www.car.cz
 

3. ročník designérské soutěže na 61. autosalonu ve Frankfurtu
     29.8.2005 10:05 - tisková zpráva


Peugeot na 61. ročníku autosalonu ve Frankfurtu

Moovie: to jede!

 Ve třetím ročníku designérské soutěže Design Peugeot byli automobiloví designéři – amatéři z celého světa vyzváni, aby navrhli vůz svých snů. Po futuristických vizích roku 2020 a retrofuturismu mohli účastníci představit vůz, který by chtěli řídit v blízké budoucnosti.

 

Vítězem se stal portugalský návrhář, André Costa, se svým projektem Moovie, živým městským vozem s maximálním respektem vůči životnímu prostředí.

 V průběhu posledního mezinárodního autosalonu v Ženevě převzal André Costa z rukou generálního ředitele společnosti Automobiles Peugeot, pana  Frédérica Saint-Geours, vítěznou trofej « La Griffe ».

 Ale hlavního ocenění se vítězi soutěže dostane na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu, kde bude na stánku Peugeot slavnostně odhalen koncepční vůz realizovaný do skutečné velikosti přesně podle vítězného projektu. A nesmíme opomenout ani novinku tohoto ročníku a tou je sériová výroba tohoto vozu ... v podobě miniatury v měřítku 1 : 43.

 

Toto symbolické setkání, které Peugeot pořádá pro společenství amatérských návrhářů, zaznamenalo skutečně veliký ohlas a dosavadní rekord v počtu zaslaných návrhů byl dokonce opětovně překonán. Na stránky www.peugeot-concours-design.com bylo přihlášeno 3 800 projektů, což představuje v porovnání s rokem 2002 nárůst o celých 36%. Rovněž mezinárodní rozsah soutěže se zvětšuje – 2600 zúčastněných návrhářů ze 107 zemí světa oproti 90 z předešlého ročníku.   

 

 

Soutěžní úspěch

 

Od svého uvedení na světovém autosalonu v Paříži v roce 2000 se soutěž těší nadšenému zájmu automobilových návrhářů amatérů a uživatelů internetu v jedné osobě z celého světa. Tato jedinečná příležitost, jak se podělit o svou automobilovou vizi s ostatními účastníky, podněcuje zdravou soutěživost i naději, že ji bude ve skutečné podobě obdivovat široká odborná i laická veřejnost na světově známém autosalonu ve Frankfurtu i na dalších automobilových setkáních na mezinárodní úrovni.

 

Důkazem mimořádného úspěchu soutěže je stále rostoucí počet zaslaných projektů, který ve třetím ročníku dosáhl počtu 3 800 oproti 2 800 z ročníku předešlého, a stále více přihlášených návrhářů – naposledy 2 600 původem ze 107 zemí v porovnání se 1 900 zúčastněnými z 90 zemí v roce 2002. 

 

Tváří v tvář tomuto obrovskému zájmu se společnost Peugeot rozhodla významně přehodnotit způsob i výši soutěžních odměn. Vítěz je v současnosti odměněn trojnásobně : nejvyšším oceněním je realizace projektu do podoby makety a její vystavení na frankfurtském mezinárodním autosalonu, dále získává šek v hodnotě 6 000 € a novinkou je, že vítězný návrh se bude vyrábět i sériově – jako miniatura v měřítku 1 :43.   

 

 

V období mezi srpnem 2004 a zářím 2005 proběhlo pět etap soutěže:

 

1. etapa: od 30 srpna do 8. prosince 2004

Tvorba a zasílání projektů na internetovou adresu www.peugeot-concours-design.com

 

 

2. etapa: od 16. do 27. ledna 2005

Zveřejnění 30 projektů vybraných porotou do závěrečného kola soutěže.

Veřejné hlasování na Internetu a v tisku.

On-line vystavení  10 finálních projektů na internetových stránkách soutěže.

 

3. etapa: od února do března 2005

Výběr vítězného projektu porotou v čele s generálním ředitelem společnosti Peugeot, Frédéricem Saint-Geours, a jeho vyhlášení na internetových stránkách soutěže. 

Na stánku značky na ženevském autosalonu přebírá André Costa z rukou pana Saint-Geours vítěznou trofej « La Griffe » spolu se šekem v hodnotě 6 000 €.

 

4. etapa: od března do září 2005

Zhotovení koncepčního vozu podle projektu Moovie v měřítku 1:1.

 

5. etapa: září 2005

Odhalení vozu Moovie na stánku značky Peugeot na frankfurtském autosalonu.

 Internet jako výhradní nástroj

 Během všech tří ročníků soutěže se Internet stal základním mediálním a komunikačním nástrojem, který se velkou měrou podílel na vzniku jejího mezinárodního renomé. 700 000 uživatelů, kteří navštívili internetové stránky  www.peugeot-concours-design.com představuje mimo jiné i výrazné zvýšení návštěvnosti těch stránek značky Peugeot, které jsou se soutěží přímo propojeny.  

 Komunita uživatelů internetu se rovněž významně rozrostla a čítá 17 000 členů, tedy další rekord v rámci soutěže. Podobně jako je tomu u účastníků soutěže, skládá se i tato komunita ze členů původem z pěti kontinentů a na prvních pěti místech v pořadí nejpočetněji zastoupených států se nachází Francie, Mexiko, Argentina, Kolumbie a Španělsko.  

 Důvody výběru

 

Koncept líbivého dvoumístného městského vozu oslovil většinu členů poroty, v jejímž čele již tradičně usedl Frédéric Saint-Geours. Porota ocenila zejména originální styl projektu Moovie, který patřičně podtrhuje svou příslušnost ke značce Peugeot, a četné inovace, které mají velký prospektivní význam.

 

Příslušnost ke značce Peugeot je naznačena rafinovaným způsobem , André Costa k tomuto záměru důvtipně použil formu orámování emblému lva ve tvaru písmene U, tedy prvku, který se nachází na přední masce všech vozů značky. Stylistické řešení  je o to odvážnější, že uvedená křivka písmena U strukturuje celou vnitřní kabinu vozu a jedním tahem spojuje velkorysé čelní sklo se zadním oknem.     

 

Jedná se i o vůz, který se může pochlubit celou řadou inovací. Například otevírací mechanismy, které zakrývají zadní kola, umožňují snadný přístup do vozu, velká kola  zajišťují konceptu Moovie pohyb se sníženou spotřebou energie a dvě koule vpředu jsou zárukou výborné manévrovatelnosti za všech okolností.

 

André Costa, věk 23 let, student industriálního designu v Lisabonu, se účastnil již prvního ročníku soutěže.  Řešení svého konceptu Moovie vystavěl na dvou základních principech: snadný pohyb a existence v městském prostředí a současně maximální ohleduplnost vůči životnímu prostředí.

 

Tři stupně vítězů a 10 nejlepších

 

Poprvé v tomto ročníku byli oceněni i další dva finalisté, kteří obdrží šek na částku   3 000 € a 2 000 €, a dalších sedm z deseti nejlepších návrhů bylo odměněno částkou 1 000 €.

 

2e : 607 Arabesque                         David Dewitt – 37 let – Velká Británie*

3e : ZCC                                                              Zhonghuayi  – 21 let – Čína

 

A dále podle abecedy :

3rd Avenue                                        Rebecka Keskey-Shaw –  21 let – Spojené státy

3X4                                                       Roberto Delfanti – 27 let – Itálie

5007 HPV                                            Edwin van der Mark – 48 let – Nizozemí

707 Coupé                                         Emre Husmen – 18 let – Turecko**

Bodyboard                                        Gerjan Storm – 30 let – Nizozemí

Concept 05                                        Dario Gagula – 21 ans – Chorvatsko***

Felidae                                                Lio Huang – 25 ans –  Tchaj-wan

 

Účastníci trvale žijící v Austrálii * ; Kanadě ** ; Německu ***.

 

 

Výrobní etapy

 

Koncept Moovie byl zhotoven pod vedením střediska Design Peugeot podle zadávacích podmínek, které jsou společné všem vozům určeným pro expozici na autosalonu. Realizace celého projektu, od fáze digitalizace návrhu po zhotovení finální makety, která bude slavnostně odhalena na autosalonu ve Frankfurtu, si vyžádala tři měsíce.

 

Vzhledem k chybějícím trojrozměrným náčrtům bylo nutné podle původních návrhů Andrého Costa rozpracovat exteriér i interiér celého projektu v 3D. 

 

Proces digitalizace konceptu jako celku i jeho jednotlivých částí umožnil sestavit velice přesnou podobu vozu. Tato fáze byla klíčovým momentem, neboť definovala základní rozměrové parametry – délku, šířku a výšku, i  architekturu celého vozidla. Na základě těchto údajů byla vyrobena referenční maketa v měřítku 1 : 5, která dala virtuální realitě hmatatelnou podobu. 

 

Po schválení makety mohla začít výroba konceptu ve skutečné velikosti.

 

Prvním krokem je frézování vnitřní výplně makety v měřítku 1 : 1. Ta se vyrábí z hutného pěnového materiálu na základě definovaných digitálních parametrů. Je určena k vyplnění vnitřního prostoru a případným dodatečným úpravám tvaru vozu – křivek nebo ploch a v neposlední řadě dodává karoserii větší a pevnější vyklenutí.

 

Výplň umožňuje vytvořit formu z pryskyřice. Všech šest forem, které jsou zapotřebí k sestavení karoserie vozu, je spojeno dohromady a pokryto epoxidovou pryskyřicí. Jedná se o materiál, který se používá i u sériově vyráběných vozů, má tloušťku 3 mm a vyznačuje se vynikajícími mechanickými vlastnostmi, které mu zaručují výbornou pevnost.

 

Současně jsou vytvářeny i další díly a součásti jako například světlomety, sedadla nebo palubní deska.

Světla a světlomety jsou zhotoveny z polykarbonátu, vnitřní obložení připomíná techniku nylonových vláken, barevné efekty jsou způsobeny plexisklem.

Sedadla se skládají ze dvou skořepin z epoxidu spojených na ocelové konstrukci. Palubní deska je vyrobena a vyfrézována rovněž z hutného pěnového materiálu.

 

Jednotlivé díly karoserie jsou sestavovány dohromady. Jedná se o časově nejnáročnější fázi, která vyžaduje maximální přesnost : některé díly jsou mírně upraveny a proces montáže se adaptuje dle potřeb této specifické realizace. 

 

Rozměrné prosklené plochy projektu Moovie jsou vyrobeny z polykarbonátu. Před usazením na karoserii je tento tepelně tvarovaný díl velice důkladně upraven a kontrolován.

 

Lakování karoserie se provádí ve dvou fázích. 

Nejprve se aplikuje broušená polyuretanová apretura, která dovolí provést poslední drobné opravy na karoserii.  Následně je nanesena barva se  třemi různými barevnými odstíny a finálního efektu je docíleno vrstvou metalického laku: lesklého na karoserii a matného v interiéru.

 

A již zbývá jen připevnit na vůz Moovie logo značky Peugeot.

 

 

Technické parametry

Rozměry:

Délka: 2,33 m

Šířka: 1,80 m

Výška: 1,54 m

Předpokládaná hmotnost: 500 kg

Osvětlení: LED

 

 

Vnitřní prostor

Design vnitřního prostoru se vyznačuje stylovou čistotou a světlem , vyzařuje z něj vyváženost, klid a pohoda. Dolů orientovaná palubní deska a rozměrné prosklené plochy z polykarbonátu jsou zdrojem výjimečné světlosti a  umocňují dojem vzdušnosti a prostoru. Křivky jsou jemné a ladí s dvěma odstíny žluté barvy, které jsou v interiéru kabiny použity.

 

Palubní deska oblých tvarů v dvoubarevném provedení je opticky ukotvena lehce zakřiveným středovým sloupkem. Je do ní harmonicky zakomponován sdružený přístroj se dvěma ukazateli ve formě tubusů a jednoramenný volant. Dvě samonosná sedadla typu monoblok jsou opatřena bezpečnostními pásy.

 

 

Frédéric SAINT-GEOURS, generální ředitel Automobiles Peugeot

André COSTA, vítěz 3. ročníku soutěže Design Peugeot

Frédéric RENARD, vedoucí oddělení koncepčních vozů Peugeot

Gérard WELTER, ředitel střediska Peugeot Style

Eric LE GENDRE, vedoucí oddělení styku se zákazníky Peugeot

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                   září 2005


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose