Mexiko : Kresta po pátku na šestém místě nejlepší z Focusů WRC 12.3.2005 17:58 - tisková zpráva
Mexická rally (10. – 13. 3. 2005)
Tisková zpráva – 1. etapa
Ve skvělém světle se během první etapy Mexické rally představila posádka Roman Kresta/Jan Možný. Ze silné čtveřice Focusů RS WRC v poli jim zatím patří nejlepší umístění na šesté pozici průběžného pořadí. Při svém prvním společném startu tak za sebou nechávají i posádky, které mají se středoamerickou soutěží mnohem více zkušeností.
Španělé Dani Solá a Xavier Amigo jsou týmem BP-Ford nominováni na zisk bodů do šampionátu značek a zatím jim patří osmé místo. Na desáté pozici figurují po prvním dni Toni Gardemeister a Jakke Honkanen, když se mezi obě tovární posádky vklínil ještě Antony Warmbold s dalším, privátně nasazeným Focusem RS WRC.
Na čtvrtečním slavnostním startovním ceremoniálu se sešlo více než 25 tisíc diváků, kteří v úzkých uličkách a na střechách domů zaplnili centrum historického města Guanajuato. Vše se odehrávalo za rytmů hudby a v tanci, jak je pro tuto část světa typické. Páteční první etapa zavedla jezdce na kluzké a zaprášené tratě v okolí Leonu. Za teplot okolo 26°C absolvovali 146,84 kilometrů a vystoupali až do nadmořské výšky 2737 metrů. Řidší vzduch tu pro ně znamenal menší výkon motoru.
Pro Krestu nebyl první den Mexické rally vůbec jednoduchý. Pokud nepočítáme dvě rychlostní zkoušky na loňské Rally Acropolis, naposledy startoval na šotolině při Britské rally 2003. Poprvé jej také navigoval Jan Možný, který na sedadle spolujezdce nahradil Jana Tománka. Ten musel přerušit svoji kariéru ze zdravotních důvodů. Na úvodní rychlostní zkoušce zajela dvojice sedmý nejrychlejší čas, ale na následujících dvou měřených úsecích se musela vypořádat hned s několika defekty. Skvělé třetí místo na další rychlostní zkoušce ji posunulo na šesté místo průběžného pořadí.
"Spoustu času jsem ztratil na druhé rychlostní zkoušce, kde jsem prorazil pravou zadní pneumatiku a na následujícím úseku to byla levá zadní,“ říká Kresta. „Hlavně druhý defekt mě stál velmi mnoho, protože v pravotočivých zatáčkách bylo auto, kvůli nesprávnému tlaku v pneumatice, velmi přetáčivé. Jel jsem opatrně a snažil jsem se udržet výhodnou pozici pro sobotní etapu, což se mi podařilo. Odpoledne bylo větší horko, takže jsem zvolil tvrdší směs pneumatik Michelin a bylo to správné rozhodnutí. Bylo to celkově těžké. Jakmile jsem se dostal z vyčištěné ideální stopy, auto na jemném prachu velmi klouzalo.“
Solà s Amigem odstartovali opatrně. Španělé nechtěli při seznamování se s novým vozem zbytečně riskovat. Během dne se ale zlepšovali. Solá zajel dvakrát čas mezi pěti nejlepšími a jeho sebedůvěra stále narůstala.
„Podle plánu jsme se seznamovali s novým vozem a odpoledne se pokusili zrychlit,“ říká Solá. „Ráno jsem se cítil dobře, ale auto mělo příliš měkké nastavení. V poledním servisu jsme jej nechali upravit. Inženýři přesně pochopili o co mi jde a fungovalo to. Stále ještě hledám limity Focusu WRC. Někdy jsem schopen jet na 100%, někdy je to ale jenom 80, protože si nejsem jistý, co si mohu s vozem dovolit. Potřebuji více zkušeností a ty by měly přicházet s každým dalším odjetým kilometrem.“
Gardemeister s Honkanenem mají za sebou s Focusem RS WRC v barvách Castrolu těžký den. 29ti letý Fin má velkou rýmu a jako vedoucí jezdec šampionátu vyrážel na trať jako první. Znamenalo to čištění tratě od sypké šotoliny pro posádky, startující za ním.
Při druhých průjezdech se tento handicap poněkud smazával a na třetím úseku, 21.80 kilometrů dlouhém Santana, byla trať čistší a Toniho druhý nejrychlejší čas jej posunul na deváté místo průběžně. Tato pozice mu zajišťuje lepší postavení na startu do rychlostních zkoušek druhé etapy.
"První dvě rychlostní zkoušky byly neuvěřitelně kluzké,“ říká. „Minul jsem jednu zatáčku na druhé erzetě a ztratil jsem asi 15 sekund. Jel jsem dolů z dlouhého kopce do pravoúhlé levé zatáčky. Klouzalo to tak, že jsem se do ní netrefil. Zpátky na trať jsem se dostával přes nějaké kameny. Stejně jako všichni ostatní, měl jsem i já problémy s brzdami. Asi tři kilometry před cílem jsem prošlápl pedál až na podlahu a musel jsem „napumpovat“, aby auto začalo opět brzdit. Před třetí erzetou jsem brzdy odvzdušnil a bylo to lepší.“
„Na pátém úseku mi navíc po otočce zhasl motor a tak nejsem s průběhem dnešního dne vůbec spokojený. Doufám, že zítra to bude lepší. Myslím, že jsem jel příliš razantně a auto jsem zbytečně přetáčel. Rýma je již menší než včera, ale stejně se necítím dobře a jsem unavený,“ dodává.
Druhá etapa Mexické rally má podobný formát jako první. Tvoří ji dvě identické série tří rychlostních zkoušek o celkové délce 146,48 kilometrů.
Pořadí po 1. etapě
1. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 1hr 23min 56.0sec 2. M Grönholm/T Rautiainen Peugeot 307 1hr 24min 16.5sec 3. M Märtin/M Park Peugeot 307 1hr 24min 26.9sec 4. F Duval/S Prévot Citroen Xsara 1hr 24min 29.9sec 5. C Atkinson/G MacNeall AUS Subaru Impreza 1hr 24min 46.6sec 6. R Kresta/J Možný Ford Focus RS 1hr 25min 12.8sec 7. H Rovanperä/R Pietilainen Mitsubishi Lancer 1hr 25min 15.6sec 8. D Sola/X Amigo Ford Focus RS 1hr 25min 25.3sec 9. A Warmbold/M Orr Ford Focus RS 1hr 25min 32.2sec 10 T Gardemeister/J Honkanen Ford Focus RS 1hr 25min 32.9sec
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
|