Nové sportovní kombi značky Volvo - V50 tisková zpráva
Nové Volvo V50 SPORTOVNÍ KOMBI S PŘEPLŇOVANÝM MOTOREM A S POHONEM VŠECH KOL AWD • Napříč uložené pětiválcové řadové motory • Kompaktní automobil se špičkovým výkonem, nabízející vynikající potěšení z jízdy • Nová generace kompaktních motorů • Vysoký točivý moment a výkonný motor • Široká nabídka motorů a nový dieselový motor • Filtr pevných částic s funkcí automatické regenerace • Sportovní převodovky • Podvozek pro citlivé a stabilní jízdní vlastnostmi
Nové sportovní kombi značky Volvo, V50, je vybaveno napříč uloženými čtyřmi nebo pětiválcovými řadovými motory. „Vytvořit v kompaktní karoserii dostatek prostoru pro pětiválcový motor je do určité míry umělecké dílo,“ říká Peter Ewerstrand, vedoucí projektů V50 a nové S40. „Úspěšně jsme použili nové metody pro snížení vnějších rozměrů motoru.“ Výsledkem je kompaktní automobil nabízející vysoký výkon a velkou dávku potěšení z jízdy. Kompaktní rozměry motoru navíc přispívají k vysoké úrovni nárazové bezpečnosti. Aby byly zajištěny optimální jízdní vlastnosti odpovídající sportovnímu kombi, byl souběžně s novými motory vyvíjen i podvozek.
Přeplňovaný motor T5 v kombinaci se systémem pohonu všech kol Vrcholným modelem v řadě V50 je Volvo V50 T5 AWD s pohonem všech kol a s 2,5 litrovým pětiválcovým benzínovým motorem přeplňovaným nízkotlakým turbodmychadlem. Technologie přeplňování zajišťuje výjimečně vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček. Vysoká a plochá křivka točivého momentu je zárukou vynikající akcelerace. Sběrné potrubí a blok turbodmychadla u motoru T5 byly odlity jako jeden kus z vysoce legované oceli s mimořádně vysokou tepelnou odolností (1 050°C). Turbodmychadlo proto vyžaduje méně chlazení, které se běžně provádí obohacováním směsi paliva čímž se sníží teplota výfukových plynů. Ve výsledku může motor spalovat chudší směs paliva, čímž se snižuje spotřeba a emise škodlivin zejména při jízdě vyšší rychlostí. Motor T5 dosahuje maximálního výkonu 220 k a točivého momentu 320 Nm. Volvo V50 T5 AWD bude vybaveno stejným typem pohonu všech kol jako větší modely Volvo vybavené systémem AWD. Výkon motoru je automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy pomocí elektricky řízené hydraulické spojky Haldex, která reaguje velmi pružně. „Motor T5 a systém pohonu všech kol AWD dodávají modelu V50 mimořádně atraktivní jízdní vlastnosti,“ říká Peter Ewerstrand. „Prvotřídní výkon se při jízdě spojuje s citlivostí a stabilitou.“
Nová generace motorů s mimořádně kompaktními rozměry Nové benzínové motory u Volva V50 (a u nové S40) jsou výsledkem dalšího vývoje řady motorů s nízkým třením, které pohánějí větší modely Volvo. Nová generace motorů nese označení RNC, kde C znamená „Compact“ (kompaktní). Většina vnějších součástí motoru byla konstruována a umístěna tak, aby motor zaujímal co nejméně prostoru: • výstupy pro výfukové potrubí jsou nakloněny dolů směrem k bloku motoru, • sběrné potrubí u přeplňovaných motorů je součástí bloku turbodmychadla, čímž dochází ke snížení celkové prostorové náročnosti, • kompaktní sací potrubí je vyrobeno z plastu vyztuženého skelnými vlákny a je vedeno přes vrchní část motoru. Vstřikovací trysky jsou z bezpečnostních důvodů umístěny v části vyrobené z hliníku, • alternátor, vodní čerpadlo a kompresor klimatizace mají kompaktní rozměry a jsou velmi efektivně rozmístěny, • kompresor klimatizační jednotky byl přemístěn tak, aby byl dobře chráněn v případě nehody.
Více místa mezi motorem a prostorem pro cestující Výsledkem vývoje je motor, který je o 200 mm užší a o 25 mm kratší než motory u velkých modelů Volvo a díky kompaktním rozměrům je také lehčí. Ve spojení s uložením motoru napříč, typickým pro architekturu Volvo, tak tento motor rovněž přispívá k vysoké bezpečnosti v případě nárazu, neboť v motorovém prostoru zbývá více prostoru pro deformační zóny. V případě kolize se motor může posunout nejméně o 150 mm dozadu, než dojde ke kontaktu bloku motoru s příčníkem v blízkosti stěny mezi motorovým prostorem a prostorem pro cestující. Mezi hlavou válců a kapotou zbývá prostor celých 70 mm, který umožňuje mírnou deformaci kapoty a snižuje tak riziko poranění hlavy v případě kolize vozidla s chodcem nebo cyklistou.
Výkonné motory pro hedvábně hladkou jízdu Nové pětiválcové řadové motory mají zdvihový objem 2,4 a 2,5 litru. Pět válců a velký zdvihový objem zajišťují vysoký točivý moment již od nízkých otáček motoru a tím tedy i pružnou akceleraci. A co více, pětiválcový motor má díky vysokému zdvihu, nízké úrovni vibrací a hladkému chodu uvolněnější, příjemnější charakteristiku. Motory sdílejí stejnou technologii s motory pohánějícími větší vozy Volvo: • čtyři ventily na válec a dvojitý vačkový hřídel – pro vysoký výkon a pružnou odezvu, • proměnlivé časování ventilů (CVVT) – pro vysoký výkon a vysoký točivý moment ve spojení s nižší spotřebou a emisemi, • systém elektronického řízení motoru s přesnou a adaptivní kontrolou – pro účinné spalování a dobrý výkon.
Široká nabídka motorů Při svém představení bude nové Volvo V50 nabízeno se dvěma pětiválcovými atmosférickými motory 2,4i a 2,4 o výkonu 170 k a 140 k. Oba motory mají zdvihový objem 2,4 litru. Nabídka motorů zahrnuje také zcela nový čtyřválcový dieselový motor. Jedná se o přeplňovaný motor vybavený druhou generací systému common rail s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek turbodmychadla) Systém vstřikování pracuje s mimořádně vysokým tlakem, čímž je zajištěno rozptýlení paliva na mimořádně jemné částice. To přispívá ke zlepšení výkonu i ke snížení emisí. Díky piezoelektrickým vstřikovacím tryskám může být palivo v průběhu každého spalovacího cyklu dávkováno v několika malých vstřicích, v důsledku čehož dochází ke snížení hladiny hluku. S těmito piezoelektrickými vstřikovacími tryskami je motor připraven na budoucí přísnější normy upravující obsah škodlivin ve výfukových plynech. Dieselový motor bude také možné objednat s filtrem pevných částic který významně snižuje obsah nespálených částic (sazí) ve výfukových plynech a tedy i negativní dopad na životní prostředí. Systém se automaticky čistí tak, že obsah filtru v pravidelných intervalech vyhořívá. Aditiva v palivu umožňují, aby tento proces probíhal při nižší teplotě (přibližně 450° C v porovnání s běžnými cca 550° C). Celý proces včetně dodávky aditiv do paliva probíhá bez zásahu řidiče. Interval regenerace je upravován podle podmínek a podle stylu jízdy řidiče. Dieselový motor je výsledkem společného programu vývoje motorů společností Ford Motor Company a PSA. Dieselový motor má zdvihový objem 2,0 litru. V roce 2004 bude představen také menší dieselový motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. Nabídka motorů bude průběžně rozšiřována.
Motor Uspořádání Výkon Točivý moment 2,4 5 válců, řadový 140 k 220 Nm 2,4i 5 válců, řadový 170 k 230 Nm T5 5 válců, řadový 220 k 320 Nm 2,0 D (turbodiesel) 4 válce, řadový 136 k 340 Nm 1,8 4 válce, řadový 125 k 165 Nm 1,6 4 válce, řadový 100 k 145 Nm 1,6 D (turbodiesel) 4 válce, řadový 110 k 240 Nm
Údaje o výkonech a o spotřebě jsou uvedeny v samostatném dokumentu s technickými parametry.
Převodovky z modelů „R“ Šestistupňová manuální převodovka, která byla původně vyvinuta pro Volvo S60 R a V70 R, se nyní představí i ve Volvu V50 T5. Šest stupňů pro jízdu vpřed je rozděleno tak, aby bylo možné dosáhnout pružné akcelerace i vysoké maximální rychlosti. Převodovka je vybavena trojitou synchronizací a umožňuje mimořádně lehké a přesné řazení. Atmosférické motory spolupracují s pětistupňovou manuální převodovkou Volvo nové generace. Tato převodovka byla nově vybavena trojitou synchronizací pro rychlejší řazení a větší pocit jistoty .
Adaptivní automatická převodovka Automatická převodovka pro Volvo V50 je shodná s tou, která je použita ve větších modelech Volvo. Jedná se o pětirychlostní převodovku s adaptivním řazením, jinými slovy, převodovka se přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy. Velké úsilí bylo věnováno sladění hnacích poloos nápravy a kardanových hřídelí s vysokým výkonem motoru tak, aby byl při zrychlování zajištěn plynulý přenos síly.
Šest stupňů i pro diesel Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se o stejnou převodovku jako u modelu T5). Tato převodovka přispívá k pružné akceleraci díky vynikajícímu tahu při každém ze zařazených převodových stupňů.
Podvozek s vlastnostmi velkého automobilu Volvo V50 bylo vyvinuto ve stejném duchu jako Volvo S60 a Volvo S80. Při vytváření základů tohoto nového kompaktního modelu konstruktérům pomohly také zkušenosti získané u špičkových modelů Volvo S60 R a V70 R. „Chtěli jsme vytvořit sportovní kombi, které by nabízelo správný požitek z jízdy,“ vysvětluje Peter Ewerstrand. „Výchozím požadavkem přitom je potěšení z jízdy při zachování potřebné citlivosti a jízdních vlastností.“ Základ pro vlastnosti velkého vozu položil již pětiválcový motor. Nezávislé zavěšení kol se systémem multilink na zadní nápravě poskytuje mimořádnou kombinaci komfortu a konzistentních jízdních vlastností. Ke stabilnímu chování vozu na silnici přispívá i širší rozchod a delší rozvor kol v porovnání se stávajícím modelem Volvo V40. Geometrie zavěšení předních kol byla pečlivě propočítána, aby byla zajištěna přesná a rychlá odezva řízení, zlepšující sportovní charakteristiky vozu. Řízení je elektrohydraulické, s lehkou, charakteristickou a kontrolovanou odezvou. Volvo V50 může být volitelně vybaveno sportovním podvozkem (kromě modelu AWD). Tvrdší pružiny a snížená světlá výška přispívají při sportovní jízdě k lepší směrové stabilitě. „Lidé mohou s tímto moderním sportovním kombi spojovat velká očekávání,“ uzavírá Peter Ewerstrand. „Jsme přesvědčeni, že Volvo V50 nabídne svým majitelům velmi příjemné zážitky, a to zejména díky novému hnacímu ústrojí, pečlivě vyváženému podvozku a výjimečné torzní tuhosti karosérie.“
Volvo
|