Most: První zlato v novém Octávia cupu pro Janáka 16.5.2005 07:17 - tisková zpráva
Pohárovou Octavii tentokrát vyzkoušel Zdeněk Izer
Už první pohárová bitva, kterou absolvovali v neděli v Mostě účastníci Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu potvrdila, že rozhodnutí majitelů poháru pokračovat ve skvěle rozjetém projektu bylo správné. Že prestižní pohár si po osmi úspěšných letech zasloužil nový kabát, aby byl dále tím nejlepším, co je na českých okruzích k vidění. Jiří Janák si po startu ze sedmé pozice nakonec přijel pro zlato a diváci viděli mnoho vzájemných soubojů i hromadných karambolů.
Těsně před startem jezdci s auty v pozadí absolvovali na roštu společné fotografování. Kdosi vtipně podotkl, že je to také jediná a poslední možnost vidět všechny vozy pohromadě a nepoškozené. Následující minuty a hodiny ukázaly, že v černém vtípku se skrývalo pravdivé jádro. Dostál využil Pole Position a skvěle odstartoval. Za ním ovšem neméně ostře pokračovali všichni ostatní. Ze startovního pole už během zaváděcího kola zmizel Jupa, kterému praskl držák převodovky.
„Octavia Autodružstva Podbabská absolvovala všechna první vývojová testování a všechno celou dobu drželo. Je to škoda, těšil jsem se, že si zazávodím, tak snad odpoledne,“ postěžoval si později Jupa. Vraťme se ale zpět do prvních vteřin po startu, kdy se smečka vozů hnala k první pravoúhlé zatáčce na konci cílové roviny. Tu ještě všichni zvládli, ale hned v následující levé došlo ke hromadné kolizi, v níž figurovali Brejla, Vaníček, Prokop, Gottwald a také několik dalších jezdců, kteří se nestíhali vyhnout vozům, zaklíněným do sebe.
Skrumáž se postupně uvolnila a tak když se první závodníci objevili pod obloukem Matadoru, na čele byl Dostál, za ním Paasonen, kterému se také povedlo ze skrumáže ujet, dále Janák a pak Berger, Brejla a Došek, s poněkud větším odstupem od ostatních bojovali Matějovský, Forman, Hájek, Jandík, Volavka, Kárný, Prokop a Skula. Janák se poměrně brzy dostal před Paasonena a po dalším kole už dotíral i na vedoucího Dostála, kterého také brzy předjel.
Z pátého místa na čtvrté před Bergera se pak posunul i Brejla a takové pořadí už zůstalo zachováno až do cíle. Vozy na čele měly mezi sebou poměrně velké odstupy. Zato za nimi se odehrávaly souboje na ostří nože. Několik jich absolvoval František Došek, nejdříve střetl s Brejlou a pak v zadní technické pasáži okruhu ve třetím kole s Matějovským a po kontaktu skončil mimo trať. Matějovský pokračoval dál s rozhozenou geometrií předních kol a začal se postupně propadat.
Dobrou sedmou pozici si držel Forman, ale udělal droboučkou chybu při výjezdu z táhlé zatáčky pod boxy a roztočil se v divokých hodinách na trávě a než se vrátil do boje, ztratil dvě tři pozice. Pokračoval ale dál a snažil se alespoň částečně si napravit reputaci. Na šestém místě nakonec skončil Jandík, který tak získal první místo na roštu do odpoledního závodu, protože podle nových pravidel se pořadí prvních šesti odpoledne otáčí. Sedmý dojel Gottwald, osmý Forman, devátý Hájek, desátý Matějovský, jedenáctý Prokop a dvanáctý Skula.
A zatímco mechanici léčili šrámy na autech, V.I.P. hosté absolvovali prohlídku technického zázemí závodů. Na startovním roštu mezitím probíhala tradiční prezentace, při které Jan Dostál svezl ostrou octavií hosta poháru Zdeňka Izera. Ten se svým obvyklým vtipkováním sedl do auta a po dvou ostrých kolech nešetřil nepublikovatelnými výroky. Ty ale sloužily hlavně k pobavení publika. „Každopádně mě to překvapilo a to auto fantasticky sedí. Byl to skvělý zážitek,“ svěřil se pak mimo mikrofon.
Všechno pak už směřovalo ke startu druhého odpoledního závodu, který byl naplánován na 13 hodin a 40 minut.
|