Kypr pátek : Čtveřice Fordů odolává extrémním podmínkám 13.5.2005 23:36 - tisková zpráva
Rally Cyprus (13. – 15. 5. 2005)
Tisková zpráva – 1. etapa
Čtyři Fordy Focus RS WRC figurují po zničující první etapě Kyperské rally mezi desítkou nejlepších. V podmínkách, které byly na odolnost vozů nesmírně náročné, se na úzkých a zatáčkovitých tratích dostával do problémů jeden ze špičkových jezdců za druhým. Focusy RS ale byly měřítkem odolnosti a na nejrozbitějších tratích světového šampionátu nezaznamenaly žádný vážnější technický problém.
Nejlépe umístěnou posádkou jsou Norové Henning Solberg a Cato Menkerud, kterým patří prozatímní třetí příčka. Dalším privátní dvojicí je Antony Warmbold a Michael Orr, kteří po prvním dni přenocují na pátém místě. Posádka týmu BP-Ford s Focusem RS WRC v barvách Castrolu Toni Gardemeister a Jakke Honkanen je osmá a stejně jako desátého Romana Krestu se spolujezdcem Janem Možným ji potkalo hned několik defektů. Toniho připravily o hypotetickou druhou příčku.
Po první sérii rychlostních zkoušek byl Gardemeister třetí i přesto, že motor jeho Focusu WRC se přehříval a přepnul se do "bezpečného" režimu. "Kvůli přehřívání přestal fungovat anti-lag systém. V "safe" módu není příliš dobrá odezva akcelerátoru. Ale nebyl to velký problém. Na první erzetě jsem měl docela zábavný problém s brzdami. Láhev s brzdovou kapalinou se mi dostala pod pedál a nemohl jsem ho pořádně sešlápnout!" říká.
Třicetiletý Fin zhruba v polovině 38,32 km dlouhé rychlostní zkoušky Lagoudera - Spilia prorazil levou přední pneumatiku. Musel ji vyměnit a poté se vydal znovu na trať v prachu za vozem Harriho Rovanperäho. "Neměl jsem jinou možnost, než zastavit a kolo vyměnit. Harriho jsem nemohl předjet, protože mě v prachu za sebou neviděl. Když jsem ho nakonec předjel, tak jsem dostal hodiny. Celá erzeta byla jeden velký zmatek. Odpoledne byly cesty tak rozbité, že jsem stále narážel spodní lyžinou do kamenů a chvílemi se nedalo vůbec řídit," říká Gardemeister, který se propadl na dvanácté místo. Díky čtvrtému a druhému času na posledních dvou úsecích se posunul na osmé.
Týmoví kolegové Kresta a Možný byli po první sekci sedmí. "Snažil jsem se jet co nejčistší stopu a vyhýbat se kamenům," říká Kresta. "Nejel jsem naplno, protože by bylo velmi snadné udělat chybu."
Přesto ho během dopoledních rychlostních zkoušek potkaly dva defekty. Další problémy s obutím přišly odpoledne a znamenaly dvouminutovou ztrátu. Posádka musela vyměnit přední pneumatiky za zadní, aby měla lepší vzorek vpředu. Pneumatiky se však rychle sjely a navíc došlo k poškození zavěšení kola. 29ti letý Čech projel s opatrností zbylé dva měřené úseky a dovezl vůz až do servisu v Limassolu.
"Bylo to neuvěřitelné odpoledne, hodně, hodně těžké," říká. "Časová ztráta znamená horší startovní pozici pro zítřejší etapu, ale stále pokračujeme v soutěži a to je důležitější. Po odpoledních defektech jsem měl jediný cíl - dostat auto do servisu. To se nám podařilo a tým může zavěšení vyměnit, aby byl náš vůz zítra opět perfektní."
Druhá etapa má podobný formát jako dnešní. Tvoří ji dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. První vůz opustí uzavřené parkoviště v Limassolu v 7:45 hodin a vrátí se na stejné místo v 17:58.
Pořadí po 1. etapě 1. S Loeb/D Elena Citroen Xsara 2hr 01min 10.8sec 2. M Stohl/I Minor Citroen Xsara 2hr 03min 15.0sec 3. H Solberg/C Menkerud Ford Focus RS 2hr 04min 12.6sec 4. M Märtin/M Park Peugeot 307 2hr 04min 27.6sec 5. A Warmbold/M Orr Ford Focus RS 2hr 04min 55.1sec 6. F Duval/S Prévot Citroen Xsara 2hr 05min 58.5sec 7. H Rovanperä/R Pietilainen Mitsubishi Lancer 2hr 06min 15.5sec 8. T Gardemeister/J Honkanen Ford Focus RS 2hr 06min 37.5sec 9. J Tuohino/M Markkula Skoda Fabia 2hr 06min 58.4sec 10 R Kresta/J Možný Ford Focus RS 2hr 07min 07.6sec
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
|