Dakar 2006 hlásí rekordní zájem o účast. Opět přes přes Maroko a Mauretánii 28.8.2005 18:44 - Pavel Jelínek
Tak se nám rok překulil do své druhé poloviny a pomalu začíná přihořívat, co se týká zpráv přicházejících o novém ročníku populárního Dakaru. Ten odstartuje už na Silvestra, tentokrát v porrtugalském hlavním městě Lisabonu a jak už bylo zmíněno, pořadatelé zaznemanali doslova rekordní zájem o účast v legendárním maratónu. Přijímání přihlášek zahájili už 1. června a jestliže motocykly museli odpískat už o tři týdny později, ostatní kategorie jim trvaly jen o týden déle.
Trasa se chystá podle všeho v podstatě klasická, přes Maroko a Mauretánii, snad právě tato pro rallye klíčová země dokáže zajistit průjez soutěžní karavany, nedávno v ní totiž proběhl vojenský převrat. Už teď probleskují na povrch první zmínky o tom, jterý z favoritů se chystá ke startu a s jakými cíli.
Kategorii automobilů jistě bude opět dominovat souboj týmů Mitsubishi a Volkswagen. Obě značky předvedou na dakaru nové evoluce svých vozů a maximální nasazení jezdecké i technické. V případě Mitsubishi je pravděpodobná účast Peterhansela, Masuoky, Romy i Alphanda. S Andreou Mayer se podle původních plánů už nepočítalo, blonďatá Němka by se však dle posledních zpráv měla objevit za volantem jednoho z vozů týmu Mitsubishi Thailand. tým Volkswagen se po celý rok velmi intenzivně a systematicky věnuje dalšímu vývoji vozu a všechny testy jsou vyhodnocovány jako úspěšné. v kratších soutěžích wolsburgský tým už japonské rivaly poráží, ale Dakar znamená zcela jinou kategorii závodů, v níž lze stěží něco předvídat. Je pravděpodobné, že VW nakonec nasadí pětici ostrých speciálů, řízených rozhodně juttou Kleinschmidtovou a Brunem sabym, k nimž by se měl přidat skvělý Jihoafričan Giniel de Villiers, americký rychlík Robby Gordon, jenž tolik překvapil při své první dakarské účasti, a také zřejmě definitivně i soutěžácká legenda Carlos Sainz, jenž by měl dostat navýsost kompetentního průvodce pouští v německém navigátorovi Andreasi Schulzovi.
Definitivně skončil tovární tým Nissanu, který na Dakaru předvedl spíše jen sporadické etapové úspěchy. Škoda, při posledním Dakaru měl možná nejrychlejsí auto, jen mu chyběla spolehlivost, a také systematičtěší integrace jezdců do vývoje vozu - najímání bývalých i současných rallyových hvězd mělo možná komerční efekt, ale ten výsledkový rozhodně nepřineslo.
Kdo zlomil hůl nad německým týmem X-Raid BMW (autora tohoto článku nevyjímaje), udělal chybu. Šéf týmu Sven Quandt po své vyhazovu z Mitsubishi nakonec svolil k účasti na Dakaru 2005, ještě se staršími BMW X5 a nevedl si vůbec špatně. Až do havárie tým atakoval absolutní špičku. Na Dakar 2006 však připravuje novou zbraň v podobě menšího speciálu na bázi BMW X3, opět se známým třílitrovým turbodieselem s dvojstupňovým přeplňováním. Skvělý Katařan Nasír Al-Atajáh, jenž se skvěle prezentuje s produkčním Subaru i v MS rally, v sestavě zůstává a ve druhém voze jej doplní....kdo? Alfie Cox!
Po smrti Fabrizia Meoniho a Richarda Saincta se špička motocyklové kategorie vylidnila - ve stejné době přestoupil na čtyři kola Nani Roma a Meoniho úmrtí přinutilo ukončit motocyklovou kariéru jeho týmové kamarády Jeana Brucyho a Alfieho Coxe. Zejména konec kariéry Coxe byl pro mnohé zklamáním, Alfie si za léta na Dakaru svým skromným a sympatickým vystupováním získal mnoho příznivců. Oč lepší je zpráva, že na Dakar nezanevřel a naopak, byť již na čtyřech kolech, posiluje sestavu špičkového týmu, který touží být černým koněm závodu.
Na Dakar vstupuje znovu i Mercedes - Benz. Tým ORC vloni překvapil stavbou speciálu s karosérií Mercedesu třídy M, ale před Dakarem jej nestihl otestovat. Účast byla tedy odložena na rok 2006, mezitím tým dostal nové zázemí, technickou podporu od Mercedesu, vůz se převlékl do nového kabátu poslední generace třídy M a za volant se posadí zkušená německá závodnice Ellen Lohr.
Pár slov ke kamionům. Pořadatelé vypsali kvótu 70 strojů přípustných pro účast vs outěži, nekonec jej však o 5 vozů zvýšili. Důvodem je prý fakt, že tým Jana de Rooye přispěchal s přihláškami s křížkem po funuse a tento VIP účastník zkrátka nemohl být odmítnut. ještě není jasné, koho vůbec na dakaru uvidíme či neuvidíme, z velkých favoritů asi všechny, potvrzen je jak de Rooy (snad až s 5 vozy!), tak tým Kamaz, se dvěma ostrými speciály i tým Karla Lopraise, s velkou pravděpodobností i oba ostré vozy Tomáše Tomečka.
Nejistá byla situace u Hanse Bekxe, jenž staví pro Dakar dva ostré dafy (ten druhý by měl řídit jeho krajan Marcel Van Vliet, v minulosti dakarský účastník za volentem vozu Bowler), podobně na tom měl být i Stacey. Potvrzena zatím není účast Martina Macíka, který mezitím přestavuje svoji sedlčasnkou liazku takovým způsobem, že z ní nezůstal kámen na kameni.
Portugalská amazonka Elisabete Jacinto byla do soutěže přijata taktéž až v minutě dvanácté, a tak se může těšitna start ve svém bydlišti: "Je to skvělé, ráno doma vstanu, obléknu se a řeknu ´Tak ahoj, já jedu do Dakaru.'"
Doufejme, že pořadatelé v přihláškách provedou určitou selekci a do soutěže primárně pustí ty z účastníků, kteří svým cílem závodit a ne jen vézt náhradní díly přispívají nesporně rostoucí sportovní úrovni kamionové kategorie.
Jiří Vintr
|