Octávia cup v Brně: první závod byl označen za boj o holé přežití 18.6.2005 18:06 - tisková zpráva
Tak dramatický průběh pohárové bitvy už diváci hodně dlouho neviděli. Brzy po startu totiž začalo pršet a závod byl ředitelstvím zastaven. Všichni c boxech přezuli na mokro a po dvou kolech za Safety Carem byl závod opět restartován. Po neuvěřitelně dramatickém boji se potřetí v letošním ročníku stal vítězem Jiří Janák před Janem Dostálem a Štefanem Rosinou.
Po startu si Dostál velice dlouho dokázal držet první pozici. Dokonce se mu podařilo poodjet Matějovskému. Hned v prvním kole udělal v nájezdu na Stadion chybu Došek, který jel na čtvrtém místě. Vyletěl z dráhy a závod pro něj skončil. Naštěstí se všem ostatním podařilo vyhnout se točící se Doškově octavii a závod pokračoval dál. Brzy nato došlo ke kontaktu Brejly a Bohuslava, kteří se v jedné ze zatáček nepohodli v názoru na optimální stopu. Po vzájemném kontaktu závod skončil pro Bohuslava, který měl proraženou pravou přední pneumatiku, pocuchané zavěšení a ohnutou spojovací tyč řízení. Brejla sice pokračoval dál, ale ani jeho auto už nebylo v optimální kondici a ze závodu odstoupil.
Už ve druhém kole se v některých místech okruhu rozpršelo. Na čele sváděli urputný boj Dostál, Janák, který už se dostal přes Matějovkého a zezadu na ně tlačil Rosina. Janák potom na Stadionu udělal chybu a Matějovský se vrátil na druhou pozici. Voda na trati dělala jezdcům s hladkými pneumatikami velké problémy. Hodiny udělal Hájek, z trati vyletěl i Janouš. Velice ošklivě vypadal také moment, kdy v jedné ze zatáček chyboval Volavka, poměrně rychle opustil trať a zastavil se až v záchytných bariérách z pneumatik, o které si dost citelně pochroumal auto.
V ten moment ředitelství závodu nechalo konečně vyvěsit červené vlajky a závod byl zastaven. Všichni zajeli do boxů a začali přezouvat na mokro. Mezitím byla vydána informace, že jezdci se po přezutí vrátí na trať za Safety Carem a po jednom kole bude boj pokračovat letmým startem. Pořád víc ale pršelo a Safety Car zůstal na trati i v dalším kole, což ale jezdci vzadu neviděli. Protože se jim mlžila okna, někteří si ani nevšimli stále vyvěšených žlutých vlajek a cedulí SC. Jupa a také Skula neudrželi nervy na uzdě a začali předjíždět, za což je posléze jury odměnila průjezdem boxovou uličkou. Ale nepředbíhejme., protože teprve po dvou kolech, během nichž vedl octavie zaváděcí vůz, došlo konečně k ostrému restartu. Dosavadní pořadí Dostál, Matějovský, Rosina a Janák zůstalo zachováno. Za nimi došlo k dalšímu karambolu, ve kterém figurovali Jupa a Forman.
Oba ale mohli v závodě naštěstí pokračovat, jen ztratili několik cenných sekund. Mezitím už se Rosina propracoval přes Matějovského na druhé místo a začal znervózňovat vedoucího Dostála. Několikrát se mu ukázal v zrcátkách a ve Schwantzově zatáčce ho bravurně předjel. Postupně začal odjíždět, ale brzy udělal velikou chybu, která jej stála prvenství. Tím, jak jel na hraně možností a vody na trati bylo kutečně hodně, neodhadl v jedné ze zatáček moment zatočení. Po prudkém trhnutí volantem se celý vůz přetočil a v jakýchsi polohodinách vyletěl z dráhy. Sice se na ni dokázal vrátit, ale mezitím jej předjeli Dostál i Janák.
„Výrazy, které jsem v autě křičel, se nedají opakovat. Chtěl jsem klukům poodjet, abych si pojistil pozici, ale skutečně to nevyšlo,“ sypal si popel na hlavu Štefan. Janák mezitím pokořil Dostála po několika dalších kolech si přijel pro své třetí vítězství ve třetím letošním závodě. „Perfektně natavené auto, ale taky náhody, to všechno mi pomohlo. Moc jsem toho okolo sebe neviděl, hrozně pršelo a navíc se mi taky rosilo čelní sklo jako ostatním,“ líčil pak Jiří v týmovém stanu závod,
o kterém se začalo říkat, že byl hlavně bojem o holé přežití. Poměrně spokojen byl druhý Dostál, ale i on si stěžoval na špatnou viditelnost. „Nakonec to nebylo tak strašné, je z toho „bedna“, ale zítra bych už raději jel na suchu,“ řekl na otázku, zda by mu nakonec víc nevyhovoval nedělní závod na vodě. Třetí Rosina jen připomněl, že seznámení s brněnským kačírkem poněkud načechralo jeho podvozek a tak už se nepouštěl do zbytečných soubojů. „Každopádně je to stupeň vítězů. A zásluha skvělého naladění. Opravdu se tím autem musím ještě hodně učit,“ doplnil púchovský student.
Čtvrtý skončil Matějovský, pátý Vaníček a šestý Jandík. Sedmou celkovou pozici obsadil finský soutěžák Paasonen, který startoval až zezadu kvůli technickým problémům s brzdami v kvalifikaci. „Navíc jsem jel poprvé okruh na vodě, ale bylo to svým charakterem docela blízké k rallye,“ pochvaloval si.
Druhý závod octavií startuje v neděli dopoledne v 10 hodin a 55 minut.
(4.6. 2005)
|