Světová rallye pod pokličkou : co dělá Vincent Laverne ? 25.4.2005 09:05 - tisková zpráva
Vincent Laverne - rozhovor
Člověkem, který je zodpovědný za organizaci týmu Peugeot v průběhu jednotlivých soutěží mistrovství světa, je Vincent Laverne. Má na starost mnoho záležitostí a v následujícím rozhovoru dává nahlédnout do týmového zákulisí.
Na soutěžích mistrovství světa se objevujete u týmu Peugeot již od doby, kdy tým závodil s 306 Maxi. Co máte vlastně na starost?
“Jsem takovou spojkou mezi základnou Peugeot Sport ve Vélizy, různými organizacemi, lidmi, kteří mají vliv na náš program, například s organizátory jednotlivých soutěží, mezinárodní automobilovou federací, piloty, spolujezdci a dalšími osobami, které se pohybují ve světovém šampionátu.“
Jaká je tedy přesně vaše role?
“V mé kanceláři shromažďuji veškeré informace, které dostáváme od organizátorů. To znamená například průvodce soutěží, pravidla a další dokumenty. Pak se musím vždy ujistit, že naše posádky dostanou od všech dokumentů kopie. Jen tak se mohou na soutěže kvalitně připravit. Když jsem s tuto záležitostí hotov, začínám pracovat na servisním plánu, který by měl být teoreticky připraven vždy o jednu soutěž napřed. Organizátoři však reagují každý jinou rychlostí a občas mě polije studený pot, protože někdy stíhám udělat servisní plán jen tak tak. Krajní termín je týden před začátkem seznamovacích jízd.
Dokumenty, které nám organizátoři zasílají často obsahují nepřesné informace ohledně času, vzdáleností, pozic kontrol atd. Před začátkem soutěže si musíte být absolutně jist, která verze je ta pravá. Pokud je podnik do kalendáře šampionátu zařazen poprvé, jako byla loni Sardinie, musíte tu konkrétní zemi navštívit, abyste si udělali vlastní obrázek. Potřebujete vědět, jak to vypadá s hotely, se sklady paliva při seznamovacích jízdách a musíte se ujistit, že všechno, co jste naplánoval na papíře, sedí.“
Co děláte, když se soutěž rozjede?
“U organizátorů vyzvednu různá povolení a dokumenty k soutěži, také vyfasuji jednotky GPS, které musíme namontovat do závodních vozů. Během schůzky účastníků soutěže, která se koná ve středu v 16,00 hod., probíráme s organizátory poznatky, které naše posádky nasbíraly během seznamovacích jízd. Například to, že časová kontrola je umístěna příliš blízko za letmým cílem nebo že jsou na trati prováděny nějaké práce. Pak dám dohromady zprávu, kterou okopíruji všem členům týmu. Následuje technická přejímka, kde předložíme dokumentaci posádek i vozu. Pak se podívám do servisu, abych zjistil, kolik času budeme potřebovat na to, abychom se přesunuli z našeho přiděleného servisního místa k jednotlivým časovým kontrolám. Ještě než jdu konečně spát, zkontroluji oficiální informační tabuli, zda nenastaly nějaké změny na poslední chvíli a prohlédnu si startovní pořadí do následujícího dne. Někdy je zveřejňováno hodně pozdě.“
Další den pak vstáváte brzy …
“To je pravda. Musím zkontrolovat, zda telefony a další komunikační prostředky správně fungují. Dále se musím ujistit, že všichni mají hodinky seřízené dle oficiálního času soutěže a také si ještě jednou přečtu různé dokumenty. Je krátce před startem a tak jsme hodně zaneprázdněni. Během soutěže je mým úkolem zaznamenávat časy rychlostních zkoušek, porovnávat naše předpoklady s oficiálními časy, dohlížet na přesný příjezd našich posádek do časových kontrol a být v radiovém spojení s managementem týmu. Jsem v těsném kontaktu s posádkami, v těsné blízkosti našich aut a to je bezpochyby ta nejvíce vzrušující část mé práce. Naše základna je první, která hlásí spolujezdcům mezičasy. Když nemáme dlouho od našich posádek žádné zprávy, začínají nás kolikrát přepadat obavy. Když ale pak po odjetí rychlostní zkoušky uslyšíme v radiu od Marcuse nebo Markka, že jsou v cíli, je to obrovská úleva. Zvláště když dosáhnou špičkového výsledku!“
Dotýká se vůbec vývoj automobilových soutěží vaší práce?
"Přestože jde současný formát soutěží občas jiným směrem, než by si fandové rallye přáli, kompaktní charakter dnešních podniků nám práci hodně ulehčuje. Na druhé straně jsou však neustálé změny pravidel, což je stresující. Nevíte totiž, zda budete po provedených změnách stále konkurenceschopný a také se obáváte, zda jste pravidla pochopili a správně si je vysvětlili. Na Novém Zélandu jsme například dostali informace z mítinku FIA až hodinu a půl před startem soutěže. A byly to důležité věci, například počet mechaniků, kteří mohou pracovat na soutěžním voze! Když jste zodpovědný za to, abyste předal tyto informace v jeden okamžik celému dlouhému seznamu lidí, kteří jsou rozptýleni na mnoha místech, je to velký nápor na nervy. Naštěstí vycházím s jednotlivými týmovými koordinátory dobře a problémům tak čelíme společně.“
V roce 1978 jste vyhrál Rallye Monte Carlo, když jste dělal spolujezdce jistému Jean-Pierre Nicolasovi. Mnoho týmových koordinátorů se rekrutuje z řad bývalých spolujezdců …
“Je to přirozený vývoj, protože obě profese vyžadují stejné dovednosti. Musíte být schopný převzít informace, předvídat, být systematický, přesný, soustředěný a klidný. Důležitou vlastností je i trpělivost a to za jakýchkoli okolností. Trocha psychologie se hodí hlavně v případech, kdy jednám s různými lidmi na všech úrovních!"
Tato práce je spíše pro člověka, kterému nevadí být poněkud ve stínu …
“Je pravda, že tento typ práce není pro někoho, kdo je rád ve světle reflektorů. Pro mé ego je ale dostačující odměnou, když mojí práci ocení posádky a členové týmu. Mrknutí, úsměv nebo poklepání na rameno může být někdy lepší, než být oslavován veřejností."
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication
|