Peugeot na 61. ročníku autosalonu ve Frankfurtu. Koncept 20Cup ... 1.9.2005 18:49 - tisková zpráva
Koncept 20Cup
Vyjádřením nové sportovní dimenze stylu značky Peugeot je novátorský « fun » koncept 20Cup. Představuje ušlechtilou syntézu automobilového (přední část) a motocyklového (jedno kolo vzadu) světa. Tato sportovní « tříkolka » je vystavena ve dvou exemplářích, které se liší barvou karoserie, a je příslibem skutečně silných jízdních zážitků.
Svou angažovanost ve vrcholných sportovních podnicích značka Peugeot nově potvrdila oznámením o účasti na světovém šampionátu LMES*.
Koncept 20Cup bude v civilnější podobě použit značkou Peugeot k vývoji závodního speciálu. Z vystaveného exempláře bude přejímat základní rysy a řadu dalších konstrukčních prvků.
Koncepční vůz 20Cup s přední částí moderních stylistických rysů naznačuje charakter designu budoucích modelů značky Peugeot, stále výraznější a více ve znamení šelmy.
* : Le Mans Endurance Séries
Radikálně nízko posazený podvozek a sportovní mechanika, koncept je postaven na jednodílné struktuře z karbonu, jejíž součástí je oddělený dvoumístný „kokpit“ umístěný na úrovni podlahy. Nízko položený celek karoserie a příčně uložený motor vpředu umožňuje maximálně snížit těžiště vozu a zatížit přední nápravu. Zadní jednoramenná náprava zatížená na minimum poskytuje pouze vedení: vůz, jehož hmotnost nepřesahuje 500 kg, je vycentrován na přední nápravu, aby jeho jízdní projev byl co nejúčinnější.
Optimálních aerodynamických parametrů je u konceptu 20Cup docíleno v přední části velkým otvorem sání motoru, který je sveden do boku před přední kola. Ve spodní části má karoserie tvar, který plní funkci aerodynamického difuzéru a vyvíjí se tak maximální tlak na přední nápravu.
Vzájemná spolupráce společností PSA Peugeot Citroën a BMW Group dala vzniknout novému motoru, který se může pochlubit nejvyspělejšími technickými řešeními. Jako prototyp je představen právě s tímto koncepčním vozem: benzinový čtyřválec s přímým vstřikováním, přeplňovaný turbokompresorem, s šestnáctiventilovou mechanikou a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. V prezentované verzi dosahuje maximálního výkonu 125 kW (tedy více než 170 k u vozu, jehož hmotnost nepřesahuje 500 kg !) a největšího točivého momentu 240 Nm.
Mechanická sekvenční šestistupňová převodovka se ovládá tlačítky umístěnými ve středu volantu.
Přední náprava je s dvojitým lichoběžníkovým uložením kol s oddělenými čepy a nastavitelným příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu je jediné kolo upevněno jedním ramenem s celkem pružina-tlumič vybaveným vahadlem, které zajišťuje velký rozsah odpružení.
Všechna kola jsou hliníková o rozměru 18’’, zadní je typu « cage » s dvěma demontovatelnými kryty. Přední pneumatiky mají rozměry 210/65 R18 a zadní 377/71 R18.
Tento dvoumístný vůz je vybaven hřebenovým řízením a multifunkčním volantem. V jeho středu najdeme ovládací tlačítka automatické převodovky a horizontální dotykovou obrazovku s virtuálním obrazem, který je čitelný bez ohledu na polohu volantu. Obraz je na obrazovku přenášen podle úhlu natočení volantu, jejím prostřednictvím je možné aktivovat přední světlomety, může sloužit k asistenci řízení při sportovní jízdě, neboť zobrazuje příčné nebo podélné zrychlení vozu. Obsahuje také řadu kontrolek funkčnosti vozidla.
Karoserie, v barevném provedení černá metalíza nebo standardní bílá, se přímo skládá z karbonových ploch a na každém křídle po straně najdeme hlavu „historického“lva, který navazuje na křivku předních blatníků. Boky vozu jsou zvýrazněny podélným červeným pruhem.
Čalounění interiéru je provedeno v černé kůži.
Základní rozměrové parametry konceptu 20Cup:
- délka : 3,63 m
- šířka: 1,77 m
- výška: 1,16 m
- rozvor: 2,31 m
Celková hmotnost vozu nepřesahuje 500 kg.
září 2005
Peugeot na 61. ročníku autosalonu ve Frankfurtu
Peugeot 206 sedan
Peugeot 206 ve verzi sedan, další zástupce modelové řady, která má na svém kontě již více než 5 miliónů vyrobených exemplářů, je důkazem polyvalence tohoto modelu, jehož rozličné karosářské varianty bývají přirovnávány k okvětním lístkům dnes již plně rozvitého květu kopretiny.
Pátá silueta v modelové řadě 206, verze sedan – moderní a ušlechtilá zároveň, byla vytvořena ve středisku Style Peugeot.
Tříprostorový vůz se čtyřmi dveřmi je určen pro širokou klientelu, která dbá na svou image, hledá vůz s trvalou estetickou hodnotou, praktický a vysoce funkční.
Vůz využívá praxí prověřená mechanická řešení; motory, převodovky a podvozkové části jsou přizpůsobeny specifikům jednotlivých zemí určení a komfortní i bezpečnostní výbava nové verze 206 sedan je na velmi vysoké úrovni.
STYL
Uvedení pěti a tří dveřové verze modelu 206 položilo základ úspěšné modelové řadě postupně obohacené o nabídku nadstandardní karosářských variant coupé cabriolet a SW.
Všechny představené siluety se vyznačují elegancí, estetickou vyvážeností jednotlivých částí, jemně řezanými křivkami a delikátně propracovanými obrysy.
Diskrétní a současně robustní zadní část naznačuje styl tohoto nového tříprostorového vozu se čtyřmi dveřmi. Přirozeně navazuje na styl přední části s prvky charakteristickými pro všechny modely řady – protáhlé světlomety a jejich « šibalský » výraz.
Střecha, pevná okénka, zadní okno i zavazadlový prostor a blatníky se harmonicky spojují s částmi již známými u předešlých verzí 206 – přední maskou a nezaměnitelně zkoseným čelním sklem. Při pohledu zezadu zaujmou zadní světla společná pro všechny verze hatchback, která zasahují do blatníků a podtrhují přirozenou eleganci zadní části jako celku. Na víku zavazadlového prostoru pod chromovaným krytem je vyhrazeno místo pro upevnění SPZ.
Dynamický, praktický a sympatický, to jsou přívlastky, které charakterizují posledně uváděnou verzi sedan dnes již kompletní modelové řady 206. Nová zadní část ve stylu modelu 607 se vkusně snoubí s prvky společnými pro všechny modely a ještě více umocňuje tolik oceňovaný půvab vozu 206.
Ke karosářské variantě hatchback, která uspěla jako vůz klasického i reprezentativního charakteru, přidává verze sedan navíc i zajímavý objem zavazadlového prostoru a siluetu s šaramantním a jemným designem, který je dílem návrhářů z designérského střediska Style Peugeot.
Provedení vnitřního prostoru a oblé tvary dílčích komponent jsou společné všem verzím modelové řady 206 a vytváří příjemné a útulné prostředí vynikající svou prostorností a řadou praktických odkládacích prostorů.
Cestující sedanu 206 se mohou těšit na vzdušný a prostorný interiér, čalouněný elegantními textiliemi s vkusnými vzory, a pohodlí, které jim zaručí kvalitní a bohatá výbava.
ARCHITEKTURA
Architektura verze sedan vychází z konstrukčního řešení, které se v minulosti osvědčilo u ostatních karosářských variant v řadě 206 : pohon předních kol s motorem uloženým vpředu napříč a pevná samonosná jednodílná karoserie z mechanicky svařované oceli.
Toto architektonické řešení poskytuje dostatek prostoru i pěti pasažérům na palubě vozu a současně jim zajišťuje maximální možnou ochranu v případě nárazu. Umožňuje snadné zakomponování ochranných absorbčních zón s programovou deformací. Sedan 206 může být poháněn benzinovými motory s manuální nebo automatickou převodovkou v závislosti na zvoleném motoru.
Příkladně pohodlný a praktický vnitřní prostor je výsledkem koncepčního řešení, jehož prioritou se staly cestující ve voze a velkorysý objem přepravního prostoru. Ten se může ještě dále zvětšit a modifikovat díky variabilním sedadlům.
Peugeot 206 sedan měří na délku 4,188 m, do šířky 1,655 m a rozvor dosahuje 2,442 m. Prodloužení této verze (+ 353 mm) oproti tří nebo pětidveřovému provedení varianty hatchback připadá beze zbytku na zadní převis, ten se zvětšil z 608 mm na 961 mm zcela ve prospěch zavazadlového prostoru – jeho objem je u verze hatchback 245* dm3, u sedanu nově dosahuje 384* dm3 VDA , tedy o 139* dm3 více.
Podobně se zvětšila i délka úložné plochy zavazadlového prostoru, s nesklopenými sedadly měří 984 mm (+ 235 mm), se sklopenými sedadly dokonce 1 475 mm, tedy bezmála 1,50 m.
Verze 206 sedan působí nejen jako prostorný a objemný vůz, díky své moderní architektuře nabízí vskutku velkorysé a pohodlné přepravní možnosti, praktické a optimálně využitelné prostory.
* měřeno metodou VDA
STRUKTURA
Mechanické vlastnosti struktury tří a pětidveřové verze zůstávají zachovány: varianta 206 sedan vykazuje stejnou schopnost zajištění ochrany cestujících před následky silných nárazů. Pod « novým kabátem » najdeme identickou jednodílnou strukturu z oceli, která je rovněž podrobena účinným antikorozním úpravám.
Přední blok je u všech vozů 206 tvořen silně dimenzovanými podélnými nosníky, každý z nich je v přední části opatřen zónou programové deformace v případě nárazu (až do 4,5 t zatížení). Příčný nosník zpevňuje celek přední části v místě předního nárazníku a vertikální uložení motoru uvolňuje absorbční prostor mezi předním čelem a motorem. Uvedené uspořádání se významně podílí na zajištění optimální ochrany cestujících v kabině.
Boky jednodílné karoserie jsou nově strukturovány, změny se týkají zadních pevných okének, blatníků, spojení se střechou, která doznala rovněž konstrukčních úprav, částí zavazadlového prostoru a zadního okna. Ocelový zadní kryt spojuje sloupky zadních okének a slouží také k upevnění bezpečnostních pásů na bočních zadních sedadlech. Tím, že odděluje kabinu vozu od zavazadlového prostoru, plní kryt i důležitou akustickou funkci.
V úrovni kabiny vozidla jsou boky zpevněny několika příčkami. Příčné nosníky spojují i vnější podélné nosníky se středovým tunelem. Ten je ve třech úrovních zdvojen.
Všechny čtyři dveře jsou vyztuženy podélnými výztuhami a pěnovými absorbéry « paddings » (v předních dveřích), což spolu s nadstandardně dimenzovaným středovým sloupkem přispívá k zajištění maximální možné ochrany vnitřního prostoru pro cestující.
Podlaha zavazadlového prostoru se prodloužila o 353 mm a je do ní zakomponována prohlubeň ve tvaru U k uložení rezervního kola. Nejzašší část zavazadelníku je zpevněna příčnou traverzou, která spojuje konce obou bočních podélných nosníků.
Z pohledu pasivní bezpečnosti poskytuje realizované konstrukční řešení karoserii ideální pevnost, zaručuje vysokou míru ochrany cestujících a umožňuje využít potenciál podvozkových částí vozu.
Navíc jsou cestující chráněni i dvěma předními airbagy nebo bezpečnostními pásy s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku na předních sedadlech. Na zadních sedadlech najdeme na všech třech místech tříbodové bezpečnostní pásy.
MOTORY
Peugeot 206 sedan je nabízen se dvěma čtyřválcovými benzinovými motory o objemu 1.4 (1 360 cm3) a 1.6 (1 586 cm3). Jedná se o moderní pohonné jednotky se systémem vícebodového vstřikování, s pohonem rozvodu ozubeným řemenem, vačkovým hřídelem v hlavě a osmi ventily u motoru 1.4 (TU3A) a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a šestnácti ventily u motoru 1.6 l (TU5JP4). Pro oba dva typy lze použít bezolovnatý benzin s různým oktanovým číslem.
Motor 1.4 (TU3A) dosahuje maximálního výkonu 55 kW (přibližně 75 k) při 5 500 1/min a největšího točivého momentu 120 Nm při 3 400 1/min, a to bez ohledu na druh použitého benzinu.
V závislosti na oktanovém čísle benzinu je motor 1.6 (TU5JP4) uzpůsoben na různé jízdní situace, maximálního výkonu dosahuje 80 kW (přibližně 110 k) při 5 800 1/min, pokud je oktanové číslo benzinu nižší než RON 95 je maximální výkon 78 kW (přibližně 105 k) při 5 600 1/min. Největší točivý moment je v prvním případě 147 Nm a ve druhém 142 Nm, vždy při 4 000 1/min.
Tyto motory s kompletně elektronickým řízením splňují dané předpisy ve všech zemích určení, jmenovitě emisní normu Euro 4.
PŘEVODY
Oba motory jsou spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou MA5. U motoru 1.6 16V je na výběr ještě automatická elektronicky řízená čtyřstupňová převodovka AL4. Oba typy převodovek jsou bezúdržbové.
Nastavení převodových poměrů u manuální převodovky MA5 je přizpůsobeno charakteristikám (výkonu, točivému momentu) každého z obou typů motorů. Ovládá se manuálně řadicí pákou umístěnou na středové konzole. Převodovka je vybavena funkcí blokace neúmyslného zařazení zpětného chodu při podřazení z pátého na čtvrtý převodový stupeň.
U motoru 1.6 16V, u kterého lze použít benzin s nižším oktanovým číslem, jsou nastaveny kratší převody, aby byl zajištěn potřebný zátah motoru při rozjezdech a zrychlení.
Automatická převodovka AL4 je spolu s motorem řízena elektronicky. Může být používána v plně automatickém režimu (pozice D) nebo aktivním sekvenčním způsobem Tiptronic System Porsche s volicí pákou v pozici s označením +/–, kdy se převodové stupně mění pohybem volicí páky směrem vpřed/vzad. Převodovka je dále vybavena dvěma programy Sport a Sníh, které se aktivují stisknutím příslušného tlačítka. S programem Sport řidič optimálně využívá výkonový potenciál motoru (dynamičtější způsob jízdy), zatímco program Sníh mu umožní pozvolné rozjezdy, které uplatní zejména v nepříznivých jízdních podmínkách na povrchu se sníženou přilnavostí.
PODVOZKOVÉ ČÁSTI
V oblasti podvozkových částí těží verze sedan 206 z dlouholetých zkušeností a tradičně dobrých jízdních vlastností vozů Peugeot.
Definice systému tlumení zahrnuje vpředu dvě polonápravy typu pseudo-MCPherson s odděleným zkrutným stabilizátorem. Nosné prvky jsou složeny z vinutých pružin a soustředných tlumičů. Víceramenná zadní náprava je opatřena dvěma příčnými zkrutnými stabilizátory, dvěma skloněnými tlumiči a podobně jako verze 206 SW a RC, dvěma úchyty, které zajišťují optimální držení geometrie kol.
K uspokojení jízdních požadavků v nestandardních podmínkách došlo ke specifickému nastavení podvozku verze 206 sedan:
- vyššího nastavení podvozku a tím i světlé výšky vozu o 20 mm bylo dosaženo zvýšením pružin,
- (a s tím související) změna pozice dorazu tlumičů.
Další zvláštností je i ochranný kryt motoru.
Brzdový systém verze 206 sedan s dvěma oddělenými okruhy zapojenými do kříže a s podtlakovým posilovačem je samozřejmě přizpůsoben výkonům každé z nabízených pohonných jednotek.
S motorem 1.4 mají přední kotouče průměr 247 mm a tloušťku 13 mm. Vzadu mají bubny průměr 8 palců.
Výkonové charakteristiky motoru 1.6 16V vyžadují montáž kotoučových brzd na přední i zadní kola. Průměr kotoučů na předních kolech je 266 mm a tloušťka 22 mm, vzadu byly převzaty plné kotouče (247 mm v průměru, tloušťka 8 mm).
Jako všechny verze 206 má i nový sedan hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem.
září 2005
|