Ford se vydává na novozélandskou šotolinu 4.4.2005 08:40 - tisková zpráva
Rally Nový Zéland (7. – 10. 4. 2005)
Tisková zpráva - preview
Rally Nový Zéland (7.-10. dubna) je první soutěží letošní sezóny, která navazuje na předchozí podnik. Každý z prvních tří se jel v odlišných podmínkách, ale Mexiko i Nový Zéland, se konají na šotolině. Na tomto povrchu pokračuje většina soutěží mistrovství světa a piloti na něm budou bojovat až do konce srpna, kdy je na programu asfaltová Německá rally.
Velice rozdílné podmínky prvních tří soutěží start do sezóny 2005 značně ztížily. Posádky týmu BP-Ford, Toni Gardemeister s Jakke Honkanenem a Roman Kresta s Janem Možným, dosud čelily asfaltu, sněhu, ledu i tvrdé šotolině. Ford Focus RS WRC je však univerzální vůz a díky jeho odolnosti patří týmu průběžná druhá příčka v hodnocení značek. Toni Gardemeister se pak drží na třetí pozici v šampionátu jezdců.
Pro tým BP-Ford je cesta na Nový Zéland jednou z nejdelších v celé sezóně. Nekonečné hodiny strávené v letadle však přinášejí patřičnou odměnu. Tratě v okolí základny soutěže v Aucklandu jsou většinou zúčastněných považovány za nejlepší v celém šampionátu. Jsou hladké jako plátno kulečníkového stolu, klikatí se zelenající se krajinou a techniku nenamáhají tak, jako většina ostatních šotolinových soutěží. Pro piloty ideální výzva k boji.
Třicetiletý Toni Gardemeister má s místní soutěží bohaté zkušenosti. Na start se postaví již po sedmé a při svém debutu v roce 1999 skončil za volantem vozu WRC na třetím místě. Až do zisku druhého místa v letošní Rally Monte Carlo, kde měl pro změnu premiéru za volantem Focusu RS v barvách Castrolu, to bylo jeho nejlepší umístění dosavadní kariéry.
“Tratě jsou rychlé, plynulé a v zatáčkách se hodně často mění sklon silnice. To pilotům umožňuje projíždět zatáčky dravěji,“ řekl Fin. “Pokud je však mokro, jsou celkem kluzké. Na Novém Zélandu je právě začátek podzimu a počasí může být teplé a suché, stejně snadno ale mohou přijít přeháňky."
"Nedávná Mexická rally byla první, kde jsem pilotoval Focus na šotolině. Výsledek nebyl zrovna nejlepší, ale auto se řídilo dobře a hodně jsem se naučil. Na Nový Zéland se těším. Je to soutěž, kterou mám rád a která se hodně podobná mé domácí Finské rally. Jen tu chybí ty dlouhé skoky,“ dodal Toni.
Průběžné třetí místo v šampionátu jezdců znamená, že Gardemeister bude do úvodní etapy soutěže startovat jako třetí. “Pokud je sucho a na povrchu leží vrstva sypké a kluzké šotoliny, je lepší startovat až ze zadních pozic, protože pak je trať již mnohem čistší,“ řekl Gardemeister. “Třetí pozice není zrovna ideální, ale je stále lepší, než první. Na Novém Zélandu to ale ve srovnání s dalšími soutěžemi není tak velký problém. Jede se rychle a na trati není moc ostrých zatáček, kde by pilot ztrácel trakci a přilnavost.“
Gardemeister se již vyléčil z těžké chřipky, která ho postihla během Mexické rallye. “Po návratu z Mexika jsem si užil pár týdnů ve Finsku. Běhal jsem, chodil do fitness centra a cítím se již mnohem lépe,“ dodal Fin.
Narozdíl od týmového kolegy nemá Roman Kresta s Novým Zélandem žádné zkušenosti. Nikdy tu nestartoval, ale zdá se, že nedostatek zkušeností by pro českého pilota neměl být problémem. I v neznámém Mexiku jel s Focusem RS v barvách BP Ultimate na výborném šestém místě celkové klasifikace, když musel ze soutěže odstoupit.
“Na každé soutěži letošní sezóny jsem se učil,“ řekl osmadvacetiletý Kresta. “Navzdory tomu jsem získal body v Monte Carlu i ve Švédku a před odstoupením v Mexiku jsem byl na bodované pozici také. Další body bych chtěl vybojovat na Novém Zélandu, ale mnohem důležitější bude získat s místní soutěží co nejvíce zkušeností."
"Myslím si, že rychlostní zkoušky budou rychlé a bude radost na nich závodit. Ford mě nominoval do bojů o body do šampionátu značek a na takový výsledek, který body přinese, se zaměřím. Nebudu však příliš riskovat, protože chci dojet do cíle, poznat charakter rychlostních zkoušek a získat tolik zkušeností, kolik jen bude možné,“ dodal Kresta.
Letošní ročník soutěže má stejný formát jako loňský. Úvodní slavnostní ceremoniál proběhne ve čtvrtek večer v blízkosti jachtařského klubu v aucklandském přístavu. První dvě etapy soutěže jsou situovány do okolí servisního areálu v Paparoa. Druhá bude zakončena dvěma průjezdy diváckou zkouškou Manukau, která se jede za umělého osvětlení na předměstí Aucklandu.
Závěrečná etapa soutěže se skládá z nádherných rychlostních zkoušek na západním pobřeží v okolí Raglanu. Zahrnuje i dva průjezdy legendárním úsekem Whaanga Coast, který kopíruje pobřeží Tasmánského moře. Všechny rychlostní zkoušky se jely i v roce 2004, výjimkou je nový měřený úsek, který otevírá obě úvodní etapy soutěže. Na posádky čeká 20 rychlostních zkoušek a 356 měřených kilometrů. Celková délka soutěže je 1128,48 km.
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
IWC Replica Watches
IWC Replica
|