Světoběžník na startovní čáře. Závod Brno Soběšice těsně před startem 23.9.2005 00:25 - tisková zpráva
Světoběžník na startovní čáře
Má „to“ pojmenování – je definován jako „Námořnický syndrom“. Převážná většina lidí, kteří dobrovolně, nebo z titulu profese tráví většinu času mimo domov a rodinu jsou zatíženi oním syndromem. Postižený je lehce definovatelný – při krátkém pobytu doma, byť v příjemném kruhu rodinných příslušníků, obložen vysokým standardem bydlení, s kompletním zajištěním a plynulým zásobováním dosažitelných laskomin začne záhy pociťovat příznaky : v uzavřeném prostoru rodiny se dostavuje srdeční arytmie, je obtížné dýchání, zorníčky očí dostanou nepřítomný jakoby skleněný výraz a na vznesené dotazy rodinných příslušníků odpovídá větou holou, nebo se odpovědi nedočkají vůbec. Diagnoza jasná, terapie také – infikovaný musí opět do světa.
Když ve středu 1. června letošního roku přijel Petr Hošťálek s motocyklem Kawasaki a sidecarem, řádně obtěžkán zavazadly na náměstí v Českých Budějovicích symbolicky se rozloučit před plánovanou tříměsíční cestou vedoucí přes bývalé území Sovětského svazu, Mongolsko do Pekingu a odtud do Paříže, všichni jsme mu přáli úspěšný návrat, ale zároveň jsme se všichni zabývali nevyřčenou myšlenkou – proč jede sám? V nepravidelných intervalech začaly po několika dnech přicházet po síti internetu postřehy z cest.
Popřání šťastné cesty před budovou Autoklubu Slovenské republiky, to byla ještě stále domácí pohoda. Nicméně všeho dočasu. Obrovská rána, přední vidlice nadoraz a ve vysokém chromu provedený blatník předního kola dostal nechtěný prolis od spodních brýlí. Zmíněná výzva k bdělosti před nekonečným množstvím nerovností na vozovce nastala v těsné blízkosti poutače, který oznamoval okolojedoucím, že opouští území Zakarpatské Ukrajiny.
Internetem posílané glosy byly i s přiloženými digitálními fotografiemi zajímavé. Obsahovaly osobní setkání s řadovými občany, s milicionáři u silnic, jednání s vedoucími pracovníky uzavřených, nebo skomírajících výrobních závodů, odkud před léty vyjížděla motorová vozidla v dnes již neuvěřitelných počtech.
Popisoval dravý až bezohledný způsob jízdy přivezených amerických tahačů starších ročníků a celou řadu různých postřehů z jízdy s vysokým denním kilometrovým průjezdem i rychlostním průměrem, ale i starosti s výběrem vhodného benzínu u čerpacích stanic, s nutnými neplánovanými opravami svépomocí, nebo o nezištné pomoci ochotných lidí, o návštěvách památek, o neuvěřitelném opětném setkání s paní Mangou u mongolské jurty a cíli první části cesty v Pekingu.
Neplánované návštěvy motocyklových muzeí na cestě domů následovaly po zakončení expedice v Paříži pod Eifelovou věží. Z devadesáti dnů a 30 000 najetých kilometrů, které strávil Petr Hošťálek na cestě za řidítky motocyklu byly pouhé tři dny deštivé. Je patrné, že i svatý Petr stejně jako my doma držel jihočeskému cestovateli palce a všichni dohromady jsme věřili ve šťastný návrat.
Prozatím Petr Hošťálek třídí doma zápisky a obrazový materiál jako podklad pro připravovanou publikaci popisující expedici. Nicméně v jednom z uplynulých víkendů byl viděn v Branné s fotoaparátem, s autentickým motocyklem, sidecarem a s částí původní výbavy na 8.ročníku Kolštejnského okruhu, na závodě historických silničních motocyklů a sidecarů.
Nebudu se ptát Petra Hošťálka, ale mám stoprocentní jistotu, že už před triumfálním vjezdem do Českých Budějovic se někde v myšlenkové strojovně aktivoval virus zmíněného syndromu v podobě dosti reálného plánu na další stejně exotickou výpravu.
Jan Martof
PS: článek berte jako pozvánku na sobotní závod BRNO SOBĚŠICE 2005
|