Ford i s Krestou na Kypru dosáhl historického úspěchu 16.5.2005 00:35 - tisková zpráva
Rally Cyprus (13. – 15. 5. 2005)
Tisková zpráva – 3. etapa
Ford na Kypru dosáhl historického úspěchu
Padesátým umístěním na bodované pozici podniku mistrovství světa v řadě vytvořil tým Ford jedinečný zápis do historie rally sportu. Tři Focusy RS WRC dokončily Kyperskou rally mezi šesticí nejlepších a na nejnáročnější soutěži sezony tak dopomohly Fordu k historickému úspěchu. Od roku 1973, kdy byl světový šampionát oficiálně vyhlášen, má za sebou 411 soutěží. Žádný z jiných týmů za tuto dobu nebodoval více než 36 krát v řadě.
Rekordní výkony na tak rozdílných površích, jako je drsná šotolina, hladký asfalt, led a sníh, vyžadovaly od focusu vyvážený poměr výkonu, rychlosti a spolehlivosti. Vše začalo již v Monte Carlu 2002. Páté místo posádky Toni Gardemeister a Jakke Honkanen spolu se šestou příčkou jejich týmových kolegů Roman Kresty a Jana Možného tento rekord završily. K velkému potěšení Fordu potvrdila tento výsledek za devastujících podmínek na středomořském ostrově čtvrtým místem privátní posádka Henning Solberg / Cato Menkerud s dalším Focusem RS.
"Je to velmi zřetelná stopa," říká ředitel týmu BP-Ford Malcolm Wilson. "Žádná z jiných automobilek se tomuto rekordu ani nepřiblížila. Je to pocta devíti jezdcům, kteří se na tomto výsledku podíleli a také celému M-Sportu, který v minulých sezonách velmi tvrdě pracoval. Především je to ale úspěch Fordu Focus, který svou sílu a spolehlivost na minulých padesáti soutěžích prokázal. Naším dalším cílem je tento rekord ještě dále rozšiřovat."
Šestý podnik světového šampionátu byl nejtěžší soutěží za několik minulých let. Neuvěřitelně kamenité šotolinové tratě v pohoří Troodos se podepsaly na velmi prořídlé tabulce v cíli. Z původních 54 posádek soutěž dokončilo pouhých 21. Třicetistupňová vedra na zatáčkovitých horských cestách znamenala, že při rychlostech, které jen zřídka překročily hranici 60 km/h, neproudil do vozů téměř žádný vzduch. Nedostatečné chlazení činilo velké problémy jezdcům, ale také motorům, převodům a podvozkům vozů.
Gardemeister a Honkanen odstartovali do závěrečné etapy na pátém místě. Protože nebyli ze zadních pozic nikým ohrožováni, zbytečně neriskovali. Přesto zajeli na dvou z dnešních šesti měřených úseků nejrychlejší čas. "Ty časy na to možná nevypadají, ale opravdu jsem jel dneska pomalu," říká 30ti letý Gardemeister. "Při opatrné jízdě je těžké najít správný rytmus a tak se člověk snaží jet pouze tak, aby neudělal chybu. Nejeli jsme naplno, ale zase jsme nemohli zpomalit příliš. Celkově to byl dobrý závod a je jen škoda času, který jsme dříve ztratili kvůli dvěma defektům."
"Pro Ford je rekord fantastickým úspěchem a dosáhl ho na té nejtěžší soutěži, jakou si lze představit. Byla velmi tvrdá k jezdcům i vozům. Bylo neuvěřitelné horko a tratě byly samý kámen. Focusu jsem ale naprosto věřil. Byl silný a byla radost ho tu řídit," dodává.
Kresta s Možným také neměli proč riskovat. Během poslední etapy si kontrolovali svou šestou pozici a v cíli si zopakovali nejlepší umístění kariéry, kterého dosáhli před dvěma týdny na Sardinii. "Tohle byla vedle Safari rally ta nejtěžší soutěž, na jaké jsem kdy jel," říká 29ti letý Kresta. "Bylo to tvrdé pro jezdce i spolujezdce. V autě bylo neuvěřitelné vedro a erzety byly hodně dlouhé a náročné. Jsem moc rád, že jsem se dobře připravil i po fyzické stránce. Neumím si představit, jak bych to jinak zvládal. Získali jsme slušný počet bodů a pro každého ve Fordu je to velký úspěch."
Solberg a Menkerud neuhájili svou třetí pozici, na které do posledního dne odstartovali. Po celý den byli pod obrovským tlakem Markko Märtina a porucha akcelerátoru, která je stála 15 sekund, nejspíše rozhodla. Přestože se po zbytek soutěže snažil Henning ztrátu dohnat, Märtina již nedostihl. Přesto je čtvrté místo jeho dosavadním nejlepším umístěním.
"Opravdu jsem se moc snažil, abych ztracený čas získal zpět," říká Solberg. "Zkusili jsme vsadit na jiné pneumatiky než Markko, ale nevyšlo nám to. Ze čtvrtého místa ale nejsem zklamaný, jsem opravdu šťastný. Předtím jsem byl nejlépe pátý a to znamená, že příště už to budou stupně vítězů! Byl to těžký víkend, ale po třech dnech se cítím v lepší pohodě než na začátku!"
Konečné pořadí Kyperské rally 1. S Loeb/D Elena F Citroen Xsara 5hr 02min 29.4sec 2. M Stohl/I Minor A Citroen Xsara 5hr 06min 38.9sec 3. M Märtin/M Park EE Peugeot 307 5hr 07min 11.3sec 4. H Solberg/C Menkerud N Ford Focus RS 5hr 07min 45.1sec 5. T Gardemeister/J Honkanen FIN Ford Focus RS 5hr 10min 06.7sec 6. R Kresta/J Možný CZ Ford Focus RS 5hr 12min 46.8sec 7. H Rovanperä/R Pietilainen FIN Mitsubishi Lancer 5hr 14min 48.1sec 8. D Carlsson/M Andersson S Peugeot 206 5hr 18min 32.6sec 9. J Tuohino/M Markkula FIN Skoda Fabia 5hr 19min 15.7sec 10 C Atkinson/G MacNeall AUS Subaru Impreza 5hr 29min 30.9sec
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
|