www.car.cz
 

BP-Ford sází ve Finsku na létající Finy
     29.7.2005 23:41 - tisková zpráva


Finská Rally (4. – 7. 8. 2005)

 

Tisková zpráva - preview

 

BP-Ford World Rally Team má v plánu bezezbytku využít znalosti místních tratí a na start nejspecifičtější soutěže sezony vysílá do bojů o body do hodnocení značek dva domácí jezdce. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen se během Finské rally (4. - 7. srpna) postaví s Focusem RS WRC po bok svých krajanů Toniho Gardemeistera a Jakkeho Honkanena.

 

Desátý podnik MS 2005 nevybočuje z tradice, kterou si Finská rally po desetiletí budovala.best clone watch Opět povede po rychlých šotolinových tratích a opět se bude na četných horizontech hodně daleko skákat. Domácí jezdci, kteří na takovýchto silnicích vyrostli, mají oproti cizincům značnou výhodu. Během minulých 54 ročníků tu vyhrály neskandinávské posádky pouze třikrát a Finové se radovali z vítězství při 47 příležitostech.

 

Stabilní druhá posádka týmu BP-Ford, Roman Kresta a Jan Možný, ve Finsku nikdy nestartovala. Češi pojedou s Focusem WRC specifikace 2003 v barvách BP Ultimate. Jejich hlavním úkolem bude sbírání zkušeností na specifickém povrchu. Body budou mít tentokrát na starost finští týmoví kolegové a budou se snažit o upevnění třetí pozice, která Fordu patří v hodnocení značek.

 

Finsko je považováno za Mekku soutěžáckého sportu. Široké šotolinové cesty s tvrdým povrchem připomínají kulečníkový stůl. Loňský vítěz dojel do cíle s neuvěřitelným rychlostním průměrem 122,62 km/h. Mohutné skoky a nádherná scenérie se spoustou jezer a lesů, jsou každoročně magnetem pro davy fanoušků, kteří se pravidelně starají o skvělou atmosféru.

 

Po technické stránce se jedná o nesmírně náročnou soutěž. Přesnost řízení a odvaha tu hrají mnohem větší úlohu, než kdekoli jinde. Skoky a naslepo projížděné táhlé zatáčky vyžadují naprosto precizní rozpisy trati.

 

Toni Gardemeister se ve svých 30ti letech postaví na start domácího podniku podesáté. Rád by se propracoval až na stupně vítězů. "Monte Carlo a Finsko jsou dvě soutěže, na kterých má špičkový výsledek zvláštní příchuť. Navíc jsem Fin a umístění na stupních vítězů pro mě hodně znamená. Nebude to ale jednoduché, protože je tu spousta rychlých jezdců. Bude vzrušující uhánět po domácích tratích, před domácími fanoušky, s výhledem na dobré umístění."

 

"Většinu rychlostních zkoušek dobře znám a těch, na kterých nejsem jako doma je pouze několik. Po finských cestách běžně jezdím, takže pro mě nejsou tak náročné. Nejdůležitější je neztrácet rychlost. Tratě jsou tak rychlé, že jenom sundání nohy z plynu v nesprávný moment znamená velkou ztrátu. Focus tu dojel loni druhý a od té doby se moc nezměnil. Měl by tedy být pro tento podnik naprosto vyhovující," dodává Gardemeister.

 

Hirvonen startoval za tovární tým Ford v sezoně 2003. Do Focusu WRC se v letošním roce vrátil a s privátním vozem skončil pátý na Rally Acropolis. Po jedné z rychlostních zkoušek úvodní etapy se dostal dokonce do absolutního vedení. V neděli oslaví 25. narozeniny a doma je přímo v místě základny soutěže v Jyväskylä. Z nové příležitosti v továrním týmu se bude snažit vytěžit maximum.

 

"To, že mohu jet s tovární podporou opět na domácí soutěži, pro mě hodně znamená. Znám všechny členy týmu, dobře se mi s nimi spolupracovalo a jsem šťastný, že mohu být zpátky. Se současnou specifikací Focusu WRC jsem nikdy nejel a oproti vozu z roku 2003 tu bude určitě hodně změn. Mám ale na neděli naplánované testy a myslím, že pro to, abych se něco naučil, to bude stačit. Už jsem si ověřil, že Focus WRC mému jezdeckému stylu vyhovuje a mým cílem je získat co možná nejvíce bodů pro Ford. Chtěl bych být v konečné tabulce co nejblíže Tonimu. Pokud se mi to podaří, mohlo by to být v top5.“

 

"Na této soutěži jsou dvě věci, ve kterých si musíte být absolutně jisti. Je důležité mít na 100% jasno v ovládání vozu a v zatáčkách se musíte držet ideální stopy. Jede se tak rychle, že sebedůvěra je nezbytná a je tím vyšší, když jedete s vozem, který se dobře ovládá. Ještě předtím, než se vznesete na horizontu do vzduchu, musíte mít jasno v tom, kam dopadnete. Když už ve vzduchu jste, je pozdě cokoli v úmyslech měnit! Není tu místo pro chyby," dodává Hirvonen.

 

Jedinou zkušeností Romana Kresty s finskými tratěmi jsou seznamovací jízdy v roce 2002. "Je to hodně, hodně výjimečná soutěž. Není možné si udělat o tratích úplnou představu, dokud je neprojedete naplno při soutěži. Seznamovací jízdy před třemi lety mě utvrdily v tom, že zvládnout nástrahy je velmi těžké. Tratě jsou neuvěřitelně rychlé a plynulé a fantasticky se po nich jede.

 

Ale jet rychle a jet konkurenceschopně jsou dvě rozdílné věci. Je mi jasné, proč se říká, že člověk tu musí tu startovat poněkolikáté, aby zajel nějaký výsledek. Pro mě je důležité, abych jel rychle, ale bezpečně zároveň a abych dojel do cíle s co nejvíce zkušenostmi."

 

Tým dnes odstartoval čtyřdenní test, který má jezdcům umožnit finalizaci jejich nastavení pro finskou soutěž. V okolí rodného města Kouvola stráví za volantem první dva dny Toni Gardemeister. Hirvonen přijde na řadu v neděli v okolí Jyväskylä společně se Solbergem a v pondělí dostanou šanci Kresta s Warmboldem.

 

V roce 2004 byla Finská rally vyhlášena podnikem sezony a pro letošní rok připravila minimum změn. Jednou z nich je čtvrteční večerní start diváckou supererzetou na dostihovém závodišti v Killeri. V pátek se bude dění odehrávat v okolí základny soutěže v Jyväskylä. Součástí první etapy je jeden nový měřený úsek na jihozápad od města.

 

Druhá etapa zůstává nejklasičtějším dnem celé sezony. Tratě povedou nedaleko Jamsä a měřit budou 144,76 kilometrů. Nebudou chybět některé tradiční úseky jako proslulá Ouninpohja, která však musela být pro letošek z bezpečnostních důvodů rozdělena na dvě části. Ne neděli zbývají dva průjezdy dvěma rychlostními zkouškami na západ od Jyväskylä. Na posádky čeká během soutěže 21 měřených úseků o celkové délce 355,59 kilometrů. Pro jejich zdolání bude třeba ujet 1506,78 kilometrů.

 

 

 

 

 

 

 

Martin Linhart,

Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com


 
 
Fotogalerie:   Rally Tišnov 2005 od Jirky Navrkala

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose