Nový Expert : Po devíti letech s novou tváří tisková zpráva
Na podzim roku 1995 uvedla společnost Automobiles Peugeot na trh v kategorii vozů do 900 kg svůj první užitkový vůz s názvem Expert. V letošním roce představuje jeho inovovanou verzi, nabízející ve svém segmentu výjimečný jízdní komfort, snadnou ovladatelnost vozu a velký nákladový prostor při zachování kompaktních rozměrů.
Především užitné kvality zajistily modelu Expert obchodní úspěch v rostoucím segmentu lehkých užitkových vozů (K2), který byl již v době uvedení tohoto modelu na trh velmi silně konkurenčně obsazen. Od počátku svého uvedení do konce roku 2003 bylo ve společném výrobním závodu značek Peugeot, Citroën a Fiat v Sevelnordu vyrobeno na 230 300 vozů Peugeot Expert. Verze Furgon je jednoznačně nejžádanější karosářskou variantou a představuje podíl celých 85,1% z celkové produkce, verze Combi (s podílem 14,2%) a valník s kabinou (s podílem 0,7%) doplňují nabídku modelové řady. Z pohledu pohonu upřednostňují zákazníci modelu Expert dieselové agregáty (87%) před benzinovými motory (13%).
S neustálým vývojem konkurenčního prostředí a na základě nejnovějších úprav evropských norem byl pro rok 2004 model Expert modernizován v oblasti exteriéru, interiéru i bezpečnosti:
· hlavní rysy vnějšího stylu zůstávají zachovány, mění se však přední část, která má nyní robustnější vzhled a světlomety s čirou optikou, · zvyšuje se vnitřní komfort mimo jiné i díky novým sedadlům, významný podíl na zútulnění interiéru mají nové potahy sedadel a čalounění, · všechna místa ve voze jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, bezpečnostní výbava je obohacena o boční airbagy (výbava na přání), · variabilní posilovač řízení pozitivně ovlivňuje ovladatelnost vozu, · výrazně se zlepšily akustické parametry vozu.
Modelová řada Expert bude v České republice obohacena o osobní verzi Combi pro přepravu až 9 cestujících. K dispozici tak budou celkem tři typy karoserií:
· verze Furgon pro přepravu zboží s nabídkou 2/3 míst, · verze Polo Combi pro kombinovanou přepravu osob a nákladu s nabídkou 5/6 míst, · verze Combi pro přepravu osob s nabídkou 8/9 míst.
Verze Celková hmotnost Objem nákladového prostoru a užitečná hmotnost Motorizace FURGON PLECHOVÝ Krátký 220C 2,2 t 4 m3 815 kg DW8B Krátký 230C 2,3 t 900 kg DW10BTED POLO COMBI A COMBI Polo Combi 220 C 2,2 t 5/6 míst DW8B, DW10BTED Combi 250 C 2,5 t 8/9 míst DW10BTED+
Uvedené verze modelové řady sdílí následující technické parametry:
· rozvor 2,82 m, · tři hodnoty celkové hmotnosti vozu: 2,2 tuny, 2,3 tuny a 2,5 tuny v závislosti na verzi a zvoleném motoru, · tři nabízené motorizace: v nabídce pro český trh jsou tři dieselové agregáty, jeden atmosferický DW8B o výkonu 51 kW a dva turbodieselové motory s technologií HDI - DW10 BTED s 65 kW výkonu a DW10BTED+ s výkonem 80 kW.
VNĚJŠÍ STYL
Model Expert, užitkový vůz původně odvozený z osobního modelu 806, je nyní modifikován ve stylu novinek značky Peugeot. Výsledkem je moderní vzhled zvýrazněný novým tvarem světlometů s čirou optikou s integrovanými směrovými světly. Robustnost přední části je umocněna žebrováním masky a novým tvarem předního nárazníku, který je uzpůsoben k zabudování inovovaných mlhových světlometů s čirou optikou, které jsou součástí výbavy na přání. U osobní verze Combi je nárazník v barvě karoserie (u užitkových na přání) s ochrannou nárazovou zónou v černé barvě. Karoserie vozu je v celé délce na bocích a na zadních výklopných dveřích chráněna lištami a model Expert se tak z pohledu drobných karosářských poškození řadí k nejlépe chráněným vozům ve své kategorii. Škála odstínů karoserie je obohacena o pět nových barev: žlutá Carioca, modrá Line a metalické červená Lucifer, šedá Fer a modrá Chine.
KOMFORT – BEZPEČNOST – AKUSTIKA
Komfort
Nově navržená sedadla řidiče a spolujezdce významně přispívají ke zvýšení pohodlí. Sedadla jsou vyráběna novým způsobem za použití technologie, kdy součástí formy sedadel, která je vyplněna pěnou, je i kostra sedáku. Sedadla jsou opatřena novou armaturou, polstrováním i čalouněním. Sedák je prodloužen v rozmezí 10 - 50 mm v závislosti na typu sedadla, opěradlo sedadla je zvýšeno o 58 - 95 mm rovněž podle typu a u všech sedadel je zvýrazněno boční vedení. Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné s výškovým rozpětím 45 mm, což je o 8 mm více než u dosavadní verze modelu. Optimální polohu při řízení si může řidič zvolit i nastavením výšky volantu a seřízením sklonu opěradla. Podélný posun sedadla je možný až o 220 mm, o 50 mm více oproti původní verzi. Samostatné sedadlo spolujezdce je sériově nastavitelné podélně s regulací sklonu opěradla. Oddělená samostatná sedadla řidiče a spolujezdce mohou být v rámci výbavy na přání vybavena bočními airbagy, které zajišťují ochranu hlavy a hrudníku. Dvoumístná lavice pro spolujezdce je opatřena tříbodovými bezpečnostními pásy a při sklopení opěradla středového sedadla lze jeho zadní stranu využít jako praktický stolek. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou u verze Combi stejného typu a provedení jako sedadla v první řadě.
Pro inovovaný model Expert jsou k dispozici tři nové typy čalounění :
· u verzí Furgon a Combi je středová část sedadel potažena proplétanou látkou « Volea » a postranice látkou Sofia Bleu Simbad; · třímístné užitkové verze mohou být na přání vybaveny čalouněním sedadel z odolného materiálu TEP (koženka) šedé barvy « Pierce ».
Součástí základní výbavy modelu Expert je řada prvků usnadňujících každodenní používání vozu :
· variabilní posilovač řízení (nový prvek sériové výbavy), · odkládací stropní schránka, · výškově nastavitelné sedadlo řidiče, · řadící páka na přístrojové desce, · prosklená přepážka (u verze furgon), · variabilní posuvná přepážka (u verze Polo Combi), · ABS u verze Combi (nový prvek sériové výbavy), · tónovaná skla. Bezpečnost
Model Expert je ve všech konfiguracích sériově vybaven airbagem řidiče a přední místa jsou opatřena pyrotechnickými předpínači bezpečnostních pásů s omezovačem přítlaku (600 daN bezpečnostní pás u řidiče, 450 daN u spolujezdce). Oddělená samostatná sedadla řidiče a spolujezdce u verze Furgon, Polo Combi a Combi mohou být v rámci výbavy na přání doplněna o boční airbagy určenými k ochraně hlavy a hrudníku. Objem vaku bočního airbagu je 18 litrů. Sedadla uprostřed první, druhé i třetí řady jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, které budou povinným prvkem výbavy od května 2004. U verzí Combi lavice v poslední řadě plně vyhovuje požadovaným kritériím odolnosti proti případným nárazům vzadu uložených zavazadel. Nový Peugeot Expert kopíruje poslední trendy v oblasti bezpečnosti – ochranná zóna spodní části konstrukce vozu byla zpevněna prvky převzatými z modelu 807, zcela nové nebo upravené jsou i další součásti a díly skeletu a karoserie.
Akustika
S novým Expertem jsou ve výrobním závodě Sevelnord, vedeným koncernem PSA Peugeot Citroën, zavedeny i nové technologické postupy, které si vyžádaly zařazení tří dodatečných robotizovaných jednotek do výrobní linky. Tyto postupy mají za cíl zlepšení akustických charakteristik vozu Expert, v prvé řadě se jedná o: · postřik podlahy nákladového prostoru a podběhů zadních kol vrstvou « PVC », · úpravy snižující úroveň hluku způsobeného prouděním zvuku do nákladového prostoru (u verze Furgon), · vyplnění středních a zadních sloupků speciálními výplněmi, které zabraňují pronikání hluku ze spodních částí vozu, · nové těsnění prahu zadních dveří.
Výsledkem těchto úprav je snížení hlučnosti u verze Furgon o 5 dB při 120 km/h ve srovnání s předcházejícím modelem.
MOTORY
Model Expert může být poháněn celkem třemi pohonnými jednotkami: dieselovým atmosferickým a třemi turbodieselovými HDI motory.
Atmosferický dieselový agregát DW8B vyvíjí maximální výkon 51 kW (přibližně 71 k) při 4 600 1/min a největšího točivého momentu 125 Nm dosahuje při 2 500 1/min. V rozmezí od 1 500 1/min do 4 300 1/min se točivý moment pohybuje stále nad hodnotou 110 Nm a poskytuje řidiči pružnost a komfort v každé jízdní situaci.
Dvě nabízené verze turbodieselových HDI motorů byly odvozeny od čtyřválce o objemu 1 997 cm3 (vrtání x zdvih = 85 mm x 88 mm). Jedná se o verze s kódovým označením DW10 BTED a DW10 BTED +.
Motor HDI DW10 BTED DW10 BTED + Převodovka ML5CD ML5CI Počet válců 4 v řadě Zdvihový objem (cm3) 1997 Rozvod 1 ACT – 8 ventilů Výkon (kW)Při ot/min 654 000 804000 Točivý moment (Nm) 215 250 Při ot/min 1750
Motory mohou být kombinovány se dvěma typy pětistupňových manuálních převodovek (BE4 a ML5).
Brzdová soustava nového modelu Expert je tvořena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na předních kolech, průměr kotouče je 285 mm a tloušťka 28 mm, s jednoduchým třmenem a pístem o průměru 60 mm, odvozenými s typu 807. Zadní bubnové brzdy zůstávají beze změny. V nabídce elektronických systémů je nově zařazen systém ABS Bosch nové generace 5,3 se čtyřmi snímači otáčení kol a elektronickým rozdělovačem brzdných sil (pro verzi Combi ve standardní výbavě, pro verze Furgon a Polo Combi za příplatek). 15“ kola s pneumatikami 205/65 R 15 doznala změn, které umožnily montáž brzd s novými rozměry, upraven byl také počet a velikost chladicích otvorů. Verze Furgon a Polo Combi si v kombinaci s dieselovým motorem DW8B ponechávají kola o velikosti 14“ a pneumatiky typu 195/70 R 14.
Motorizace Verze Pneumatiky DW8B Furgon 14“ 195/70 R 14 Polo Combi 15“ 205/65 R 15 HDImotory Furgon Polo Combi Combi
Všechny verze modelu Expert jsou sériově vybaveny posilovačem řízení, který zaručuje optimální účinek ve všech jízdních situacích – při parkování i jízdě po dálnici.
tisk info Březen 2004
|