Dramatický průběh soboty na mosteckém okruhu. 16.5.2005 13:06 - tisková zpráva
Svědkyní vytvoření prvního rekordu na nové mostecké trati byla Ester Ládová
Sobota přinesla na programu Česká pojišťovna - Škoda Octavia Weekendu 2005 další kvalifikační tréninky a také první závody některých kategorií včetně oblíbené tříhodinové vytrvalostní bitvy v Divizi 4 cestovních vozů. Vystřídaly se opět všechny druhy počasí a tak diváci byli svědky nejen slunečných chvil a bojů na suché trati, ale i poměrně silného deště a tedy mnohem napínavějších situací.
Jezdci se stále lépe seznamovali s novou zatáčkou a během kvalifikačního tréninku Sports Car Challenge pro první závod zde byl ustaven traťový rekord pro kategorii formulových vozů. Vytvořil jej rakouský pilot Peter Milavec na voze Lola F3000 a má hodnotu 1:30.889 sec., což znamená průměrnou rychlost 167.110 km/h. Na paty mu ovšem šlapal i domácí Michal Dolák s monopostem PRC Ford, ale ten byl o jedinou sekundu pomalejší. Milavec pak vyhrál první závod a Dolák jej bohužel s porouchanou převodovkou nedokončil.
Velká pozornost byla upřena k novému systému kvalifikací nosné kategorie víkendu, tedy poháru octavií. Po ranním volném tréninku následoval polední oficiální měřený a pak si deset nejrychlejších pilotů poprvé vyzkoušelo takzvané Superpole, tedy jedno ostré měřené kolo. Způsob známý například z německého DTM, či světového šampionátu F1 vnesl do dění v boxech i na trati značnou dávku vzruchu. Psychický tlak, do kterého se tak jezdci dostali, ne všichni zvládli a tak se po samostatných jízdách pořadí na deseti prvních místech docela překvapivě pozměnilo. například Došek, který se jen tak tak v prvním měřeném tréninku vešel mezi první desítku, si vyjel druhé místo na roštu. Vítězem kvalifikace se stal Jan Dostál, třetí skončil nováček v poháru Oldřich Vaníček.
Čtvrtý čas zajel Václav Brejla a finský soutěžák Jani Paasonen, který hájí barvy Bohemia Racing Teamu, byl pátý. Šestý byl Jiří Jupa. Favorizovaný Jiří Janák probrzdil první zatáčku v nové šikaně a propadl se až na sedmou příčku. Kvalifikace se nevyvedla Michalu Matějovskému, který udělal chybu v sérii táhlých zatáček pod obloukem Matadoru a smykem ztratil mnoho drahocenných sekund.
V prvním závodě Divize 3 okruhového šampionátu bojovali účastníci Národní formule do 1400 ccm. Zlato získal Tomáš Chabr, který zvítězil před Adamem Koutem a Petrem Samkem, když dosavadního favorita Davida Palmiho zradila hned v druhém kole technika. Jediná dívka na roštu, Věra Vostrá, která jezdí za mostecký HKC Racing Team, dojela mezi smečkou agresivních soupeřů až na třináctém místě.
Za zklamání označili pořadatelé formulovou Divizi 2, kam se původně přihlásilo poměrně dost silných strojů, ale nakonec jich do mostu přijelo bojovat jen šest v rámci zónového šampionátu střední Evropy. Německá HAIGO série cestovních a formulových vozů byla zaplněna přeci jen o něco lépe.
Velice očekáván byl start tříhodinového vytrvalostního závodu Divize 4 cestovních vozů.
V boxech bylo rušno jako před každým velikým podnikem a k vidění byly i známé celebrity. Mezi jinými také kráska Ester Ládová, která se v zázemí týmu AMG M 3000 Mercedes Antonína Charouze nechala fotografovat s Adamem Lackem u stříbřitého kevlarového monstra. V mosteckých boxech se také pohybovalo hned několik televizních štábů. Například na hudební stanici Óčko a na TV Praha bude časem k vidění zajímavý rozhovor s Jani Paasonenem. Na Galaxii sport bude zase brzy odvysílán půlhodinový dokument, který se bude věnovat výhradně Česká pojišťovna - Škoda Octravia Cupu. (v Mostě natáčel rovněž štáb MotorTipu, přičemž pořady vněm budou v nejbližších dvou vydáních ! ! - viz. www.motortip.cz )
Pak už přišel letmý start vytrvalostního závodu a všichni čekali hlavně na první průjezd čtyřicítky vozů skrze novou šikanu na konci cílové rovinky. Vše se kupodivu obešlo bez problémů, jezdci před nebezpečným místem značně zpomalili a postupně se, jeden za druhým, naskládali do první pravotočivé a za ní do druhé levotočivé zatáčky. Vývoj závodu se odehrával podle obvyklého scénáře. Vpředu s přehledem všem ujížděl Antonín Charouz s mercedesem. Za ním diktovaly tempo silné vozy porsche, jimž zdatně sekundovalo AUDI A 4 ST Milana Maděryče. Ten se střídal se Štefanem Rosinou juniorem. Vozu však v závěru první poloviny závodu definitivně vypověděla službu spojka a posádka musela odstoupit.
Mezitím vším se postupně rozpršelo, ale trať ve stopě zůstávala stále ještě polosuchá a tak jen málokdo hned přezouval na drážkované pneumatiky. V závěrečné hodině už déšť zesílil a tak v některých týmech obutí měnili. Favorizovaná posádka Charouz, Páral a Lacko na mercedesu z DTM měla ale technické problémy a začala ztrácet. Adam Lacko se pak snažil deficit dohnat, ale na vodě vyletěl z trati a těsně před vypršením tříhodinového limitu pocuchal příď stroje z uhlíkových kompozitů o mostecká svodidla.
Po velice dlouhé době tak na stupních vítězů chyběl několikanásobný šampión Charouz a v absolutním pořadí byla nakonec jako první klasifikována posádka rudého Porsche 996 GT3 RSR Josef Venc a Andy Studenič. Druhá byla slovensko německo rakouská trojice Horňák, Schunk a Jurasz na Porsche GT3 RS a třetí polský tandem Dziurka Dobrzanski na voze téže značky.
Na osmém místě celkově a v exponované kubatuře do dvou litrů první skončili Miroslav Forman a Juraj Šedivý s Alfou Romeo 147 GTA, kteří jezdí za Internet Expres Prima Team, kde se pak dlouho a velmi bujaře slavilo.
(14.5. 2005)
Dušan Matouš
http://www.autodrom-most.cz
|