Petr Válek s Porsche GT RSR stříbrný v prestižním FIA GT 3.7.2005 15:55 - Pavel Jelínek
Petr Válek a tým Renauer Motorsport se o minulém víkendu premiérově představili na závodě FIA GT na brněnském Masarykově okruhu. A přestože se jednalo o jejich první start v tomto prestižním seriálu, již při tréninkových jízdách se podařilo zajet druhý nejrychlejší čas ve skupině GT2. Skvělá a nečekaná stříbrná medaile pak týmu s německo – rakousko – českou posádkou Kaufmann, Jurasz a Válek patřila i v konečných výsledcích náročného závodu, který ještě ztížil déšť.
Ostravský jezdec Petr Válek spolupracuje s rakouským týmem Seppa Renauera z podhůří Alp již pět let. Za tu dobu společně získali již řadu úspěchů, dosud především ze startů s plackou Tampolli SR2 Alfa Romeo, či s vozem Porsche GT3 Cup. Patří mezi ně i třeba absolutní vítězství na Epilogu a podobně.
Vloni však tým přezbrojil, jelikož sportovní prototypy byly na našich okruzích zapovězeny, takže nyní nasazuje především dva téměř identické vozy Porsche 996 GT3 RSR. Oba vozy pak nechyběly o minulém víkendu v Brně, když jeden startoval v závodech divize 4 v MČR, druhý pak v šampionátu FIA GT.
V brněnském závodě „gétéček“ tým startoval zcela poprvé, i když se světovými starty již má zkušenosti. Právě se zmíněnou Tampolli SR2 Alfa Romeo se zúčastňoval MS sportovních prototypů. Stříbro z FIA GT však je dosud nejvýraznějším úspěchem Petra Válka i celého týmu.
„Dosáhli jsme výborného úspěchu. Bohužel ve většině tuzemských médií se v pondělí o brněnském závodě neobjevila ani zmínka nebo pouze výsledky. Jeden z deníků pak dokonce napsal, že čeští jezdci byli mezi poraženými. Takové tvrzení nás výrazně poškozuje. My naopak druhé místo v závodě FIA GT považujeme téměř za vítězství! Všechno nám fungovalo a my i naši sponzoři můžeme být spokojeni,“ konstantoval Ing. Milan Šťastný, který je manažerem Petra Válka pro zahraniční vztahy. Petr totiž navíc zajišťuje starty svého týmu v MČR s vlastními týmovým vozy BMW. Právě Šťastný pak stojí u zrodu spolupráce s rakouským týmem i u jejího dalšího zkvalitňování a rozvoje. Start v závodu, který je vlastně považován za neoficiální mistrovství světa, je toho jen důkazem.
Podívejme se ale i na vlastní průběh závodu: Ve skupině GT2 kroužily zpočátku na čele dva vozy Porsche 996 GT3 RSR britského týmu Gruppe M. Vedla dvojice Collard a Sugden před týmovými kolegy Liebem a Rockenfellerem. První z vozů však po 37 kolech musel do boxů a pro technickou závadu pro posádku závod skončil. Na druhé místo se tak posunula dvojice Deman a Lemeret na voze Ferrari Modena. Třetí příčku držel po skvělém výkonu tým Renauer Motorsport s německo – rakousko – českou posádkou Kaufmann, Jurasz a Válek. I v závěrečné hodině závodu musel Petr Válek bojovat a dokázal se z páté příčky vrátit na medaili.
Závěrečné slovo nakonec měli techničtí komisaři, když vůz Ferrari Modena dvojice Deman/Lemeret, původně ve třídě GT2 stříbrný, neodpovídal technickým předpisům a z klasifikace byl vyloučen. Tým Renauer Motorsport se mohl radovat ze stříbrné pozice. A radost to byla opravdu veliká.
„Závod byl pro mne velmi dobrý. Není to taková střelba, jako ve sportovních prototypech, ale ve třídě GT2 je spousta vyrovnaných vozů, takže to jsou závody velmi vyrovnané. Na start jsme nastupovali s dobrým pocitem dobře odvedené práce v kvalifikaci, protože již v kvalifikaci jsme měli druhý čas a povedlo se nám vklínit mezi vozy Porsche týmu GroupeM,“ pochvaluje si Petr Válek pokračuje : „Ani s přezouvaním při průtrži mračen nebyl žádný problém. Tým je sehraný a rychlý, voda nám problémy nedělá. I když jsme ztratili nějaké pozice, tak jsme jeli podle plánů. Na suchu bychom možná propadli ještě víc. S deštěm jsme počítali, jenom jsme čekali, že přijde o 15 minut později.
Závod rozjížděl zkušený Kaufmann. Jako třetí jsem jel já a to už jsme přezuli opět na suché pneumatiky. I když dráha rychle osychala, tak přece jen byla vlhká. Nicméně jsem něměl žádný problém a jelo se mi dobře. Utvořil jsem si minutový náskok před autem za mnou a ten jsem si udržoval až do konce. Auto, tým i posádka fungovali spolehlivě. Neměli jsme žádný problém.“
Za zmínku jistě stojí i fakt, že trojice jezdců žlutého porsche byla pozvána i na závěrečnou tiskovou konferenci, kterou přímým přenosem přenášel Eurosport. Ke slovu se dostal i Petr Válek, který dostal otázku, jaké je to hned při prvním startu získat medaili. A to ještě nikdo netušil, že se nakonec bude jednat o medaili stříbrnou.
Také Petr ale musel operativně řešit komplikaci s předpisy závodu FIA GT. Až před technickými přejímkami se totiž zjistilo, že jeho přilba nesplňuje přísné předpisy šampionátu, i když je samozřejmě kvalitní a moderní. Ale předpis vyžadoval ještě lepší a doplněnou o hans sadu, tedy jinak řečeno o ochranu krční páteře. Proto museli Válek se Šťastným večer a v noci po čtvrtečních volných tréninkových jízdách vyrazit koupit zcela novou, která by předpisu vyhověla.
Víkend se tak prodražil o pár desítek tisíc korun... A to ještě u prodejce v Rakousku dostali zajímavou cenu a přilbu si Petr koupil o více než deset tisíc levněji, než jak nabízejí čeští obchodníci.
Nakonec se vše stihlo a zvládlo. A jaké jsou tedy další plány týmu ? „Je to velký úspěch a máme z něho velkou radost. Jak tým, tak i já doufáme, že budeme ještě lepší! Jestli ale pojedeme další závod gétéček, to se ještě uvidí. Doufejme, že ano. Je to však velmi a velmi nákladná záležitost.
Ale s určitostí mohu fanoušky ujistit, že nás v Brně uvidí na podzimním Epilogu 2005. Ted se budu soustředit na letní cenu Mostu. Udělali jsme na našem BMW spoustu úprav, ale ty zatím spíš auto zpomalily, než zrychlily. Takže nás čeká velký kus práce a testování,“ plánuje ostravský jezdec a podnikatel.
Doplňme ještě, že také druhý vůz týmu Renauer Motorsport si z Brna odvážel i další medaili. V sobotní odpolední tropické tříhodinovce si skvěle vedla nově postavená posádka Schunk ( Rak ) – Miro Horňák (Sk), která dojela absolutně stříbrná za vítězným Mercedesem DTM. V nedělním sprintu na 13. kol, zkomplikovaném dešťovou přeháňkou, pak dojel Němec Schunk na čtvrtém místě.
Pořad ze závodu FIA GT v Brně bude součástí příštího vysílání televizního motoristického magazínu MotorTip ( viz www.motortip.cz). Vidět i slyšet v něm budou právě čeští jezdci a také Petr Válek, pro něhož byl brněnský start dosud největším životním závodnickým úspěchem.
Tisková informace týmu Válek Autosport a Renauer Motorsport
V Brně 30. června 2005
Výsledky Matador GT Challenge, závodu FIA-GT v Brně 2005:
1. Lamy/Gardel (P/CH) Ferrari 550 Maranello 83
2. Bertolini/Wendlinger (I/A) Maserati MC12 GT1 83
3. Melo/Belloc (BR/F) Ferrari 575 Maranello 83
4. Kumpen/Longin/Hezemans (B/B/NL) Corvette C5R 82
5. Scheider/Bartels (D/D) Maserati MC12 GT1 82
6. Peter/Rusinov/Buncombe (A/RUS/GB) Maserati MC12 82
7. Keen/Halliday (GB/USA) Lister Storm GT 81
8. Bouchut/Fomenko/Vasiljev (F/RUS/RUS) Ferrari Maran. 81
9. Lieb/Rockenfeller (D/D) Porsche 996 GT3 RSR (1.GT2) 81
10. Montermini/Herbeck (I/CZ) Ferrari 575 Maranello 79
11. Balfe/Derbyshire (GB) Moslem MT900R 79
12. Pirri/Šenkýř/Hooker (I/CZ/GB) Saleen S7R 77
13. Kaufmann/Jurasz/Válek (D/A/CZ) Porsche 996 (2.GT2) 77
14. Vonka/Casadei (CZ/I) Porsche 996 GT3 RS (3.GT2) 76
…….
Oficiální stránky Masarykova okruhu : http://www.automotodrombrno.cz
Fotografie ze závodu najdete ve fotogalerii www.car.cz a www.motormix.cz
Týmové stránky : http://www.autovalek.com
|