Petr Matějovský a Pavel Dresler do světového vozu ?? Testy byly úspěšné 15.9.2005 09:57 - tisková zpráva
Mladé talenty z ČMPR do světa?
Kdo pozorně sleduje průběh letošního SHERON Českomoravského Poháru Rallye, postrádal určitě na sobotní Rallye New Balance jednu z nejúspěšnějších posádek. Jak jsme již informovali, mladíci Petr Matějovský a Pavel Dresler (tzv. „Petlíci“) vyměnili start v Rosicích za zajímavé testování v Anglii. Právě teď nastal čas poodhalit o této zajímavé akci více podrobností.
O atraktivitě cesty nebylo pochyb, vždyť jeho cílem byl Cockermouth. A jak zasvěcení vědí, právě tady se nachází základna značky Ford, kde mladé talenty čekal k prozkoušení nový dvoulitrový Ford Fiesta ST upravený společností M-Sport pro soutěžení ve skupině N. Testování bylo narychlo dohodnuto ještě před startem této posádky ve Vyškově, při jeho smlouvání asistoval patron SHERON Českomoravského Poháru Rallye a tovární jezdec právě Fordu, tedy Roman Kresta. A jak ono testování probíhalo?
Petr s Pavlem odletěli už v úterý po vyškovském sprintu a po příletu na ostrovy je tu čekalo krásné počasí. Středeční probuzení ale dalo na idylku okamžitě zapomenout, Anglie se ukázala „v plné parádě“. Zkrátka obloha nachystala jen sychravo a déšť. To samozřejmě ztížilo i absolvování testů, které měly právě tento den proběhnout. Devátá ranní byla onou hodinou, kdy na návštěvníky ze středu Evropy čekal v Cockermouthu business manager M-Sportu, pan Andrew Wheatley. Ten hned na úvod „Petlíky“odvedl k netrpělivě očekávanému vozu, který se připravoval v servisním zázemí firmy.
Fiest zde bylo hned několik, od úplně odstrojených (a teprve se chystajících ke sportovním úpravám) až po dva hotové vozy, které před pár týdny již absolvovali Finskou rally. Právě s jedním z těchto „ostrých aut“ mělo dojít k testu. Po dlouhém detailním vysvětlování vzniku vozu od pana Wheatleyho a debatě s jedním z vývojářů o technických parametrech a vlastnostech atraktivního auta došlo k přesunu na testovací letištní plochu.
Napětí pochopitelně vrcholilo. Vytoužené sportovní nářadí přivezl pan Wheatley oněch 40 mil z Cockermouthu po vlastní ose, to už tu na ně kromě Petra s Pavlem čekali i další netrpěliví závodníci z Řecka a Belgie.
Poté začalo stošedesát koní pod kapotou fordu pořádně brumlat a po zahřátí pneumatik nejprve každého z jezdců pan Wheatley osobně povozil. Nutno podotknout, že svým nasazeným tempem by se jistě v našem soutěžním mistrovství neztratil, přes 200 Nm točivého momentu navíc dělá z malého fordu pořádného dravce. Následně došel čas i na vytoužené usednutí za volant.
Jednadvacetiletý Petr Matějovský ze všech kandidátů volantu tohoto vozu usedl do vozu jako poslední, po původně určených pěti minutách ale jeho test neskončil. Jako ocenění kvalit mu i v hustém dešti pan Wheatley dal důvěru pro delší svezení, jeden z přítomných mechaniků M-Sportu při sledování Petrovy jízdy obdivně srovnával jeho kvality se španělským jezdcem světového šampionátu Dani Solou, jenž fiestu testoval o den dříve. Test pak ale přece jen skončil a po pracovním obědě (jehož se zúčastnil i šéf továrního týmu Ford Malcolm Wilson) došlo k jednáním o další spolupráci.
Ptáte se teď, jak se vlastně „Petlíci“ dostali k M-Sportu a jaké jsou naděje na jejich další kooperaci s tímto týmem?
„Hledali jsme pro kluky auto pro příští sezónu a napadla nás i Fiesta ST, která je teď vlastně úplnou novinkou,“ popisuje počátek celého projektu objevitel talentované posádky Jakub Denk, jenž v současnosti Petra s Pavlem zastupuje. „Díky Romanu Krestovi jsme se dostali jak k informacím o tomto voze, tak i ke kontaktu na pana Wheatleyho, pak už se věci začaly hýbat rychlým tempem.Hned od začátku jsme kromě zájmu o vůz sondovali i možnost spolupráce při rozvoji této mladé posádky.
Andrew Wheatley ale v tomto směru nechtěl předbíhat dobu a celkem logicky tuto stránku věci odkládal na okamžik, kdy lépe pozná Petrovy schopnosti. O to bylo větší naše očekávání výsledků testování, přiznávám ale, že jsem z něj měl i trochu strach.
Petr s Pavlem byli po náročném průběhu sezóny unaveni,všichni jsme měli navíc ve středu za sebou noc nepohodlného spánku v autě, ubytování v Anglii nám totiž na poslední chvíli selhalo. Ještě větší strach jsem dostal po ukončení Petrových testů. Nepolevil totiž na agresivitě jízdy ani v dešti a když Andrew vystoupil z vozu s vážnou tváří a ´vykulenýma očima´, myslel jsem, že jsou veškeré naděje ztraceny a dál se budeme bavit už jen o prodeji vozu.
Onen kámen mi pak ale ze srdce opět spadl.Pan Wheatley nás pozval na oběd a již tam vyslovil první návrhy možné další spolupráce. Tu jsme pak hlouběji projednávali až po důkladné prohlídce M-Sportu spojené pro Petra i s prozkoumáním pravého wéercéčka Henninga Solberga. A zda jsme došli na onom jednání k nějakým závěrům? M-Sport teď chystá projekty na příští sezónu, o kterých bude rozhodnuto do konce září. Je zřejmé, že mají v jejich rámci zájem i o Petra s Pavlem, tu nejlepší cestu právě pro ně ale musíme s M-Sportem ještě přesně doladit. Proto se všichni nechme překvapit, jak to na začátku října vlastně dopadne…“
Co se týče budoucnosti Petra s Pavlem, zcela konkrétní tedy ještě být nemůžeme. Oni ale mohou už teď být naprosto konkrétní a popsat nám své dojmy z cesty na ostrovy. Dejme jim tedy slovo.
Petr Matějovský: „Ještě v dubnu jsem si ani ve snech nepředstavoval, že bych mohl kdy závodit. No a po pěti měsících jsem se najednou ocitl v M-Sportu, obědvám v jedné jídelně s Malcolmem Wilsonem a prohlížím si „továrnu“ na WRC v době, kdy je všechny připravují na Wales rally GB. Neskutečné!!!
Co se týče fiesty, ta se mi moc líbila, ale chybí mi ještě zkušenosti, abych jí mohl opravdu odborně hodnotit. Výkonově na tom sice není tak, jako Honda Civic Type-R, je ale určitě rychlejší než menší Civic VTi.
Hlavně ale chování auta je naprosto skvělé. Byť jsme měli šotolinové brzdy, ty pracovaly výtečně, auto navíc jede přesně tam, kam zatočíte. I při prudkém dobrzďování a zatáčení je podvozek zcela neutrální a jeho zadní část zůstává ´přilepená´ k cestě. Nejvíc si mne ale získala převodovka od firmy Sadev, se kterou lze řadit i bez spojky. Je tam i WRC hydraulika na ruční brzdu včetně ´klacku´ vedle volantu, auto má přepouštění tlaku brzd i stavitelné tlumiče. Zkrátka je to velmi hravý vůz, navíc i jednoduchý na řízení.“
Pavel Dresler: „I pro mne to byl krásný zážitek! Vidět tolik vozů WRC jedné značky pohromadě, vidět auta kategorie Super 1600, tuhle Fiestu třídy N3 - a to vše na jedné dílně! Bylo to opravdu nádherné. Jen mne mrzí, že chystaný Ford Focus WRC 06 byl pro návštěvníky zapovězen. Viděli jsme motorárnu, nejlepší ( a taky nejdražší) motorovou brzdu na světě, ty správné převodovky, spojky….to se jen tak každému nepoštěstí vidět.
Co se fiesty týče, je to moc krásné auto. Až se mi nechce věřit, že ji s tím vším, co má a co bude mít, homologují do méně upravované skupiny N. Vždyť to auto má příslušenství jako WRC, dokonce ovládání klaksonu, stěračů a ostřikovačů je na podlaze spolujezdce, no prostě paráda. Ale co mne v M-Sportu dostalo nejvíc, bylo chování všech zaměstnanců. Byli velice uctiví a ochotní naslouchat našim dotazům, velice trpělivě nám pak vše vysvětlovali. Prostě profesionalita tam byla znát každým coulem.“
Ford a M-Sport, to se dnes českým fanouškům rýmuje nejvíc s nejlepším domácím jezdcem, Romanem Krestou. Chystá snad zástupce posádky mladíkům podobnou budoucnost?
„To bychom se dívali opravdu moc daleko,“ směje se při této představě Jakub Denk. „Teď je nejdůležitější, aby Petr s Pavlem co nejvíce závodili, sbírali zkušenosti a hlavně dojížděli až na cílovou rampu. V ČMPR se snažíme podobné talenty podchytávat a společně s týmem RSP jim i pomáhat. Nedostáváme bohužel pro výchovu mladých závodníků žádné dotace či finanční pomoc ze strany Federace automobilového sportu AČR, takže je to vše placeno pomocí vlastních zdrojů a složitého přesvědčování našich partnerů.Je to všechno o to složitější, že se nám v SHERON Českomoravském Poháru Rallye mladé talenty tolik množí.
Namátkou Dunovský, Tomek, Orsák, Veselý, to jsou všechno jména, o kterých možná už brzy uslyšíme – a ti všichni potřebují a zasloužili by si nějakou pomoc. I Andrew Wheatley se velice podivoval nad skutečností, že podobné věci u nás řeší soukromá osoba a že jej neoslovil přímo náš autoklub. Na druhou stranu mne ale jednání s ním utvrdilo ve víře, že jsme naší cestu nastoupili správně. Dokonce jsme při jednáních nakousli i možnost spolupráce při podpoře či pomoci pro tyto mladé jezdce. To je ale zatím vše jen ve stádiu úvah.
Co ale určitě plánujeme dotáhnout do vítězného konce, je projekt po vzoru například Anglie či Francie. Tedy jakési „výběrové řízení“ pro budoucí talenty, které budeme dále podporovat. Na tomto projektu již pracujeme, pochopitelně problémem opět zůstávají zejména finance. Ale myslím si, že takovýto projekt by si rallye v ČR zasloužila a pokud se podaří k Volouškovi a Prokopovi přidat byť jen jednoho mladíka do světového juniorského šampionátu, bude to dobře odvedená práce.“
Tato vize je ale zatím hudbou budoucnosti, v tuto chvíli můžeme alespoň popřát jak „Petlíkům“, tak i všech dalším vycházejícím hvězdičkám spoustu štěstí a úspěchů v jejich sportovní kariéře. Všichni totiž dobře víme, že právě v těchto talentech vězí úspěšná budoucnost našeho krásného a atraktivního sportu.
ČMPR Media
Tisková informace SHERON Českomoravského Poháru Rallye
|