www.car.cz
 

Ford chce na Kypru dosáhnout 50. umístění na bodech
     9.5.2005 14:57 - tisková zpráva


Rally Cyprus (13. – 15. 5. 2005)

 

Tisková zpráva - preview

 

Ford chce na Kypru dosáhnout 50. umístění na bodech

Tým BP-Ford se vydává do místa dění Kyperské rally (12.-15. května) s odhodláním vylepšit svůj vlastní pozoruhodný rekord. Pokud alespoň jedna z posádek dojede do cíle soutěže na bodované pozici, bude to pro Ford jubilejní, padesáté bodované umístění v řadě. Mistrovství světa v automobilových soutěžích bylo oficiálně odstartováno v roce 1973. Za sebou má 410 podniků a žádný jiný tovární tým nemá na svém kontě delší nepřetržitý bodový zisk než 35 soutěží.

Cesta za rekordem začala na Rally Monte Carlo 2002. Na Italské rally prodloužily posádky týmu BP-Ford WRT Toni Gardemeister/Jakke Honkanen a Roman Kresta/Jan Možný sérii již na 49 soutěží. Všech čtyřicet devět bodových umístění získal Ford Focus RS WRC.

Gardemeister i Kresta mají za úkol dovést Ford k jubilejní padesátce. Kyperská rally, šestý podnik světového šampionátu, je první ze série tří soutěží, které provázejí velká vedra a rozbité tratě ve východní oblasti Středozemního moře. V podobných podmínkách si Focus RS vydobyl velice dobrou pověst. Základem úspěchu je tu po všech stránkách kvalitní, spolehlivý a rychlý vůz. Focus WRC vyhrál v posledních pěti letech na Kypru dvakrát.

Kamenité cesty v pohoří Troodos nad základnou soutěže ve městě Limassol jsou k vozům hodně tvrdé a třídenní podnik je jedním z nejtěžších v této sezóně. Tratě jsou tak technické, že na nich prakticky nenajdete rovinky a soutěž je nejpomalejší v celém šampionátu. Vítěz loňského ročníku dojel do cíle rychlostním průměrem pouze 65,60 km/hod.

Toni Gardemeister je na pátém místě v šampionátu jezdců a dosud bodoval na všech letošních soutěžích. Na Kypru bude startovat počtvrté. “Pravidelné sbírání bodů je pro dobrou pozici v šampionátu klíčové. Stejně důležité jsou body za umístění na stupních vítězů. Tam se získává nejvíce,“ řekl třicetiletý Fin.

Kypr je zatáčkovitý, pomalý a drsný. Není to má oblíbená soutěž. Musíte se držet ideální stopy a vyhnout se všem kamenům, které mohou zavinit těžké poškození vozu. Jedete tady pomalu, ale máte pokušení stále přidávat, takže není jednoduché udržet se v tempu. Tratě jsou celkem plynulé, ale pokud jedete příliš agresivně, auto se dostává mimo stopu, čímž ztrácíte čas a riskujete defekty pneumatik.

K pneumatikám je Kypr tvrdý. Povrch tratí je drsný a při časté akceleraci na výjezdech ze zatáček hrozí nebezpečí zbytečně dlouhých smyků. K pneumatikám je potřeba být ohleduplný, aby fungovaly na sto procent i na konci jednotlivých sekcí. U motoru je nejdůležitější dostatečný točivý moment, který zajistí dobrou akceleraci i v nízkých otáčkách,“ dodal Gardemeister.

Kresta, který na posledním podniku v Itálii získal nejlepší umístění v kariéře, startoval na Kypru jednou. V roce 2002, kdy se jelo v neobvykle mokrých podmínkách. “V tom roce jsem měl v autě kameru a vím, že v letos se jedou některé rychlostní zkoušky stejné. Než se vydám na trať, podívám se na video. Budu se soustředit zejména na měřené úseky, se kterými mám zkušenosti,“ řekl Kresta.

Tratě jsou rozbité a zatáčkovité. Některé úseky jsou podobné rychlostním zkouškám, které jsme jeli na Sardinii. Důležité bude držet čistou stopu, protože na okrajích cest leží spousta kamenů. Dobré auto pro Kypr by mělo mít kvalitní odezvu motoru, dobrý točivý moment, dobré zavěšení a kvalitní pneumatiky. Na místních tratích obutí trpí, myslím si však, že Michelin už na Sardinii prokázal, že pneumatiky budou vyhovující i pro Kypr. Pro piloty je soutěž hodně obtížná, protože vysoké teploty znamenají velké vedro i uvnitř vozu. Kvůli nízkým rychlostem je průchod vzduchu do kokpitu menší.

Focus je však na tento druh soutěže jako dělaný. Na pomalých úsecích se dobře ovládá, proto nepotřebujete jet příliš agresivně. Nemusíte riskovat, protože tím jen vyjíždíte ze stopy a ztrácíte čas,“ dodal Roman.

Rychlostní zkoušky nedoznaly oproti roku 2004 žádných změn. Nejvíce měřených kilometrů se jede v pohoří Troodos, severně od základny soutěže Limassolu. Veškeré dění je soustředěno do okolí servisního parku v Palais des Sports, který leží na okraji města. Slavnostní start je ve čtvrtek ve 20,30 hod. Každá ze tří etap se skládá ze dvou identických sekcí, z nichž každá zahrnuje tři rychlostní zkoušky. Nejdelší je úvodní etapa, která vede hodně severně, téměř kolem tureckých hranic.

Druhý den je situován jižněji, do blízkosti Olympu a západně do okolí Paphosu. Poslední etapa je nejkratší. Rychlostní zkoušky vedou severovýchodně od Limassolu v hornaté a lesnaté krajině v okolí Machairas. Celková délka soutěže je 1063,92 km. Na posádky čeká 326,68 měřených kilometrů.

 

 

Martin Linhart,

Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com

 

 


 
 
Fotogalerie:   Rallye Střela 2005 od Pavla Kacerovského

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose