www.car.cz
 

Finsko 2005: Skvěle rozjetá soutěž skončila pro Valdu požárem
     11.8.2005 20:28 - tisková zpráva


JYVÄSKYLÄ, OTROKOVICE – Po více než dvou měsících se postavila posádka Pavel Valoušek – Pierangelo Scalvini na start soutěže mistrovství světa započítávané do juniorského světového šampionátu. Tímto závodem byla o uplynulém víkendu Neste Rally Finland s centrem v Jyväskylä.

Zdejší šotolinové cesty jsou protkány řadou zrádných horizontů, které v kombinaci s vysokými rychlostmi zdejších tratí dělají z Finské rally jeden z nejspecifičtějších podniků celého kalendáře. I proto se Pavel Valoušek vydal týden předtím na testovací soutěž do Tampere, kde odjeli více než 80 ostrých kilometrů rychlostních zkoušek, což se ukázalo jako ideální na rozjetí před tak náročnou soutěží.

Samotná Neste Rally Finland odstartovala již ve čtvrtek dopoledním shakedownem. Početné zástupy fanoušků z České republiky však na Pavla Valouška čekaly marně. „Hned při výjezdu ze servisu se auto začalo chovat divně, vůbec nešlo řídit. Tak jsme se vrátili zpátky k mechanikům, kteří se snažili přijít na původce potíží,“ smutně prohlásil v servisní zóně v době testovací zkoušky Valoušek.

Chybu se nakonec podařilo odhalit v podobě špatně fungujících tlumičů, kterými byl vůz osazen. Vůz se podařilo opravit tak, aby se stihla večerní super zkouška na místním hypodromu Killeri.

Ta pravá soutěž však začala až v pátek ráno, kdy na posádky čekalo osm velice náročných rychlostních zkoušek. Hned od počátku se ve výsledcích rozdělilo pole na tovární jezdce automobilek Suzuki a Citroën a zbytek. A právě čelo zbytku, do kterého patřil i Pavel Valoušek, zajíždělo v pátek velice rychlé časy s přijatelnou ztrátou zhruba jedné vteřiny na kilometr oproti časům nejrychlejších. O náročnosti soutěže hovoří velké množství problémů, které provázely řadu jezců, mimo trať s notně poškozeným vozem skončili například Andersson či Baldacci.

Časovou ztrátu na sedmé rychlostní zkoušce si připsal i Valoušek. „Po prudké pravé zatáčce při akceleraci najelo levé přední kolo na hranu příkopu a vůz do něj spadl. Bylo to v nízké rychlosti, autu se nic nestalo. Divákům ale trvalo téměř tři minuty, než se podařilo dostat nás zpátky na cestu,“ popisoval inkriminovaný okamžik otrokovický pilot. I přes tuto chybu ale patřilo posádce bleděmodrého Ignisu čtvrté místo v rámci JWRC.

Součástí úvodu druhé etapy byla i legendární Ouninpohja, úsek s řadou obrovských skoků, na kterém nejrychlejší vozy S1600 mívají průměr 115 km/h. „Vzhledem k našemu umístění a časovým vzdálenostem soupeřů jsme se rozhodli jet ji opatrněji. Rozhodně to však neznamená pomalu. Na těchto tratích mají místní piloti obrovskou výhodu. Hodně těžko se odhaduje, který z horizontů skočí a který ne. Některý při tréninku vypadá, že bude nakopávat a auto poletí desítky metrů a při závodě se auto z cesty ani neodlepí a jiné nevinně vyhlížející horizonty auto katapultují do obrovských vzdáleností,“ prozradil Pavel Valoušek.

Přes opatrnou jízdu však začal z vozu unikat olej. Protože se začal trochu ztrácet výkon, v odpoledním servise se vyměnil katalyzátor. Problémy však přetrvávaly, v závěru poslední sobotní zkoušky se dokonce olej kapající na výfukové svody vzňal, unikající plameny se posádce podařilo uhasit a dojet do servisní zóny, kde mechanici vyměnili olejovou vanu.

Bohužel, problémy se tím nevyřešily a už při výjezdu z nedělní dopolední servisní zóny se z vozu kouřilo a větší část prvního testu vůz zespodu lehce hořel. Před následující pětadvacetikilometrovou zkouškou nalil spolujezdec Scalvini půl litru oleje, ani to bohužel nepomohlo a tak musel Pavel Valoušek pět kilometrů před cílem zkoušky svůj vůz odstavit.

„Už den předtím jsme se snažili jet opatrně, aby se autu nic nestalo. Snažil jsem se vyhýbat větším kamenům v kolejích, zbytečně neriskovat. Bohužel, někde začal unikat z auta olej. Celou pro nás poslední zkoušku Pier sledoval tlak oleje a jakmile klesl pod únosnou mez, tak jsme okamžitě zastavili a vypnuli motor, aby nedošlo k jeho poškození. V té době již auto zdola celé hořelo, plameny šlehaly dokonce až do kabiny. Naštěstí jsme měli kvalitní práškový hasící přístroj, takže se oheň podařilo zneškodnit. Myslím, že kdybychom měli obyčejný „hasičák“, tak už z auta zbyly ohořelé trosky,“ popisoval důvod odstoupení Pavel Valoušek.

Skvěle rozjetá soutěž tak smutně skončila tři rychlostní zkoušky před cílem. “Je to obrovská škoda, měli jsme to výborně rozjeté. Bohužel, technika nám nedovolila spatřit cílovou rampu. Zatím se přesně neví, kde byla chyba. Tu odhalí až kompletní rozebrání vozu v dílnách JM Engineeringu. Každopádně to pro nás byla velice cenná zkušenost, takovýto závod posune každého jezdce výkonnostně mnohem dál.

Navíc se nám podařilo zajet i několik kvalitních časů, takže i s dílčími výsledky můžeme být spokojeni. Zatímco před samotnou soutěží jsem měl z tratí respekt a uvažoval jsem, že jsme měli Finsko raději vynechat, teď jsem velice rád, že jsme zde mohli být a hrozně rád bych se sem příští rok opět vrátil,“ zhodnotil své vystoupení Pavel Valoušek.

Finská rally je za námi, teď se Trumf Rally Team soustředí na domácí Barum Rally, která se pojede koncem příštího týdne. Na tratích kolem Zlína se očekává velice zajímavá konkurence nejen souputníka z JWRC Prokopa, ale také řada zvučných jmen jako Jean-Joseph, Travaglia či Basso. A přesně týden po Barumce pokračuje juniorský šampionát na asfaltových tratích Rallye Deutschland, kterých se Pavel Valoušek samozřejmě zúčastní.

 

www.pavel-valousek.com


 
 
Fotogalerie:   Rallye Ecce Homo 2005 od Pavla Kacerovského

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose