Michael Park, navigátor Markko Märtina o domácí Britské rallye 15.9.2005 23:45 - tisková zpráva
Michael Park - rozhovor
Britský spolujezdec Markko Märtina hovoří o podniku, který v něm zažehl plamínek posedlosti automobilovými soutěžemi a o šancích na první vítězství v barvách Peugeotu po boku estonského jezdce.
Ty a Britská rally - to je již velmi dlouhá historie... "Absolutně. Už jako dítě jsem ji sledoval, ještě když se jmenovala RAC Rallye. Tehdy trvala pět dní a vedla z Walesu až do Skotska. Spali jsme v autě uprostřed promrzlých lesů, ale byla to nezapomenutelná zkušenost a počátek mé ´nákazy´. Poprvé jsem v ní startoval v roce 1994 po boku Davida Higginse a od té doby pravidelně, posledních pár let s Markko Märtinem."
Současný formát je mnohem kompaktnější. Není to pro někoho, kdo pamatuje její někdejší podobu, poněkud frustrující? "Tehdy to bylo jiné. Pracoval jsem jako koordinátor pro několik týmů a mým úkolem byly průzkumné jízdy po trati a hledání nejlepších míst pro servisní zastávky. Vyráběl jsem stovky map. Bylo to zábavné, ale také velmi únavné. Dnes je těžké si takovou práci představit, ale je pravda, že přesuny do různých servisních zón umožňovaly připravovat mnohem rozlehlejší tratě. Naštěstí ale zůstaly některé velmi hezké úseky, které nikdy nezevšední. Navíc je současný formát mnohem snazší pro spolujezdce na přípravu. A od té doby, co bydlím ve Forest of Dean, což je nedaleko velšských hranic, nemám to do Cardiffu tak daleko."
Loni se termín Britské rallye přesunul na září. Co se změnilo? "Když si vzpomenete na loňské deštivé počasí, mohlo by se zdát, že se nezměnilo mnoho. Letošní léto ale bylo horké a suché. Pokud takové zůstane, bude to určitě lepší pro diváky a možná se objeví problém pro Británii nevídaný - příliš mnoho prachu kolem cest! V tomto koutě světa se ale může všechno rychle změnit a na startu soutěže nás ještě může přivítat staré známé bláto. Další výhodou pro každého je fakt, že den je v tuto dobu ještě o mnoho delší. V listopadu byla tma již ve čtyři odpoledne."
Jsi Angličan a tvůj spolujezdec je Estonec. Jakým způsobem zajišťujete, aby v autě všechno klapalo? "Markko zvládá nástrahy angličtiny perfektně. Dokonce rozumí mým vtipům! Systém našich rozpisů je postavený na angličtině a na některých zvláštních estonských slovech. Markko po mně také občas chce, abych nečetl rozpis tak rychle a nebo abych nemumlal."
Markko se zdá být velmi nenucený, až lhostejný... "Ten se v každodenním životě drží tak zpátky, až si říkáte, jak se vůbec mohl dostat k rally!? Ani když jede na plný plyn, tak na něm nepoznáte, že se o něco snaží, jak je v klidu. Při jízdě pohybuje hrozně málo tělem a kdybyste neviděli, jak rychle ubíhá krajina za oknem, ani by vás nenapadlo, že jedete rally!"
Nejenže jezdíš s Estoncem, ale museli jste si oba zvykat i na spolupráci s francouzským týmem... "Pro Markka to není žádný velký rozdíl, protože pro něj jsou všechny týmy cizinci. Mně osobně to na začátku trochu problémy dělalo. Poprvé ve své kariéře jsem v týmu, který nemluví mou mateřštinou a také styl jejich práce je jiný. Vášeň pro rallye ale nezná hranic a tak netrvalo dlouho a všechno do sebe zapadlo."
Vzhledem k nedostatku britských jezdců v šampionátu, jsi v současné době jeden z hlavních reprezentantů v tomto sportu... "To je možná pravda, ale asi jsem spíš známý v Estonsku jako spolujezdec Markka, než v Británii, kde mě na ulici nikdo nepozná. Nedávno jsme o tom hovořili se spolujezdcem Pettera Solberga Philem Millsem. Oba si někdy připadáme jako opomíjení, ale takový je osud spolujezdců. Přesto se ale o nás média více zajímají, když se britský podnik blíží..."
Vaše výkony s Markkem mají v poslední době vzestupnou tendenci. Jaký výsledek očekáváte na tvém ´domácím´podniku? "Už od léta je Markko za volantem 307 WRC spokojenější a inženýři Peugeot Sport lépe porozuměli tomu, jaké nastavení mu vyhovuje. Všechno se vyvíjí správným směrem a to je to hlavní - ať už z hlediska šancí týmu na zisk titulu mezi značkami, nebo naší velmi reálné naděje na umístění mezi trojicí nejlepších v šampionátu jezdců. Ještě jsme to nevzdali!"
Peugeot Sport Communication,
|