www.car.cz
 

50 LET MODELU CITROËN DS
     14.3.2005 00:52 - tisková zpráva


Paříž, l. října 1955. V Grand Palais vybuchla automobilová bomba, jak uváděly titulky tehdejšího tisku. Zrodil se Citroën DS. Citroën na svém stánku představil novinářům z celého světa a ohromené veřejnosti zcela mimořádné vozidlo. Značka se dvěma šípy právě odhalila automobil, který nahradí proslulý „Traction Avant“ André Citroëna.

 

V jediném okamžiku došlo k přechodu vnímání z černého na barevné, změnilo se automobilové století, fikce se stala realitou. Výtvor Citroënu bleskově odsunul ostatní do propadliště dějin. To byla událost! Model DS hluboce poznamenal ty, kteří zažili tento okamžik, a po padesáti letech je tu stále a stále ještě se o něm hovoří, protože žije a jezdí díky tisícům sběratelů, kteří jej nadšeně obdivují.

 

U zrodu tohoto skvělého automobilu byli dva muži a jejich týmoví spolupracovníci. Oba dva byli zaměstnáni u André Citroëna. Jsou to tvůrci typu „Traction“ z roku 1934, inženýr André Lefèvre a Flaminio Bertoni, návrhář a sochař.

 

Tito muži spojí svůj talent, aby realizovali tento průmyslový zázrak. Vytvořením DS uskuteční revoluci v automobilové historii. Technika a styl jsou spojeny, sladěny a téměř dokonale se prolínají.

 

Model DS znamená mnohem více než jen výsledek stylistického řešení. Jeho tvary byly diktovány přijatými technickými řešeními a jeho ztvárnění vyjadřuje soulad mezi užitnými vlastnostmi a harmonií, mezi funkčností a estetikou. Komfort a bezpečnost, které byly v centru pozornosti výrobce již dříve, se promítají i do novinek.

 

Letos uplyne 50 let od představení typu DS, který tak vstupuje velkou bránou do světové historie automobilu. Připojil se ke dvěma dalším báječným vozům, kterými jsou Traction a 2CV.

 

Revoluční vozidlo, které posunulo vpřed vývoj automobilu. Širokým zpřístupněním avantgardní technologie DS udal tón celé generaci moderních automobilů.

Ukázal cestu pokroku a nejen z tohoto titulu získal všeobecné uznání.

 

 

Užitečná technologie

Jestliže je typ DS výjimečný z estetického hlediska, je výjimečný také svým technickým řešením, které narušilo automobilové standardy. Ať jde o pérování, jízdní vlastnosti, brždění, řízení.

A úrovní nabízené výbavy vedl k širokému zpřístupnění takových prvků, jako jsou posilovač řízení a brzd, které do té doby byly vyhrazeny pouze několika výjimečným automobilům. Připomeňme, že v té době ani ta nejprestižnější evropská vozidla takovouto výbavu neměla.

A jestliže jsou dnešní automobily pohodlné, dobře brzdí a dobře sedí na silnici, vděčí za to z velké části právě modelu DS, který přinutil všechny ostatní výrobce pracovat bez oddechu na tom, aby jejich výrobky dosáhly laťky nastavené právě tímto vozem.

Srdcem početných inovací, byla vysokotlaká centrála, která byla nezbytná pro hydropneumatické pérování. Poskytovala energii posilovači řízení, kotoučovým brzdám, v té době využitým u Jaguárů na závodě 24 hodin Le Mans, nebo také ovládání řazení převodových stupňů s automatickou spojkou, která byla předobrazem dnešní robotizované převodovky. V konstrukci typu DS byly také použity pokrokové materiály, jako například hliník pro kapotu motoru a plast pro střechu.

 

Ve vládních službách

Kdo by si nepamatoval na tyto pověstné černé „dé-esky“? Byly po mnoho let služebními vozidly ministrů, prefektů a zejména generála Charlese De Gaulla, který je měl zvláště v oblibě. Generál dokonce objednal automobil ve speciálním provedení pro Elysejský palác, který byl vyroben v dílnách karosárny Chapron v roce 1968 podle návrhu vývojového oddělení automobilky Citroën. Je nutno zmínit, že při atentátu v Petit Clamart, kdy na jeho vozidlo bylo stříleno ze samopalu, mu "dé-eska" zachránila život tím, že jej dovezla až k letadlu na letišti ve Villacoublay, díky čemuž mohl uniknout útočníkům, přestože vozidlo mělo prostřelené dvě pneumatiky.

Tyto černé „dé-esky“ tvořily dlouhé působivé průvody při oficiálních manifestacích. Několikrát tak projížděly po Champs-Elysées v jedinečném celku. Tyto manifestace, nejvyšší pocta pro typ DS, byly také vynikající reklamou, protože dokazovaly, že jde o prestižní francouzské vozidlo. Ostatně verze nazvaná „Prestige“ byla výrobcem zavedena od roku 1959. Byla vybavena přední lavicí se skleněnou přepážkou, oddělující přední a zadní část interiéru, již tehdy mohla být vybavena radiotelefonem a byla určena pro osobnosti, které disponovali řidičem.

 

Typ DS pro všechny!

Typ DS bylo vynikající standardní vozidlo pro různé kategorie zákazníků.

S počtem 1 456 115 prodaných vozidel se za dvacet let „kariéry“ dokázal prosadit jako vzorový automobil, schopný spolehlivě, pohodlně  a bezpečně dopravovat otce rodin, obchodníky, lékaře atd. a to i hodně daleko za hranicemi Francie. Byl velmi oceňován majiteli karavanů, kteří z něj udělali vynikající tažné vozidlo. Díky svému pérování byl používán filmaři pro pojíždění a pro snímání záběrů za pohybu.

Nesmíme zapomenout na sanitní provedení verze break, které si v této profesní oblasti vydobylo skutečný monopol. Typ DS hojně používali taxikáři pro jeho pohodlí a také prostor na zadních místech, který zákazníkům výborně vyhovoval. Byl velmi oceňován těmi, kteří hodně jezdili, nadchnul mnoho ředitelů podniků a osob provozujících svobodná povolání. Je nutno zdůraznit, že měl hrdý vzhled, zejména ve verzi Pallas s nerezovými dekorativními prvky a dalšími vytříbenými doplňky, jako je plyšový koberec spočívající na podložce z pěnové hmoty. A co je pozoruhodné, typ DS vypadal za všech okolností dobře, ve městě stejně jako na venkově. Při obchodní schůzce, stejně jako na lovu, dával na sobě znát značný automobilový pokrok.

 

Ve světě

Typ DS je celosvětově známý, protože byl hodně vyvážen. Toto mimořádné vozidlo ocenila většina evropských zemí. Ale barvy Citroënu hájil také ve vzdálených zemích, jako jsou Spojené státy, Kanada, Austrálie a další. Jeho charakteristické a okamžitě rozpoznatelné linie položily základy proslulosti Citroënu ve světě. V některých zemích byl typ DS často nazýván přezdívkami  odvozenými z oficiálních názvů, jako například „Pallas“, na základě kterého byl  model rychle pojmenován v Itálii. Ve Spojeném království, kde byl vyráběn až do roku 1965, bylo zavedeno několik místních zvláštností, jako například přístrojová deska ze dřeva s kulatými přístroji nebo zvláštní zadní svítilny. Byla tam zvláště oceňována verze break, nazývaná Safari.

 

Všude vyhrává

DS umožnil výrobci poprvé se oficiálně zúčastňovat mezinárodních soutěží. Okamžitě si vydobyl výjimečná vítězství. Mezinárodní rallye a dálkové soutěže byly jeho oblíbenou disciplínou a zároveň příležitostí pro uplatnění inovací. A právě v této oblasti automobilových soutěží výrobce zavedl profesionální přístup do jejich organizace a přípravy. Byl prvním, kdo vytvořil skutečný strukturovaný servis, který do nejmenších podrobností připravoval jak vozidla, tak i jejich technickou podporu a celý tým. Typ DS tak vyhrával téměř všude. Dvakrát rallye Monte Carlo (1959 a 1966), závod „Sníh a led“ (1960, 1967), Tour de Belgique, Liège – Sofia – Liège (1961), Marathon de la route, Tour de Corse (1961, 1963), Alpský pohár, Marocká rallye (1969), přičemž nelze zapomenout na skvělou několikanásobnou účast na East African Safari nebo v soutěžích Londýn – Sydney a Wembley – Mexiko. V rukou tehdejších velkých pilotů vyhrával na všech površích: sníh a led, šotolina i asfalt. To je ukázka jeho vynikajících jízdních kvalit.

 

Geniální design

O DS není samozřejmě možno mluvit bez toho, aniž bychom se zmínili o jeho stylu, protože ten je výsledkem návrhářství v tom nejušlechtilejším smyslu tohoto slova. Jestliže Flaminio Bertoni navrhl a vypracoval karoserii v celé její smyslnosti, bylo to v úzké spolupráci s inženýrem André Lefèvrem, který byl velmi zaměřen na aerodynamiku. Proto i po padesáti letech můžeme stále obdivovat dokonalou syntézu mezi tvarem a funkčností, kterou typ DS naplňuje.

Jestliže je typ DS jedinečný svým vnějším vzhledem, vyniká také svým interiérem. Přístrojová deska je skutečným mistrovským dílem. Ovladače jsou v ní dokonale začleněny a jsou přístupné, aniž by ruce musely opustit volant. Její přirozeně dolů se svažující tvar umožňuje pronikání světla a zesiluje dojem prostoru. Celý interiér odráží péči o ergonomii, která vedla její tvůrce. To například přispělo k navržení vnitřní kličky dveří se zcela novým designem. Pro odjištění nebo otevření dveří není nutné žádné zbytečné křivení těla, oba úkony se dokonale provádí jedním pohybem.

