Léto na silnici. Statistiky jsou drastické 26.5.2005 09:53 - tisková zpráva
Malá Lucinka ještě moře neviděla. Strašně se těšila na srpnové dny, které s rodiči stráví na pobřeží dalekého Španělska. Když brzo ráno vyjeli na cestu, netušila, že tatínek pracoval dlouho do noci. Ještě než přejeli hranice, za volantem usnul a jejich auto sjelo ze silnice. Prázdniny se Lucince protáhly na půl roku v nemocnici.
Praha, 26. května 2005 - S nástupem letních dnů se křivky grafů ve statistikách smrtelných dopravních nehod nebezpečně zvyšují. Lidé vyjíždějí na dlouhé cesty na dovolenou, zahrádky hospod se otevírají a mladí nezkušení řidiči zkouší, co s nimi udělají dvě tři piva za volantem. V ulicích skotačí děti, hrají si na silnici, chodcům ve městech „leze na mozek“ dusno a vedro, jednají zkratkovitě a bezmyšlenkovitě. I přesto, že se obloha modrá jako v pohádce a letní počasí vybízí k výletům a dovoleným, patří letní měsíce k těm nejtragičtějším za celý rok. Čas odjezdu a návratu z dovolených, tedy pátek a víkend, jsou z pohledu silničního provozu nejhorší v týdnu. V loňském roce zahynulo v těchto víkendových dnech celkem 560 lidí.
A celkem? Statistiky jsou drastické. Jeden tisíc dvě stě patnáct lidí nechalo minulý rok svůj život na silnici. Každý den tři lidé. Odhad způsobené hmotné škody dosahuje skoro deseti miliard korun. Jen během léta minulého roku si nehody vzaly přes tři sta padesát lidských životů. To je jeden celý do posledního místa obsazený kinosál. Obětí by mohlo být méně. Stačilo by více poslušnosti a sebekázně. Je třeba myslet na to, že člověk není stroj. Je potřeba stále mít na paměti, že se kdykoli může udát nepředvídaná věc, dítě skočí pod auto, opilý řidič vyjede ze silnice nebo nedá přednost v jízdě.
Cesta na dovolenou je mnohdy plná vyčerpání a stresu za volantem. Každý chce ujet co nejvíce kilometrů cesty za nejkratší dobu. Řidiči přeceňují své síly. „Únava, někdy až nepochopitelně dlouhé přejezdy na cestě, která má být za odpočinkem. Nevím proč se lidé na cestě na dovolenou nedívají kolem sebe, nekochají se krásou přírody a místo toho zběsile pospíchají,“ diví se šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. Lékařské výzkumy dokázaly, že bezpečné je pro člověka řízení po dobu maximálně 4,5 hodin. Pak musí následovat přestávka alespoň na 15 minut. Denní dávka řízení nesmí přesáhnout 10 hodin. Mezi dvěmi směnami musí být minimálně 8 hodin odpočinku. Taková pravidla platí pro profesionální řidiče.
Dlouhá jízda, zvláště po rychlostních komunikacích, nutně vede k celkovému útlumu organismu. Objeví-li se pak v tomto stavu nepředvídaná situace, dochází k úleku, na který řidič reaguje jinak, než kdyby byl odpočatý. „Dodržovat pitný režim je důležité protiúnavové opatření. Dostatečný příjem nesycených chladných nápojů je při dálkových jízdách nezbytný. Žvýkačky a kyselé bonbóny zamezí sucho v ústech a pohyby žvýkacích svalů ovlivňují pozitivně hladinu pozornosti,“ radí psycholog Jiří Seidlic. Naopak káva nebo energetické bonbony mohou být zrádné. Kofein sice bystří nervovou soustavu, ale současně dráždí k větší aktivitě. Zlepšuje kvantitativní výkon při současném zhoršení jeho kvality.
Dalším rizikovým faktorem při cestě za sluníčkem jsou někdy až tropické teploty. Horko urychluje únavu řidiče, snižuje jeho soustředěnost a podporuje stresové situace. Čím mladší a méně zkušený řidič je, tím více se rizika s tragickými následky prohlubují. Mladí řidiči ve věku 18 až 25 let stojí celosvětově ve středu nehodovosti na silnicích a dopravní nehoda je v této věkové skupině hlavním důvodem úmrtí. V letních měsících nehodovost mladých lidí dramaticky stoupá. Důvodem je mnohdy alkohol, ale také nízký věk řidiče a jeho emocionální nezralost. „Mladiství jsou u každé generace postiženi motoristickým opojením, kdy i malý motocykl umožní zmnohonásobit jejich sílu a mnohokrát zvýšit rychlost pohybu. Nové schopnosti bývají často dobrým balzámem na obtížně se rodící sebevědomí pubescentů. Rychlost, síla a soupeřivost jsou na prvním místě jejich úvah,“ říká psycholog Seidlic.
Omamné látky s alkoholem jsou bohužel častými spolujezdci mladých řidičů. „Většina dospělých, pokud před jízdou požije alkohol, se snaží jet spíš pomaleji a s maximální opatrností, mladí bohužel ztrácejí pud sebezáchovy a jezdí spíše rychleji než ve střízlivém stavu,“ poukazuje na rozdíly vedoucí nymburské záchranné služby Pavel Zuska. A jaké jsou následky kombinace alkohol a mladí řidiči? „Chovají se jinak než dospělí řidiči, kteří sice před jízdou pili, ale mají zkušenosti. Stoupá sebevědomí, ale zkušenost nikoliv,“ dodává Stanislav Huml.
Letní měsíce znamenají velké množství chodců na ulicích. I zde je třeba ctít nepsané zákony ohleduplnosti a předvídání. Problematika vztahu řidiče-chodec začíná u faktu, že chodec nemůže být nikdy rovnocenným partnerem řidiče. Pohled do statistik ukazuje, že tisíc nehod způsobených srážkou vozu s chodcem končí v 55 případech smrtí, zatímco u vzájemných kolizí vozidel připadá na tisíc nehod „jen“ 3,9 usmrcených. Minulý rok zemřelo při nehodách 243 chodců. Mezi přestupky řidičů patří nedání přednosti na přechodu a také vysoká rychlost, jež neumožňuje včas zareagovat na „vpád“ chodce do vozovky. „Řidiči mnohdy předjíždí třeba zastavující tramvaj a neuvědomí si, že před ní může někdo přecházet. Předjíždění tramvají na zastávkách je v Praze vůbec rozšířený nešvar, který má často tragické následky,“ upozorňuje pražský městský policista Jiří Zedek.
Co musí mít chodci na paměti? Musí se učit předvídat už od útlého věku. Kolikrát řidič není ani při nejlepší vůli schopen dobrzdit, pokud chodec vešel na přechod pár metrů před vozem. Podle vyhlášky navíc chodec narychlo vstoupit na přechod před autem ani nesmí. Řidiči naopak nesmí zapomínat, že na víceproudové komunikaci mají povinnost zastavit v případě, kdy vozidlo v pravém pruhu zastavuje před přechodem.
A co dělat v krizové situaci, kdy se na vás nezadržitelně řítí auto? „Pokud má člověk nohy na zemi, většinou padá pod auto a následky jsou tragické. Když je ve výskoku nebo se končetinami tolik země nedotýká, tak padá na kapotu a to je mnohem lepší,“ dodává policista Martin Hlaváček. Úplně nejlepší je však v klidu vozovku přejít. Stačí neriskovat a pořádně se rozhlédnout.
Víte, že:
· Marihuana prodlužuje reakční čas a zhorší schopnost řídit motorové vozidlo minimálně na 10 hodin?
· Za povětrnostních podmínek a snížené viditelnosti ve dne pod 50 m platí na dálnicích v SRN nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h?
· V Polsku, na Islandu, v Turecku, Belgii, Bulharsku a v Řecku musíte mít osobní vozidlo vybaveno hasicím přístrojem?
|