Ohnivé drama v Mostě, mistrovský titul pro Rosinu. 26.9.2005 23:58 - tisková zpráva
ČEZ Race Weekend na mosteckém Autodromu Duhové Energie, v němž šlo chvílemi dokonce o život, přinesl nakonec Bohemia Racing Teamu přeci jen důležité body a Štefanovi Rosinovi titul okruhového šampióna ve třídě dvoulitrových automobilů.
Podnik se tentokrát se odehrával v poměrně komorním duchu, dokonce pouze ve dvou dnech. V sobotu se jely měřené tréninky a v jednom z nich Rosina zajel fantastický čas 1:43,900, který byl druhý celkově a jen o jedinou sekundu horší, než jakého dosáhl Klaus Schunk na Porsche 911 GT3 RS, jehož motor disponuje dobrými dvěma stovkami koní navíc oproti týmovým vozům AUDI A4 ST.
Odpoledne pak byla odstartována tříhodinová vytrvalostní bitva. Do její první části nastoupil Milan Maděryč a podle týmové strategie měl maratón dokončit Štefan. Vytrvalostní závody pro jezdce i techniku znamenají skutečně extrémní zátěž. V Mostě tentokrát došlo k neuvěřitelné souhře kuriózních okamžiků. Jeden z nich nastal, když podvozek vozu Milana Maděryče zasáhl kus ustřiženého kulového čepu z přední nápravy Porsche 911 GT3 Cup Milana Bezáka.
Matice se zbytkem čepu prorazila díru do Maděryčovy rozvodovky a z ní začal unikat olej. Mechanici tedy v boxech začali otvor utěsňovat dřevěným špalíkem a při té příležitosti se za volant posadil Štefan. Záměrem také bylo dotankovat palivo. Netěsnícím ventilem ale trocha benzínu vystříkla na rozžhavený výfuk a vypukl požár. Dokonce nadvakrát. Po prvním výšlehu se hasičům podařilo plameny uhasit, jenomže ty se vzápětí znovu rozhořely. Naštěstí se brzy podařilo celou nebezpečnou situaci zachránit bez vážnějších škod. Mezitím chvíli vodil startovní pole Safety Car a Rosina vyrazil stahovat získanou ztrátu na soupeře.
Nutno dodat, že podmínky ve voze, kde čpěly zbytky hasící pěny i zplodiny z ohně, byly velice nepříjemné. Štefan přesto jel velice ostře a postupně se posunoval dopředu. Jenomže pak bez jakéhokoli varování začal zlobit motor a závod pro něj definitivně skončil, když do jednoho z válců spadl uvolněný sací ventil.
„Ošklivý byl ten moment v boxech, kdy jsem ještě nevěděl, že auto hoří. Dozadu jsem neviděl. Pak na mě začali křičet, abych vyskočil a když jsem se ohlédl, bylo všechno jasné,“ popisoval Štefan „horké“ okamžiky. „Je škoda, že pak nevydržel motor. Byla to prostě technická smůla, bohužel třetí v řadě za sebou v jednom dni,“ dodal.
V neděli pak oba piloti dostali šanci na satisfakci ve sprintovém závodě na třináct kol mosteckého okruhu. Startovali ze druhého a čtvrtého místa. Je nutné dodat, že start sprintu je letmý. Na Pole Position jedoucí Schunk ale hned po odbočení Safety Caru začal akcelerovat. Neodhadl sílu zadního náhonu svého stroje a ve zběsilých hodinách se roztočil za výjezdem na cílovou rovinu.
Všichni se mu naštěstí stihli vyhnout a na čele jel Štefan. Ředitelství závodu však vyvěsilo červené vlajky a závod byl zastaven pro porušení startovní procedury. Údajně došlo k tomu, že po odbočení Safety Caru začalo ještě pod rozsvícenými červenými světly zrychlovat hned několik jezdců. Dokonce tak, že zaváděcí vůz, který už byl na souběžné boxové komunikaci, prý dokonce předjeli. Poněkud paradoxně si pak Schunk směl při opakovaném startu stoupnout zase na první pozici.
Druhý letmý start už proběhl podle pravidel a Rosina Schunka v začátku boje dokonce dvakrát předjel. Němec se ale vrátil na čelo, postupně si vybudoval náskok necelých čtyř sekund a závod celkově vyhrál před Rosinou a Bezákem. Milan Maděryč dorazil do cíle na celkově páté pozici za dalším z vozů porsche, každopádně však stříbrný v kubatuře do 2000 ccm.
V nejobsazenější obsahové třídě si tak Štefan Rosina jr. upevnil pozici v čele tabulky a ještě před finálním brněnským Epilogem získal titul mistra republiky, Maděryč se po sobotě propadl na třetí místo, ale po nedělním bodovém zisku se opět vrátil na druhou pozici.
„Štefan jel výborně, razantně, ale s rozvahou. Já jsem se snažil o stabilitu a jel jsem na jistotu, což se nakonec také osvědčilo,“ pochvaloval si v neděli navečer Milan Maděryč. Zároveň přidal hodnocení víkendu a připomněl neuvěřitelnou porci smůly, která se nakupila v několika desítkách minut při sobotní tříhodinovce. „Mechanici odvedli fantastický kus práce. Nejen, že bylo nutné sehnat a do rána namontovat novou rozvodovku, vyměnili i celý motor. Ten propadlý ventil byla taky jenom nepřízeň osudu, podle dat z telemetrie Štefan motor nepřetáčel a jel čistě,“ konstatoval Maděryč.
„Rozhodně jsem ale rozpačitý z organizace nedělního závodu. Týmy, které zde závodí, investují do svého sportu milióny korun a snaží se dělat svou práci opravdu vysoce profesionálně. A podobný přístup mi chybí od těch, kdo závody řídí, určují jejich pravidla a hlídají jejich dodržování. Podle mne měl přijít trest pro jezdce, který chyboval. Nejde o naše umístění, to by zůstalo stejné, ale hlavně o celkový princip. Když rozjíždíme závod za Antonínem Charouzem, nikdy problém nevznikne, on je totiž taky profesionál. Tady jsem byl ale velice rozmrzelý,“ dodal.
Za dva týdny v Brně při závěrečném šestihodinovém Alfa Romeo Epilogu budou mít jezdci Bohemia Racing Teamu příležitost bodový příděl letošní sezóny ještě rozšířit. „Doufám, že v Brně už se nám technická smůla vyhne, tentokrát jsme si jí vybrali dost,“ optimisticky uzavřel Milan Maděryč.
(26.9. 2005)
|