www.car.cz
 

Navigátor Timo Rautiainen - rozhovor před Mexikem
     tisková zpráva


Ze Švédska do Mexika, z Argentiny do Japonska... kamkoli se světový šampionát WRC pohne, je Timo Rautiainen neodmyslitelným společníkem Marcuse Grönholma. Jaká je úloha současného spolujezdce?

V Mexiku vstoupí poprvé v platnost jedno z nových pravidel FIA - konkrétně bude o den méně na seznamovací jízdy. Co si o tom myslíte?
"Toto rozhodnutí se ze všech, která řídící orgán zavádí, dotkne nejvíce nás, spolujezdců. Moje práce je prací na plný úvazek a já to absolutně beru, ale začíná být obtížné ji vůbec stíhat. Čas na seznamovací jízdy byl zkrácen na absolutní minimum. Pracovní den bude příliš dlouhý a budeme v pohybu od rána až do večera. Snižování počtu průjezdů nás nutí si dělat záznamy trati na videokameru, ale jakékoli obrázky pořízené za tmy nebudou k ničemu. Jízda na šotolině s rozsvícenou světelnou rampou a v prachu zvířeném auty před námi nám nedovolí odvést dobrou práci a pořizování rozpisů narychlo může být nebezpečné. Mohli bychom v tak krátkém čase podcenit obtížnost trati a to by se nám mohlo vymstít během soutěže, zvláště nyní, kdy byli "šotolinoví špioni" zakázáni."

Není možné přizpůsobit možným rizikům rychlost jízdy?
"Myslím, že by to bylo obtížné, protože současná rallye má blíže ke sprintům. Stále nabitější program je již tak někdy těžké stíhat. Směřujeme ke stále kratším soutěžím, což tento fenomén ještě umocňuje. Nebude prostor pro ztrátu byť jen jediné desetiny vteřiny."

Takže časový plán na seznamovací jízdy se stává tak těsným, jako rallye sama...
"To je pravda. Já už jsem si zvykl využívat každou chvilku pro úpravu mých rozpisů třeba i v autě, abych toho večer v hotelu neměl tolik na práci. V případě úplně nových soutěží jako je Mexiko se dá tedy očekávat určitý spánkový deficit. Ale nestěžuji si, protože je vždycky vzrušující poznávat nová místa."

Je snazší se připravit na rallye, kterou již znáte - jako třeba Švédsko, než na úplně novou jako je Mexiko?
"Vždycky to záleží na počtu nových měřených úseků. Ve Švédsku bylo například oproti roku 2003 19% tratí nových a podobné to bylo i v letech předchozích. My máme rozpisy od roku 2000 a mohl jsem tedy s nimi porovnávat. To mi zabralo asi pět hodin času ještě před odjezdem do Švédska. Byla to ale jednodušší soutěž v porovnání například s Řeckem, kde musíte posuzovat spoustu dalších maličkostí na silnicích, které byly za ty roky použity jako části různých rychlostních zkoušek. To se pak mozkové závity činí! To ale nebude případ Mexika, kde bude jedinou důležitou věcí získat co nejvíce poznatků a zápisů do rozpisu."

Co třeba počítání času na servis, přejezdy a celkovou orientaci v terénu?
"Překvapivě máte větší šanci udělat chybu na soutěžích, které dobře znáte. Časová kontrola, která byla léta na určitém místě, se může přestěhovat a nebo se do ní může přijíždět z druhé strany. Z tohoto pohledu musíte ke každé soutěži přistupovat jako k úplně nové a kontrolovat systematicky naprosto všechno. V případě úplně nových soutěží musíte s pomocí informací, které dostanete před startem, přesně propočítat, kolik času budete mít mezi časovými kontrolami, nebo mezi rychlostní zkouškou a servisem, atd. Pro ověření opět slouží seznamovací jízdy a je třeba počítat s tím, že někdy musíte třeba překontrolovat tlak v pneumatikách, vyměnit kolo a nebo něco jiného na autě udělat. V případě Mexika jsou pro nás velmi cenné zkušenosti, které tu před dvěma lety získali Harri Rovanperä a Risto Pietilainen. Máme představu o průměrné rychlosti, nadmořské výšce, typu terénu a dalších souvislostech, takže tato soutěž by pro nás neměla být úplně neznámou..."

Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose