pršelo. Pro mě to bylo dobré, protože první startovní pozice nebyla za těchto podmínek nevýhodou. Je však vždy lepší, když nejedete na čele. Ale je to relativní – jedete-li v pátek na trať jako první, znamená to, že vedete světový šampionát. V loňském roce se mi to stávalo často a nevedlo se mi úplně špatně. Na start na šotolině se těším, nezpevněné povrchy mám rád, protože mě baví smyky.“ Jaké jsou cíle Citroënu z pohledu týmové jedničky? „Víme, že v Mexiku musíme dojet do cíle, aby se někdo v obou šampionátech nedostal do většího náskoku. Oba lídři pelotonu, Toni Gardemeister a Markko Märtin, předvedli, jak je důležitá je spolehlivost. Zdaleka nejsme v zoufalé situaci, zatím nám naštěstí nikdo příliš neutekl. Můžeme v klidu útočit. Ale pozor na zbytečné chyby. Myslím, že až po Mexiku se teprve ukáže, jak na tom jednotlivé týmy jsou. Myslím si, že nám by se Mexická rallye mohla vydařit.“
Duval touží po bodech V loňském roce dojel Francois Duval v Mexické rallye na druhém místě, což je zatím jeho nejlepší výsledek v mistrovství světa. „Před startem se nám dostalo krásného přijetí. Tolik volkswagenů brouků jsem ještě v životě neviděl. Tenkrát se mi povedlo zajet několik dobrých časů. Mexické rychlostní zkoušky se podobají argentinským. Je tam hodně měkčích úseků a v některých místech je trať hodně úzká. Taktika? Musíme dojet do cíle, a to na jednom z předních míst. Jde o to zvolit optimální tempo, jet rychle a zároveň bezpečně. Ve Švédsku se mi podařilo najít správný kompromis. Doufám, že švédskou pohodu dokáži přenést i na šotolinové tratě. Chtěli bychom získat nějaké body pro celý tým.“
Rallye v kostce Corona Rally México vstoupila do seriálu MS loni, od roku 1998 je centrem podniku León v provincii Guanajuato. Asistenční park v Leónu je v Poliforum Expo Centru, gigantické hale o 18 000 m² s klimatizací. Stejně jako loni zahrnuje rallye 928,74 km celkem, z čehož je 355,97 km měřených ve 14 rychlostních zkouškách na 8 odlišných trasách. Seznamování s tratí a tréninky jsou na programu v úterý 8. března (12 - 19 hod.) a ve středu 9. března (7 - 19 hod.). Shakedown se jede ve čtvrtek od 8 do 11 hod. v městečku Tunamanza, které je nedaleko Leónu, a měří 7,66 km. Slavnostní start je na pořadu ve čtvrtek od 21 hodin v Teatro Juárez v městečku Guanajuato (50 km od Leónu). 1. etapa, pátek 11. března: měří 418,76 km, z toho je 146,84 km měřených. Start v Leónu v 8.30 hod. RZ 1 "Ibarilla-El Zauco 1" (22,56 km) – RZ 2 "Ortega-La Esperanza 1" (29,06 km) – RZ 3 "Santana-Cubilete 1" (21,80 km) – Asistence A (13 hod. / 30 min.) – RZ 4 "Ibarilla-El Zauco 2" – RZ 5 "Ortega-La Esperanza 2" – RZ 6 "Santana-Cubilete 2" – Asistence B (17.30 hod. / flexi-servis 45 min.). Předpokládaný konec etapy 21.30 hod. 2. etapa, sobota 12. března: celkem 365,02 km, z nichž je 146,48 km měřených. Start z Leónu je v 8.30 hod. Asistence C (8.30 hod. / 10 min.) – RZ 7 "El Zauco-Mesa 1" (25,45 km) – RZ 8 "Duarte-Otates 1" (24,23 km) – RZ 9 "Derramadero-Chichimequillas 1" (23,56 km) – Asistence D (13.30 hod. / 30 min.) – RZ 10 "El Zauco-Mesa 2" – RZ 11 "Duarte-Otates 2" – RZ 12 "Derramadero-Chichimequillas 2" – Asistence E (18.40 hod. / flexi-servis 45 min.) – Příjezd do Leónu kolem 21.30 hod. 3. etapa, neděle 13. března: měří 144,96 km, z toho je 62,65 km měřených. Start v 8.30 hod. Asistence F (8.30 hod. / 10 min.) – ERZ 13 " Comanjilla-Chichimequillas " (18,26 km) – RZ 14 " Alfaro-El Establo " (44,39 km) – Asistence G (11.45 hod. / 20 min.). Cíl se předpokládá kolem 12.10 hod.
Stéphane Prévot má zatím jedinou zkušenost na RMC s Duvalem, jako navigátor v roce 2003 (Ford Focus, 3.). 8 zbývajících účastí si připsal v kokpitu Bruno Thiryho: 2002 (Peugeot 206, 11.), 2001 (Škoda Octavia, 8.), 2000 (Toyota Corolla, 5.), 1999 (Subaru Impreza, 5.), 1998 (Ford Escort WRC, 6.), 1995 (Ford Escort Cosworth, 5.), 1994 (Ford Escort Cosworth, 6.) a 1993 (Opel Astra GSi 16V, 8.). Citroën v Monackém knížectví triumfoval čtyřikrát: V roce 1959 (Coltelloni-Alexandre-Desrosiers, ID19), 1966 (P. Toivonen-Mikkander, DS21), 2003 a 2004 (Loeb-Elena, Xsara WRC). Vedle dvou továrních vozů Xsara WRC pojede ještě jedna privátní, resp. za soukromý tým Kronos Racing pod hlavičkou OMV s posádkou Rakušanů - Manfred Stohl/Ilka Minor. V juniorském šampionátu JWRC startují dva vozy Citroën C2 Super 1600 ve stáji Kronos. Kris Meeke (Chris Patterson), Daniel Sordo (Marc Marti). Jména spolujezdců jsou ve světě rallye dostatečně známá– první býval spolujezdcem Colina McRae, druhý pak Carlose Sainze.
Citroën je součástí francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën.
|