Rally Acropolis 2005: Ford na cestě za olympijským zlatem 22.6.2005 00:26 - tisková zpráva
Rally Acropolis (23. – 25. 6. 2005)
Tisková zpráva - preview
Ford na cestě za olympijským zlatem
Řecko je domovem olympijského hnutí a právě na majestátném atletickém stadiónu v Aténách, který byl postaven pro OH 2004, začne cesta BP-Ford WRT za zlatou medailí z Akropolis rally (23.-26. června). Tým odstartuje do osmého podniku mistrovství světa s cílem rozšířit úspěšnou bilanci Fordu, kterou v této tradiční soutěži má. V posledních pěti ročnících se totiž Fordy Focus RS WRC radovaly z vítězství hned čtyřikrát.
Drsné prostředí hor centrálního Řecka, kam jsou všechny měřené úseky s výjimkou divácké 2,4 km dlouhé superstage v Aténách situovány, dělá z Akropolis rally jednu z nejtěžších soutěží kalendáře. K úspěchu je zde zapotřebí síla, spolehlivost a rychlost. Ford Focus debutoval ve světovém šampionátu v roce 1999 a ze šestnácti vítězství, které od té doby získal, byly čtyři právě z Řecka.
Akropolis rally je poslední ze čtveřice soutěží na drsných šotolinách a ve velkých vedrech Středomoří. Podmínky, které na účastníky soutěže čekají, by neměl nikdo podcenit. Konec června přinese pravděpodobně teploty přesahující 30°C a z kokpitů vozů se stane pekelná výheň. Kombinace velkých kamenů a drsného podkladu tratí bude znamenat tvrdý test pro vozy i pro obě posádky - Toniho Gardemeistera s Jakke Honkanenem a Romana Krestu s Janem Možným.
Tratě jsou oproti předcházejícím soutěžím na Kypru a v Turecku rychlejší. Znamená to, že do vozů bude proudit více vzduchu a chlazení motoru i transmisí bude účinnější. Vyšší rychlosti však současně znamenají i vyšší riziko poškození vozů kameny. Tratě některých rychlostních zkoušek vedou strmými stoupáními a prudkými zatáčkami až do nadmořské výšky přes 1600 metrů, což bude rovněž pro vozy znamenat velkou zátěž.
Akropolis je nelehkou soutěží i pro partnera BP-Ford, dodavatele pneumatik Michelin. Řecká soutěž sice ztratila pověst podniku, na kterém je opotřebení pneumatik největší v celém šampionátu. Přesto vyžadují drsné tratě a vysoké teploty tvrdé obutí, které přežije i nejdelší měřené úseky, ale současně tak měkké, aby poskytlo maximální přilnavost.
Šampionát se dostává do své poloviny a Fordu patří třetím příčka v hodnocení značek. Šéf týmu Malcolm Wilson dal proto oběma jezdcům pokyn k jízdě na plný plyn. “Toni má příležitost jet od prvního kilometru na sto procent a očekávám od něj, že předvede výkon, díky kterému vystoupil na prvních dvou podnicích sezóny na stupně vítězů. Roman měl na několika posledních soutěžích příkaz jet opatrněji, tak, aby auto dovezl do cíle. Vyhnul se problémům, odvedl skvělou práci a na posledních třech podnicích získal body. Nyní jsem mu řekl, že může jet na maximum již od startu. Chci, aby mi ukázal, jak je rychlý,“ řekl Wilson.
Toni Gardemeister pojede Akropolis rally popáté. “Tato soutěž je nejlepší z těch, které se jedou na rozbitých šotolinách,“ řekl třicetiletý Fin. “Bývá z nich nejrychlejší a tratě jsou mnohem lepší, než byly před pěti lety. Jsou širší, nejsou tak rozbité, ale stále jsou velmi obtížné. Baví mě tu závodit a myslím si, že mohu reálně myslet na umístění na stupních vítězů. Mám k dispozici dobré a odolné auto. Chtěl bych jet bez problémů a získat dobrý výsledek pro tým.
Akropolis se jede obvykle za sucha, ale když je příliš horko, je tu možnost, že v horách přijdou bouřky. Osobně si přeji raději sucho, protože stálé počasí usnadňuje volbu pneumatik a můžeme se spolehnout i na jejich přilnavost. Je to soutěž, kde je důležité startovní pořadí. Na povrchu tratí leží hodně sypké a kluzké šotoliny, kterou musejí první vozy zametat. Já pojedu jako pátý, což je dobrá pozice, ale vzpomínám si, že v loňském roce se s kluzkou tratí potýkalo i desáté auto. Musíme proto počkat a uvidíme,“ dodal Toni.
Devětadvacetiletý Kresta startoval na Akropolis třikrát. “Do Řecka se opravdu těším, protože se tu dá pěkně závodit,“ řekl Roman. “Soutěž je však také jednou z nejtěžších. Je drsná, ale také celkem rychlá a to je pro vozy velmi těžká kombinace. Tratě jsou celkem široké a při druhých průjezdech budou již zametené. Některé úseky bych porovnal s tratěmi, se kterými jsme se setkali na Sardinii.
Díval jsem se na předpověď počasí, která říká, že by mělo být sucho a mělo by svítit sluníčko. To by mi mělo vyhovovat. Takové podmínky mám rád, ale pokud zaprší, nebude to pro mě problém, protože to bude pro všechny stejné.
V Řecku jsem ještě nikdy nedojel a tak by bylo dobré, kdybych tentokrát dosáhl dobrého výsledku. Malcolm mi řekl, že nemusím jet opatrně, jako tomu bylo na několika posledních soutěžích. Mohu jet rychle již od začátku, což mi dodalo více sebedůvěry. Je obtížné říci, na jaké umístění mohu pomýšlet. Opravdu potěšen bych byl s finišem v první šestce. Myslím si, že s tím by byl spokojen i Malcolm,“ dodal Kresta.
Soutěž má základnu opět v Lamii, která leží v centrálním Řecku a trať je hodně podobná loňskému ročníku. Je tu však jedna výjimka. V loňském roce pořadatelé upustili od dlouholeté tradice a slavnostní start v Parthenonu ve středu Atén, podle kterého byla soutěž pojmenována, vypustili. Letos se podnik do řeckého hlavního města vrací. Úvodním měřeným úsekem soutěže bude divácká paralelní rychlostní zkouška na aténském olympijském stadiónu. Pojede se ve čtvrtek večer a její povrch bude asfaltový.
Zbývající tři etapy se pojedou v okolí Lamie, 200 kilometrů severně, v pohoří Parnassos. Úvodní a nejdelší etapa soutěže je situována jihozápadně od Lamie, na úbočí Mount Kallidromo. Prostřední den se bude odehrávat na svazích Mount Iti a Mount Giona, ležících na jihu, směrem k bývalé základně soutěže Itee. Závěrečná etapa zavede posádky na severozápad do okolí pohoří Timphrisos a pak znovu k Mount Iti. Sedm z devatenácti rychlostních zkoušek se jede dvakrát a pět z nich je nových. Celková délka soutěže je 1065,57 km a na posádky čeká 349,57 měřených kilometrů.
Martin Linhart,
Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com
|