 

Nejlepší reklama

Typ DS se v roce 1955 zrodil v pochmurném národním kontextu. Byl „jedničkou“ ve své kategorii, ale byl také protiváhou k tehdejší situaci. Jedním slovem to byla velmi kladná událost, protože přinášela budoucnost a naději.

Pro model DS byla potřebná přesná a vynalézavá komunikace. Proto byl princip hydropneumatického pérování vysvětlován jako spojení vzduchu a vody. Ideálním místem pro první fotografie byl kamenolom v Baux de Provence. Další inovací byla do té doby neznámá prezentace detailů typu DS v jeho prospektech. Četné fotografie nebo kresby umožňovaly vysvětlit názorným způsobem výhody, které přinášely jednotlivé technické novinky, jako bylo hydropneumatické pérování nebo snadno demontovatelné díly karoserie. Potom následovala léta reklamní agentury Delpire, která uměleckým způsobem uvedla vozidlo na scénu včetně všech charakteristických detailů.

Na vybudování obrazu modelu DS se podíleli velcí fotografové a renomovaní grafici. Můžeme jmenovat fotografy Pierra Jahana, Henri Cartier-Bressona, Williama Kleina, Roberta Doisneau, André Martina a Helmuta Newtona a také grafiky Karla Suylinga, Paula Randa nebo Miltona Glasera.

 

„Dé-eska“ v umění

Byla hvězdou a hrála ty největší role, doprovázela filmové hrdiny, hrála svou roli a nechala hrát ty největší herce. A stále pokračuje...

Je možno zmínit filmy „Fantomas“ (1964) od André Hunebella s Louisem de Funesem a Jeanem Maraisem, „Le Cerveau“ („Mozek“) od Gérarda Ouryho s Jeanem-Paulem Belmondem a Bourvilem (1969). Tento film zaznamenal fenomenální úspěch s více než pěti miliony představeními. Typ DS nachází své místo rovněž ve velkých amerických filmech. Z těch posledních je to „Návrat do budoucnosti II“ (1989) od Roberta Zemeckise s Michaelem J. Foxem, „Vítejte

v Gattaca“ (1997) od Andrewa Niccola, kde se představují Uma Thurman a Ethan Hawke, nebo také „Chyť mě, jestli můžeš“ (2002) od Stevena Spielberga s Leonardem di Caprio, Tomem Hanksem a Christopherem Walkenem ...

Nelze zapomenout ani na XI. milánské trienále v roce 1957, které bylo věnováno prolínání průmyslu s uměním. Typ DS tam byl pozván po boku děl světoznámých architektů a návrhářů a byl odměněn cenou „Průmyslové umění“.

 

Typ DS byl sám vystavován jako moderní plastika. Inspiroval sochaře, jako například Armana nebo Gabriela Orozco, jehož dílo nazvané „DS“ bylo vystaveno v Muzeu moderního umění v Los Angeles.

„Dé-eska“, jak jsme zde popsali, si rozhodně zasluhuje tento sémantický výklad, který ji hodnotí skvěle a jednoznačně. Tak to je. Její elegance a celková modernost nejsou ani dnes zpochybňovány.

Půl století po svém zrodu je monumentem světového designu. Navždy zůstane skutečnou automobilovou hvězdou, zaručující Citroënu tu největší slávu.

 

Významná data řady DS

. Říjen 1955:         Představení typu DS 19 na pařížském autosalonu

. Říjen 1956:         Představení typu ID 19

. Říjen 1958:         Představení:

                                     . typu ID 19 break a familiale

                                     . typu DS 19 Prestige

. Říjen 1960:         Představení verze kabriolet

. Říjen 1961:         Nová přístrojová deska u typu DS 19

. Říjen 1962:         Nová proudnicová příď a nově tvarovaný přední nárazník

. Září 1964:           Verze sedan PALLAS

. Říjen 1965:         Uvedení typů ID a DS 21 s motorem 2 175 cm3

. Říjen 1967:         Nová příď s aerodynamickými natáčecími světlomety

. Říjen 1968:        

                                     . Nová přístrojová deska

                                     . Představení typů ID a DS 20

. Říjen 1969:        

. Typy D Spécial a D Super nahrazují typy ID 19 a ID 20

. Motor se vstřikováním paliva u typu DS 21 navíc k verzi s karburátorem

. Listopad 1971:         Automatická převodovka na přání u typu DS 21

. Říjen 1972: Uvedení typu DS 23, který nahrazuje typ 21 (motor 2 374 cm3) s karburátorem nebo vstřikováním paliva

. Duben 1975: Výroba posledního automobilu typu DS (ve Francii a v zahraničí vyrobeno celkem 1 455 746 vozidel)

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose