AUTODROM MOST začíná s novou zatáčkou psát novou historii 29.4.2005 11:19 - tisková zpráva
Nová šikana přidává trati 71 metr
Po více, než dvou desetiletích existence vstupuje letos mostecký Autodrom Duhové Energie do závodní sezóny s radikální změnou. Na místě pověstného retardéru na konci cílové roviny vyrostla během několika uplynulých měsíců zcela nová zatáčka, klasická šikana, která pro jezdce zcela změní filozofii a rytmus jízdy. Pro diváky pak toto místo učiní ještě atraktivnějším, než dřív.
„Už mnohokrát zaznělo, že k významné změně profilu zdejší dráhy došlo z rozhodnutí Bezpečnostní komise FIA, která v posledních letech v zájmu zvýšení bezpečnosti v motoristickém sportu zpomaluje vlastně všechny okruhy na světě,“ připomněl předseda představenstva AUTODROMU MOST a.s. Jiří Kroužek. „Zároveň šlo o reakci na nešťastnou událost z roku 2002, kdy v tomto místě zahynul rakouský pilot Frederico Careca.
Nová zatáčka tedy nese jeho jméno. Jezdci sice byli na retardér zvyklí a měli ho vesměs rádi jako výzvu, jako zatáčku takzvaně na srdce. Šlo ale skutečně o místo, které bylo v jistém smyslu nebezpečné. Bezpečnostní komise FIA je pro nás nejvyšší mezinárodní autoritou a proto jsme její rozhodnutí museli respektovat,“ dodal.
Od loňského října se tedy v prostoru na konci dlouhé mostecké cílové roviny začala pohybovat stavební technika a nový tvar trati, existující do té doby jen na papíře, začal dostávat konkrétní obrysy v reálu. „Šlo o skutečně velkou investiční akci, která mimochodem taky nebyla levná,“ sdělil generální ředitel okruhu ing. Pavel Hanka. „Bylo nutné přemístit tisíce kubíků zeminy a vybudovat pevné podloží pomocí stabilizátu z komořanské teplárny. Navršit násep a vybudovat opěrnou zeď. Navozit tuny kačírku do záchytných zón, položit několik vrstev speciálního živičného koberce, který má podle směrnic FIA přesně dané složení a zrnitost. Podle stejných směrnic vystavět i svodidla podél nového tvaru a ve finále opatřit nejexponovanější místo takzvaným FIA plotem. Ale to už bylo spíš navíc, nad rámec bezpečnostních předpisů.
Vznikla i nová trasa obslužné komunikace. Kromě toho jsme pochopitelně museli přebudovat i systém monitoringu trati a přidat několik dálkově ovládaných kamer, z jejichž výstupu na dispečinku existuje dokonalý přehled o dění v tomhle místě. Moderní technologie umožňuje pohyb kamer ve všech úhlech, lze používat zoom i ostřit. Za důležité považujeme, že předseda Bezpečnostní komise Uwe Frumolt, který zde osobně byl na inspekci, vyjádřil uznání naší práci a používání nové zatáčky schválil,“ dodal Hanka.
Dosavadní část trati v bývalém retardéru bude po určitých úpravách sloužit jako úniková zóna pro jezdce, kteří by případně novou prudkou pravotočivou zatáčku z maximální rychlosti nezvládli. „S panem Frumoltem jsme se dohodli, že zde opět ve smyslu směrnic FIA nainstalujeme labyrint bloků z pneumatik,“ prozradil sportovní ředitel okruhu Gerhard Ittner.
"Upozornění na novou situaci bude také součástí Zvláštních ustanovení FAS AČR pro mostecké podniky, změnu budeme probírat s jezdci i na rozpravách před všemi závody a v tomto exponovaném místě navýšíme počty traťových komisařů.
Máme už spočítáno, že okruh se prodloužil z původních 4148 na 4219 metrů. Zatím nevíme co těch 71 metrů navíc, ve spojení se dvěma tak prudkými zatáčkami, udělá s časy na kolo. Ukáže se to až při prvních květnových závodech. Jisté je, že od letošní sezóny začínáme zaznamenávat novou etapu traťových rekordů,“ uzavřel Ittner.
Dušan Matouš
http://www.autodrom-most.cz
|