Hyundai Tucson FCEV je významný krok vpřed tisková zpráva
Hyundai představil na 74. autosalonu v Ženevě příští generaci elektromobilů s palivovými články
Program elektromobilů FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) s palivovými články, který realizuje společnost Hyundai Motor Company, dnes zaznamenal významný krok vpřed představením modelu Tucson FCEV na autosalonu v Ženevě 2004.
Vozidlo Tucson FCEV, svými tvůrci označené FJM, se vyznačuje prodlouženým dojezdem a schopností snadného startu za chladného počasí. Kromě toho zahrnuje početné technické vymoženosti včetně palivových článků s větším výkonem a nových lithiových ionových polymerových akumulátorů.
"Orientace našeho programu vývoje palivových článků na menší, kompaktnější platformy před nás staví mnoho výzev. Jsme si však jisti, že je dokážeme splnit," řekl Kim Sang-Kwon, prezident výzkumu a vývoje Hyundai-Kia Motors.
"Zahájení této nové fáze našeho programu je skutečně velmi vzrušující, protože budeme schopni vyrábět ve větším množství elektromobily s palivovými články pro použití ve zkušebních flotilách. To nás rovněž posune o krok blíže k obchodnímu využití elektromobilů s palivovými články," dodal prezident Kim.
Koncepce
Na rozdíl od vozidla Santa Fe FCEV běžel program FJM souběžně s vývojem konvenčního automobilu JM, což poskytlo plně digitalizované údaje z počátečních etap. "Schopnost provádět simultánně konstrukční práce na našich automobilech určených pro sériovou výrobu a zároveň elektromobilech s palivovými články je také velký krok vpřed," řekl prezident Kim. Tím bude společnost Hyundai Motor Company schopna významným způsobem zlepšit efektivnost a řízení kvality výrobního procesu vozidla FJM.
Pohonná jednotka elektromobilu Tucson FCEV je umístěna v jeho přední partii pod kapotou. Tím se toto vozidlo liší od svého předchůdce, jenž se vyznačoval instalací pohonné soustavy pod podlahou. Navíc je Tucson FCEV schopen startu a činnosti při venkovních teplotách pod bodem mrazu.
Co je však ještě důležitější, dojezd elektromobilu Tucson FCEV se prodloužil na 300 km, a to díky palivovým nádržím na 152 l vodíku.
Pohonná soustava vozidla Tucson FCEV, které je lehčí než jeho předchůdce, také vyvíjí 5 kW navíc a její maximální výkon činí 80 kW. Největší rychlost tohoto elektromobilu je 150 km/h, zatímco u Santa Fe to bylo jen 124 km/h.
"Tucson FCEV nás posunuje o krok blíž k našemu cíli - vyvinutí obchodně využitelného vozidla s nulovými škodlivými emisemi založeného na palivových článcích, a to do roku 2010."
Společnost Hyundai Motor Company se stejně jako v případě elektromobilu Santa Fe FCEV opět spojila s firmou UTC Fuel Cells z Hartfordu (stát Connecticut), která dodává vodíkové palivové články. Spolupráce byla navázána také se společností Enova Systems z Torrance (Kalifirnie), přičemž tento partner poskytuje hybridní elektrické pohonné ústrojí, motor a řídicí jednotku.
Tucson FCEV, vybavený karoserií s lehkými hliníkovými díly, má tzv. měrný výkon (poměr výkonu motoru a hmotnosti vozidla) podobný jako konvenční automobil sportovně rekreační kategorie (SUV - Sport Utility Vehicle). Dále se vyznačuje nízkou hlučností a prostornou kabinou, která poskytuje shodnou úroveň pohodlí jako u zážehovým motorem poháněných protějšků.
Společnost Hyundai Motor Company založila první specializovaný tým pro výzkum a vývoj palivových článků v roce 2000, jenž již v říjnu téhož roku představila model Santa Fe FCEV - první prototyp vozidla s palivovými články.
Technické údaje vozidla Tucson FCEV Rozměry (délka/šířka/výška): 4325/1795/1675 mm Výkon palivových článků: 80 kW Uložení palivových článků: pod kapotou Schopnost činnost v mrazu: ano Objem palivové nádrže: 152 l Typ akumulátoru: LIPB 152V Motor: třífázový na střídavý proud, 80 kW Největší rychlost: 150 km/h Dojezd: 300 km
tisk info
|