Jak správně na kruhovém objezdu tisková zpráva
Rady z Autoklubu ČR :
§ 30 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších přepisů, stanoví: „Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Povinnost dávat znamení o změně směru jízdy zákon č. 361/2000 Sb. výslovně stanoví v těchto případech: - přejíždění z jednoho směru do druhého (§ 12 odst. 5), - přejíždění z vyhrazeného jízdního pruhu (např. pro autobusy nebo trolejbusy) do přilehlého jízdního pruhu (§14 odst. 2), - objíždění vozidla, které zastavilo nebo stojí, překážky nebo chodce, přičemž vozidlo vybočuje ze směru své jízdy (§ 16), - řidič při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy (§ 17 odst. 2), - řidič se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel (§ 17 odst. 3), - odbočování (§ 21 odst. 1), - zajíždění k okraji pozemní komunikace nebo k chodníku při zastavení nebo stání (§ 25 odst. 5) a při opětovném vyjíždění (§ 25 odst. 6).
Z uvedeného vyplývá, že zákon č. 361/2000 Sb. výslovně neupravuje otázku dávání znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd a při vyjíždění z kruhového objezdu.
Na základě až dosud uvedeného
a) nedělá chybu řidič, který při vjezdu na kruhový objezd dává znamení o změně směru jízdy (pravými blikači); činí tak proto, že tím v zájmu bezpečného provozu dává ostatním účastníkům provozu, zejména chodcům najevo, kterým směrem dále v jízdě pokračuje,
b) nedělá chybu ani řidič, který při vjezdu na kruhový objezd nedává znamení o změně směru jízdy (pravými blikači) – nemá totiž možnost jet jiným směrem než vpravo.
Naproti tomu v místě výjezdu z kruhového objezdu je možno jet dvojím způsobem: buď pokračovat v jízdě po kruhovém objezdu nebo z kruhového objezdu vyjet. Proto dát znamení o změně směru jízdy vpravo (pravými blikači) při výjezdu z kruhového objezdu je řidičovou povinností vyplývající z § 30 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. (zde v praxi téměř nedochází k případům, že by řidič znamení o změně směru jízdy nedal).
ZPŘESNĚNÍ SOUČASNÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY: Je nesporné, že současná právní úprava otázky dávání znamení o změně směru jízdy, pokud jde o kruhový objezd, není zcela jasná a jednoznačná. Svědčí o tom určitá nejistota, např. nejen u pracovníků autoškol, ale i orgánů dohlížejících na provoz na pozemních komunikacích.
Této skutečnosti si byli vědomi členové pracovní komise odborníků jmenované ministrem dopravy Ing. Milanem Šimonovským, která v jarních měsících roku 2003 vypracovala návrh novely zákona č. 361/2000 Sb., a proto zapracovali do § 30 návrhu novely tohoto zákona nový odstavec 5 tohoto znění:
„Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepředjíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu je řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy vždy“.
Bohužel v návrhu novely zákona č. 361/2000 Sb., který v současné době projednává vláda České republiky a poté o něm bude jednat Poslanecká sněmovna a Senát, není toto ustanovení obsaženo. Projednávaný návrh novely totiž z nepochopitelných důvodů obsahuje ze 116 pozměňovacích a zpřesňujících návrhů týkajících se I. a II. hlavy uvedeného zákona (tj. pravidla provozu na pozemních komunikacích) toliko osm ustanovení! S přesně a správně stanovenými pravidly upravujícími dávání znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd a při vyjíždění z kruhového objezdu lze počítat až při některé z dalších novelizací zákona č. 361/2000 Sb. Ovšem kdy se tak stane, není v současné době známo.
ZÁVĚR:
Současná, po právní stránce, nejasná úprava nepochybně není v souladu se zájmem o zajištění bezpečného a plynulého provozu na pozemních komunikacích. Řešením je přijetí návrhu vypracovaného pracovní komisí odborníků v rámci návrhu novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jak je uvedeno výše.
Přijetím této úpravy bude současně docíleno i shody s právní úpravou vjezdu na kruhový objezd a výjezdu z kruhového objezdu s ostatními evropskými státy. Uvádíme několik příkladů z dopravních předpisů těchto států (ve volném překladu):
Rakousko: Na kruhovém objezdu je povinen dát znamení o změně směru jízdy zásadně jen řidič, který vyjíždí z kruhového objezdu.
Švýcarsko: Při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud nedochází ke změně jízdního pruhu, nemusí řidič dávat znamení o změně směru jízdy.
Německo: Při vjíždění na kruhový objezd je užití znamení pro změnu směru jízdy nepřípustné.
Autoklub ČR
tisk info
|