www.car.cz
 

Do 10 let stoupne prodej aut v Evropě o 100%
     21.3.2005 09:39 - tisková zpráva


Počet nově registrovaných aut v osmi největších nových členských zemí EU stoupne do roku 2010 na 100 % současného stavu. Kromě prodejů se rozšíří také výroba v oblasti automobilového průmyslu. Vyplývá to ze studie pro Bank Austria Creditanstalt.

“Noví Evropané” chtějí nová auta

Bankovní dům Bank Austria Creditanstalt zveřejnil v těchto dnech studii, kterou si objednal jako podklady pro své aktivity na poli automobilového průmyslu. Studie přináší zajímavý výsledek. Prodej osobních aut v osmi zemích, které loni vstoupily do Evropské unie, stoupne do roku 2015 z předloňských 862 tisíc prvotních registrací na téměř dvojnásobných 1,627 milionu vozů. Celkově předloni státy dnešní EU (25 států) zaregistrovaly 14,7 milionu nových osobních vozů. Nové členské státy (NČS) EU se na celku podílely zhruba šesti procenty, z toho nejvíce Polsko, Maďarsko a Česká republika.

Loni Češi nakoupili podle Svazu dovozců automobilů 133 tisíc nových osobních aut. V roce 2015 by měl stoupnout prodej na 324 až 398 tisíc vozů. Za zvýšenými prodeji stojí podle studie vedle stoupající kupní síly také neustálé rozšiřování výroby na území nováčků EU. Státy střední a východní Evropy zůstanou i v příštích letech podle studie přitažlivé pro zahraniční investory, kteří si cení v regionu především relativně nízkých pracovních nákladů a kvalifikované pracovní síly. Například mzdové náklady vyjádřené v eurech jsou v ČR zhruba pětkrát nižší než průměrné náklady dlouholetých členů EU. Hlavním centrem středoevropské výroby aut jsou Česká republika se Slovenskem, západní Maďarsko a jižní Polsko. Nezaostává ani Rakousko a část bývalého východního Německa.

Malý trh, ale poroste

Podle studie je automobilový trh v nových členských zemích stále malý, ale do budoucna má ohromný potenciál a v následujících letech se očekává, že poroste rychleji než například v Německu, Itálii nebo Francii. Výrobní kapacity automobilového průmyslu v ČR, SR, Polsku a Maďarsku však budou i nadále významně převyšovat poptávku a odvětví tak zůstane exportně orientované, především na Německo a ostatní dlouholeté členy EU. Vzhledem k exportní orientaci odvětví bude v nových členských zemích v budoucnu pro vývozce nejdůležitější vývoj trhu v zemích západní Evropy.

Vzhledem ke stále silnější mezinárodní cenové konkurenci mohou nižší náklady u nováčků v EU vyvolat přesun výroby ze "starých" výrobních míst, například v Německu, ale také ve Francii a Itálii. Nové členské státy mohou v budoucnu podle studie očekávat příliv dalších výrobců především automobilových komponentů a zřejmě i výrobců autobusů či nákladních vozů. Automobilový průmysl v nových členských zemích zaměstnával podle údajů z roku 2003 celkem 246 tisíc lidí. Nejvíce z nich, zhruba 91 tisíc, pracovalo v České republice. Po 


tisk info Autosalon Brno 2005


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose