www.car.cz
 

Byly to dobré závody- říká Štěpán Vojtěch po Německé rallye 2005
     2.9.2005 21:26 - tisková zpráva


Byly to dobré závody,

aneb ohlédnutí za účinkováním Czech OMV Rally Teamu při jeho světové premiéře.

 

Zatím co se v okolí Zlína odehrávaly boje o mistrovské body při dalším podniku MMČR (zařazeného i do ME), posádka, jejíž přihlášku zlínští pořadatelé nepřijali, se plně soustředila na svůj premiérový start v soutěži mistrovství světa. Po krátkém relaxačně-ozdravném pobytu v lázních Třeboň se pilot Štěpán Vojtěch s navigátorem Michalem Ernstem přesunuli do německého Trieru.

 

Zde si zejména Myšák, zvyklý z Čech na ledacos, pochvaloval přístup organizátorů k soutěžícím: "Tamní organizace soutěže byla vskutku dokonalá, markantní byl zejména rozdíl v přístupu pořadatelů k jezdcům. Z každého kroku, z každého rozhodnutí bylo cítit, že všem jde o společnou věc. Jezdci nejsou ti poslední. Navíc vše, co se řekne, to platí. Musím říci, že nás brali všichni opravdu perfektně, nikdo neřešil po kolikáté jedeme a s jakým autem…"

 

Jedenáctý podnik mistrovství světa v rally  nesl název OMV ADAC Deutschland Rally 2005 a posádka Czech OMV Rally teamu se na něm objevila díky pochopení a podpoře hlavních sponzorů, firem OMV a TRW. Manažer týmu Tomáš Pochop přiznal před startem, že: "Nepřijeli jsme do Německa s přehnanými ambicemi, přijeli jsme především sbírat zkušenosti. Bereme náš start jako obrovskou výzvu."

 

Štěpán Vojtěch je již zkušeným rally pilotem a na českých asfaltových tratích najezdil velké množství ostrých kilometrů, ale sám si před startem rally dobře uvědomoval, že Deutschland Rally je záludným podnikem, kde se "velice často mění charakter trati, kvalita povrchu a svou roli také hraje nestálost počasí. Když do vinic zaprší, rázem je z přilnavého asfaltu kluzká trať, kterou doplňuje vytahané bláto z krajů zatáček, a tak závodění za takovýchto podmínek bývá velice náročné."

 

Ovšem jízdu na vodě a na náročné trati Štěpán dobře zvládá a v daných podmínkách by mu i pomáhala. "Náš Peugeot 206 WRC byl jednoznačně nejstarším WRCčkem v poli. Nicolas Bernardi jel sice také s dvěstěšestkou, ale jeho auto je shodné s tím, se kterým vyhrál Peugeot mistrovství světa, tzv. full pack.

 

Tři aktivní diferenciály, poslední elektronika… my máme auto jen s jedním aktivním diferenciálem, s řazením na podlaze, a celkově je o 3 až 5 let starší oproti všem startujícím vozům specifikace WRC. Proto by nám troška vody a nečistot na trati pomohla," zamyslel se nad technikou svých soupeřů před startem Štěpán.

 

Ještě před startem soutěže se v Německu k týmu připojili inženýři a mechanici z rakouského Schmidt Racing týmu, kteří mají bohaté zkušenosti se startem na světovém šampionátu a také skvěle ovládají nastavení a servis Peugeotu 206 WRC.

 

Na čtvrteční shakedown se dostavilo opravdu nečekaně velké množství českých fanoušků, kteří vytvořili velice příjemnou atmosféru. Tovární posádky startovaly hned zrána a trať absolvovaly ještě za sucha. Když se na start shakedownu dostavil i bílý Peugeot WRC v barvách OMV a TRW, již poprchávalo. "Dvakrát jsme jeli na vodě na slikách a bylo to dost nebezpečné, pak jsme přezuli na mokré pneumatiky Michelin a výsledek se dostavil. Voda nás baví a také díky ní jsme zajeli pěkné časy," radoval se v cíli testovací zkoušky Brouk. Skromně nedodal, že dosáhli 14.(!) času.

 

Po slavnostním večerním startu v centru starobylého Trieru čekala na posádky páteční šestice měřených úseků o celkové délce 119,40 kilometrů. Trojice dvakrát se opakujících rychlostních zkoušek vedla moselskými vinicemi a Štěpán si jízdu opravdu užíval. Na první 26 km dlouhé RZ dosáhla posádka Czech OMV Rally Teamu skvělého patnáctého času. Na další zkoušce se bohužel objevily první problémy se spojkou a tomu odpovídá "jen" 21. příčka ve dvanáctikilometrové zkoušce.

 

Stejné problémy trápily posádku i na další zkoušce, kde jí patřila opět jednadvacátá pozice. Na čtvrtém úseku auto opět fungovalo a Brouk s Myšákem zajeli opět skvělý čas a celkově si udrželi patnáctou příčku absolutně. V dalších erzetách se pilot trápil se špatně fungující převodovkou a tomu odpovídaly i dosahované časy.

 

Za úvodní etapou se ohlíží Štěpán Vojtěch: "Ve vinicích bylo dost vytahaných nečistot a to bylo pro nás dobré, ztížené podmínky vyhovují mně i autu. Ovšem v druhé půli začala stávkovat převodovka a bylo to. Řazení fungovalo podivně. Musel jsem řadit nadvakrát, pak začaly kvalty vypadávat a tak jsme ji večer v servisu vyměnili."

 

Rozšířený tým libereckých mechaniků zvládl výměnu v rekordním čase a tak mohla posádka pokračovat bez problémů i v sobotní etapě, při které na ně čekala porce 146 kilometrů zkoušek, rozdělených do sedmi úseků. Tato část Německé rally je velice náročná, protože se odehrává z části v bývalém vojenském prostoru Baumholder.

 

Michal Ernst posoudil zkoušky ze svého navigátorského pohledu následovně: "Velice rychlé tratě, poměrně dlouhé zkoušky, navíc jsou lemovány betonovými protitankovými zátarasy, takže zkracování trati se může občas vymstít. Náš rozpis nebyl zcela ideální a tak jsme do něj museli často zasahovat a opravovat ho během ostré jízdy," přiznává Myšák. Jezdci obávaná zkouška Panzerplatte znamenala v obou průjezdech pro řadu posádek vážné poškození vozů, či nedobrovolné odstoupení ze soutěže.

 

Bohužel, osmá zkouška znamenala i konec pro naši posádku. "V jedné náročné pasáži jsme byli příliš rychlí a opustili zatáčku jiným směrem. Bohužel jsme o kámen poškodili závěs levého předního kola a to znamenalo konec," přiblížil nešťastnou chvilku Brouk. Jeho navigátor ještě upřesnil úskalí tvorby rozpisu a samotné navigace v tak náročném a špatně přehledném terénu: "Předně dva průjezdy je pro nás nezvyk a další projetí neznámého úseku chybí. Je to doslova odbočka za odbočkou a zkoušky si nelze pamatovat. Ve vinicích nebo uprostřed polí se velice špatně hledají záchytné body."

 

Naštěstí oprava vozu nebyla nijak vážná a tak byl v podvečer předán Peugeot 206 WRC do parkoviště závodních strojů a posádka mohla v rámci SupeRally odstartovat i do nedělní části soutěže. V sárském regionu čekala na závodníky šestice úseků, poslední byla oblíbená městská zkouška St. Wendel. Liberecký tým si dal za cíl především projet cílovou rampou.

 

"Závodit nebylo s kým a tak šlo o to projet si a poznat další zkoušky, zbytečně neublížit autu a také pobavit přihlížející diváky. Ručku jsem nešetřil. Bavilo to nás i fanoušky. Ovšem po opravě nebylo auto zcela v kondici a jeli jsme bez předního stabilizátoru, takže auto bylo poněkud nervózní a v rychlých pasážích se chovalo nevyzpytatelně. Aby nebylo problémů málo, přidal se k tomu ještě upálený kontakt na svíčce, takže jsme jeli jen na 3 válce," přiblížil průběh třetí etapy Brouk. Za zmínku jistě stojí i dosažený třináctý čas na osmnácté zkoušce.

 

OMV ADAC Deutschland Rally 2005 dokončila posádka Czech OMV Rally Teamu na 27. místě absolutně. Od premiérového startu  na světové soutěži mohl asi málokdo očekávat více. "Jsem nesmírně spokojený a odvážíme si řadu pozitivních zkušeností," shrnul krátce manažer týmu Tomáš Pochop a v zápětí doplnil "Když jsem viděl naše auto na cílové rampě, měl jsem obrovskou radost. Rád bych tímto poděkoval všem mechanikům a lidem okolo týmu a také samozřejmě našim sponzorům, kteří nám umožnili učinit tento velký a odvážný krok. Skvělý nápad měli lidé od OMV, když vypravili autobus fanoušků až do místa soutěže. To tu, tuším, také ještě nebylo… "

 

Navigátor Michal Ernst dokonce prohlásil, že se jedná o "nejlepší závody,  co jsem kdy zažil. Byla to paráda! Startovali jsme za Loebem, vyráželi jsme na trať jako první, prostě moc a moc zážitků. Povídali jsme si se světovou špičkou… Překvapil mě Marcus Grönholm, takový náš Emil. Pořád vyprávěl vtipy a šířil dobrou náladu kolem sebe," uzavřel Myšák. 

 

A na konec dáme slovo také pilotovi Štěpánu Vojtěchovi: "Naše účinkování předčilo všechna má očekávání. Moc bych chtěl poděkovat všem, kteří nám fandili a podporovali během celé soutěže. Záplava českých vlajek byla perfektní. Byly to opravdu dobré závody," svěřil se Brouk.

 

Světová soutěž je za námi, ve hře jsou další boje o oba domácí tituly a "Nyní je opravdu ten správný čas poohlédnout se po možnostech co dál, kam naši posádku do budoucna směřovat," doplnil manažer týmu.

 

Michal Oberstein

Czech OMV Rally Team


 
 
Fotogalerie:   OMV ADAC rallye Deutschland 2005 od Pavla Paláčka

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose