Letní úspěchy Profiko Rally Teamu 13.8.2005 07:40 - tisková zpráva
I v létě byly posádky Profiko Rally Teamu a jejich soutěžní auta v plné permanenci. Pokračovaly šampionáty v MMČR v rallye i MČR v rallysprintu, poprvé se objevila týmová Škoda Octavia WRC v rámci ČMPR a bojovalo se i o body v maďarském šampionátu. S výjimkou Rallye Bohemia, se jim vždy podařilo vybojovat umístění na stupních vítězů.
Náročná Bohemia
Dlouhé a náročné rychlostní zkoušky Rallye Bohemia, ve spojení s deštěm, který motal posádkám hlavy zejména v pátek a v sobotu, pořádně zamíchal s plány členů Profiko Rally Teamu na umístění při naší druhé největší soutěži. Hned na druhé vložce se s utrženou řadící pákou musel se svými nadějemi na výsledek rozloučit Jiří Kulhan a prodloužil svou smolnou letošní serii. Smůlu a zároveň štěstí, měl i Jiří Brož. Start na Bohemii je pro něj téměř povinností, vždyť trať vede po jemu důvěrně známých cestách. Ani ve snu však netušil, že soutěž zakončí na čtvrté rychlostní zkoušce hlavou dolů, zavěšený v pásech jako netopýr a ještě před televizní kamerou.
„V kombinaci zatáček levá – pravá jsem si před tou pravou přibrzdil a zatočil. Auto vůbec nereagovalo a narazili jsme do podezdívky jednoho z domů na levé straně silnice. Ještě jsem se nestihl odpoutat z pásů a visel hlavou dolů, když mi majitel domu rozbitým okýnkem oznamoval, že zídka ho stála tři tisíce korun a že je chce zaplatit,“ popsal havárii a to co následovalo Jiří Brož. Příčinou byly střižené štefty na levém kole, které se při brždění utrhlo a neovladatelné auto se po nárazu převrátilo na střechu. Štěstím Jirky Brože i Tomáše Prokoráta bylo, že k tomu nedošlo na nějakém z rychlých úseků.
Z kvarteta reprezentantů Profiko Rally Teamu zůstala ve hře již jen dvojice. Viktor Szabo ještě v dešti uklouzl a zblízka si prohlédl svodidla na pravé straně vozovky. Naštěstí šlo spíše o kosmetickou záležitost spojenou s časovou ztrátou, která v servisu ještě narostla díky penalizaci. Mezi šestadvaceti produkčními vozy se proto propadl z původně desátého po prologu v Sosnové, na devatenácté místo. Během tří dalších erzet však svoje postavení vylepšil a k posledním dvěma vložkám první etapy vyrážel z dvanácté příčky v PV s velkou šancí na posun do bodované desítky. Ani jemu však nepřálo štěstí.
Mimo hru jej poslala prasklá poloosa, bez níž se zbývajících skoro padesát kilometrů rychlostních zkoušet dojet nedalo. Zbývala tedy Škoda Octavia WRC Karla Trněného. Karel se po celou sobotu potýkal s výběrem pneumatik. Díky tomu sešlo z opakování jeho souboje s Trinerem, který ozdobil sprint na Kopné. Na druhou stranu měli Karel s Václavem štěstí, protože se jim vyhnuly technické problémy a defekty, takže první etapu končili na čtvrtém místě. Nedělní etapa přinesla očekávaný pokles o příčku níže, když se přes ně přehnal Štěpán Vojtěch. „Škoda soboty, kdy jsme prokaučovali gumy. V neděli jsem až na jeden kontakt s obrubníkem byl spokojený. Když se porovnám s Emilem, který bránil bronz a jel proto hodně rychle, tak jsme na něj ztratili jen sedm a půl vteřiny. Kdyby to tak šlo po celou soutěž bylo by to dobré,“ řekl Karel v cíli. Bodový zisk jej i přes pouhé tři bodované výsledky, způsobené pozdním startem do letošní sezony, posunul do první desítky.
Bronzové sprinty
Více spokojenosti než při velkých soutěžích si Profiko Rally Team užívá ve sprintech. Karla Trněného, který v Blovicích zkoušel nově postavenou octavii WRC, doplnil v bývalém Karlově autě Viktor Szabo. Hned od začátku bylo znát, že Viktor závodit s WRC nezapomněl. Oba se od začátku usadili na třetím a čtvrtém místě a vydrželi tak až do cíle. Přestože se Viktor nevešel na stupně vítězů, mohli jsme na jeho tváři spatřit letos málo viděný úsměv a spokojenost. Ta nechyběla ani Karlu Trněnému, vždyť počtvrté za sebou stál na bedně a upevnil si třetí příčku v šampionátu.
Úspěšnou dvojici z Blovic doplnil o dva týdny později ve třetí týmové octavii WRC i Karel Trojan a prolomit smůlu přijel do tropickým vedrem rozpáleného Pačejova i Jiří Kulhan. Zatímco Trojan se Szabo se v úvodu soutěže věnovali bavení diváků, za což oba sklízeli potlesk snad v každé zatáčce, kráčel Karel Trněný za svým pátým letošním bronzem. Viktor měl tentokrát smůlu na defekty a nakonec musel ze soutěže odstoupit. V té době byl šestý, na dohled Trojanovi a Komárkovi. Trojan nezapomněl na své předsevzetí, že pojede jen na krásu, ale začal i sledovat čas a závodil s Komárkem.
Oba se tak přiblížili i na dostřel Karlu Trněnému. Toho malinko přibrzdily drobné dětské potíže s pořád ještě syrovým autem a bylo zaděláno na velký finiš. Před poslední vložkou měli Trojan s Komárkem stejný čas a byli za Trněným jen devět vteřin. Poslední erzetu proletěli oba Karlové v nachlup stejném čase a to rozhodlo, že podobně jako v Blovicích obsadily octavie WRC třetí a čtvrtou příčku v cíli.
„Pořád ještě nejsem úplně spokojený i když jsme o dost zrychlili. Na Vaška a Štěpána nemáme, ale chtěl bych jezdit na dostřel, abychom byli připraveni, kdyby jeden z nich měl problémy. To se nám zatím nedaří,“ řekl v cíli Karel. Cíl konečně viděl po dlouhé době i Jiří Kulhan. Auto bylo tentokrát ve formě, ale zvýšenou „údržbu“ potřeboval tentokrát jezdec, kterého trápila bolavá záda. Místo na stupních vítězů na něj proto nezbylo a skončil čtvrtý.
Maďarská šotolina
Veszprem rallye v Maďarsku je vyhlášená svými šotolinovými vložkami, stejně jako dlouhými a vysokým skoky, což vítají zejména diváci a fotografové. Po celou soutěž se o vítězství prala trojice Spitzmüller, Toth a Tamás Turi se Škodou Octavia WRC připravovanou v Profiko Rally Teamu. O konečném pořadí nakonec rozhodla penalizace Turiho, která jej odsunula z prvního místa na třetí.
„Soutěž provázela nepřízeň počasí. Tamní šotolina se v dešti mění na autě doslova v beton a je velký problém dostat se k dílům, které je třeba zkontrolovat, nebo vyměnit. To se stalo nám. Než se nám podařilo zatvrdlé bláto doslova odsekat, utekl drahocenný čas a byla z toho desetivteřinová penalizace, která rozhodla neuvěřitelně vyrovnanou soutěž,“ řekl později Karel Trněný. Turimu na první místo scházelo 4,6 vteřiny a stříbro bylo vzdálené jen devět desetin. Další soutěží maďarského šampionátu bude tento víkend Budapest Rally.
Premiérové vítězství v ČMPR
Vůbec první start Profiko Rally Teamu v rámci ČMPR proběhl při nedávné Ecce Homo Rallye ve Šternberku a byla to premiéra dvojnásobná. Za volant Škody Octavia WRC se poprvé posadil Antonín Tlusťák, pro něhož to byl současně i vůbec první start se čtyřkolkou.
„Tonda se výborně vyrovnal s přechodem z dvoukolky do WRC. Poradil si s mokrou tratí a zvládl i psychický tlak. Byl na startu jako jediný s WRC a tak všichni čekali, že lehce zvítězí, což ani v ČMPR není nic jednoduchého. Nakonec se mu to podařilo a celkově jsem spokojený nejen s výsledkem, ale i s jeho výkonem a přístupem. Možná se nejednalo o poslední start našeho auta v ČMPR,“ zhodnotil Karel Trněný průběh soutěže i výsledek Antonína Tlusťáka, jemuž se poprvé v životě podařilo zvítězit v soutěži i v absolutním pořadí.
.
Milan Hauer
www.motorsport-review.cz
TISKOVÁ ZPRÁVA PROFIKO RALLY TEAMU
|