Jan Vonka na třetím nejprestižnějším 24 hodinovém závodě na světě 3.8.2005 07:46 - tisková zpráva
Jeden ze svých životních snů si v posledních dnech splnil Jan Vonka se svým týmem Vonka Racing – účast v závodě na 24 hodin v belgickém Spa. Posádku na tento extra závod šampionátu FIA GT doplňovali Miro Konopka (SVK) a Antonio de Castro (ITA). Oba již měli zkušenosti s naším týmem, vozem i 24 hodinovým závodem.
Ve čtvrtek 28.7. se jezdci při prvním volném tréninku sžívali s autem i krásnou tratí a shodli se na tom, že převodovka, kterou máme v autě je krátká. Druhý volný trénink jsme tedy obětovali pro výměnu 6. rychlostního stupně za delší. V ten samý den proběhly ještě dvě večerní kvalifikace a jezdci si poprvé vyzkoušeli jízdu v noci. Při tom začalo ještě vydatně pršet a padla mlha. Takové počasí nejvíce vyhovuje Honzovi a jeho časy to jen potvrzovaly. Jezdil stejně rychle jako vozy skupiny GT1.
Páteční ráno nás čekala třetí kvalifikace, ta byla využita hlavně jako další získávání znalostí tratě. Na odpoledne byla naplánovaná prezentace jezdců a jejich vozů v lázeňském městě Spa. Jezdci se se svými vozy vydali do 20 km vzdáleného městečka. Cestu lemovaly velké davy diváků, kteří kolonu rychlých vozů nadšeně zdravili. Ve Spa byly vozy zaparkovány a vystaveny na náměstí a následovala asi 5ti hodinová autogramiáda.
V místním casinu proběhl, jako před každým závodem, briefing jezdců a manažerů, na kterém jsou všichni seznámeni s průběhem závodu. Po té následovalo hromadné focení a raut, na kterém jsme měli možnost seznámit se s dalšími špičkami motoristického sportu, jako jsou Eric Van de Poele, Paul Belmondo, Vanina Ickx a vítěz vrchařského dresu Tour de France 2004 Richard Virenque.
Na 8 hodinu sobotního rána pořadatelé, proti odporu všech jezdců, vypsali Warm Up. Vzhledem k tomu, že je to technická záležitost a jde hlavně o poslední kontrolu funkčnosti vozů, tak se ho ujal Honza a Miro s Antoniem mohli delším spánkem nabrat síly na dlouhý a těžký závod.
Před závodem se ještě na cílové rovině před boxy konaly různé doprovodné programy. Vyvrcholením byla prezentace jednotlivých posádek, které absolvovali jízdu po trati v otevřených kabrioletech a zdravily se s diváky i tratovými komisaři.
Okamžik startu se nezadržitelě blížil a atmosféra houstla. A to také díky počasí, které po celou dobu předvádělo psí kusy a pokračovalo ve své aprílové náladě i nadále. Při příjezdu vozů na startovní rošt nastal zmatek. Většina týmů, i my, přijela na suchých pneu. V tu chvíli ale začalo poprchat a tak se začalo přezouvat na mokré. Jenže déšť za chvíli ustal a tak se přezouvalo zpět na suché.
Situace se během 20 minut před startem několikrát opakovala, takže všichni týmoví mechanici měli přezouvání dokonale natrénováno. Naše poslední volba padla na suché pneumatiky. Bohužel hned po startu se prudce rozpršelo, a tak se Antonio, který závod rozjížděl, objevil v boxu hned v prvním kole. Ukázalo se, že to byla šťastná volba, jelikož touto zastávkou jsme se vyhnuli kolizi několika aut, která se stala hned ve druhém kole závodu. Po Antoniovi střídal Miro a nakonec jel Honza.
Vyrovnanou jízdou všech tří jezdců jsme byli po 6 hodinách jízdy hodnoceni na 4. místě ve skupině a získali jsme 2,5 bodu. Hned po té nám ale štěstěna ukázala svá záda a modré Porsche se objevilo v boxu s poruchou spojky. Mechanici předvedli výborný výkon a po hodině a půl se naše auto objevilo znovu na trati. Až do 9. hodiny ranní kroužili jezdci bez problémů na trati ve Francorchamps. Vydávali ze sebe neuvěřitelné výkony.
Únava byla pro ně cizí slovo. Dokazují to i jejich časy. Honzovi se dokonce podařilo zajet nejrychlejší čas závodu. Pak se objevil v boxu Miro s rozpadlým lebrem poloosy. Mechanici znovu předvedli své umění a za 35 minut jsme byli zase na trati. Bohužel jsme opravami ztratili i 5. pozici, na které jsme byli bodovaní po 12 hodinách 2 body. Pak ale zase všechno šlapalo jako hodinky.
Nakonec se únava jezdců přecejen projevila, manažer Mira přišel oznámit, že Miro má namoženou ruku a byl by rád, kdyby jel Honza za něj. Honza kolegiálně souhlasil a čekaly ho poslední 2 hodiny jízdy.
55 minut před koncem závodu se z vysílačky ozvalo, že je opět poškozená poloosa. Honza se snažil ještě dojet do boxu, ale poloosa to nevydržela a auto zůstalo stát na trati.
Cílem jsme tedy neprojeli, ale nakonec stálo štěstí přecejen na naší straně. Jezdci totiž odkroužili pro klasifikování povinných 70% kol vítěze a tak jsme dostali body i po 24 hodinách – 3 body za 6. místo. Celkově jsme obdrželi 7,5 bodu.
Pro celý tým byla účast na 3. nejprestižnějším 24 hodinovém závodě na světě mimořádný zážitek. Ukázali jsme, že se ve velkém motoristickém světě neztratíme.
V celkovém hodnocení FIA GT Championship je náš tým zatím na 4. místě a Honza na místě 12. v hodnocení jezdců.
Ještě bychom rádi předeslali, že se asi ukážeme za 14 dní v Mostě a dalším závodem FIA GT Championship je Oschersleben 30.8.
Zároveň děkujeme všem našim sponzorům, členům Vonka Racing Klubu a fanouškům, zvláště pak českým fanouškům, kteří přijeli podpořit náš tým až do Belgie!
|