Závody trabantů - nejlevnější, ale atraktivní Pavel Jelínek
Trabantcross je nejlevnější závodění na rallycrossových a autocrossových tratích.
Nápad uspořádat závod Trabantů je starý již mnoho let. Ať už jde o rallye nebo autokros. První závod Trabantcrossu se konal v Sedlčanech. Bylo to na Silvestra a neměl se opakovat. Zájem byl však velký a postupně se rozrůstal počet jezdců i závodních tratí. Na vrcholu dosáhl počet jezdců čísla 140 a jezdilo se na 5 tratích - Sedlčany, Poříčí nad Sázavou, Nová Paka, Sosnová a Ředhošť.
Avšak teprve sezóna 1999 přinesla podstatné změny. Byla ustanovena pevná pravidla a závodění dostalo trochu profesionality. Už to není žádný "sranda mač", ale tvrdě se bojuje o každý bod. Závodů se pravidelně zúčastňuje kolem 40 jezdců.
Trabantcross se jezdí již několik let a závody mají pevný řád a technické předpisy, které jsou zaměřeny zejména na bezpečnost. Všechna auta ráno prochází vždy technickou přejímkou, kde je kontrolován bezpečnostní ochranný rám se sedačkou opatřenou opěrkou hlavy a čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Každý jezdec musí mít ochrannou helmu a rukavice, jinak nebude vpuštěn na trať. Dobrou vizitkou je, že nikdy zde nebylo žádné vážné zranění. Pouze jednou, co se účastním závodů (2 roky), byla jedna zlomená noha. Jde tedy o velmi bezpečný sport.
Po povinném tréninku se jedou 4 série rozjížděk. Na základě získaných bodů se postupuje do finálových jízd. Prvních 12 jde rovnou do A-finále. Třináctý až dvacátýsedmý jede B-finále, z kterého první 3 jezdci postupují do A-finále, kde jede celkem 15 aut, což bývá většinou pěkné maso. Ale teď už k závodům. V sedlčanské kotlině jezdíme závody společně s Hobbyrallycrosaři (Plechovkáři), kteří jedou své rozjížďky.
Závody trabantů jsou oproti plechovkám o hodně vyrovnanější. Když si někdo koupí auto z profirallye nebo si nechá u specialisty udělat motor, tak ujede všem hned na startu a je to nuda. Za to trabanti jsou velmi vyrovnaní i po super vyladění. V každém kole se předjíždí, občas jde i nějaké auto přes boudu. Diváci se prostě mají pořád na co koukat.
Poznámka pro netrabantisty: Plechovkou se rozumí auto bez bakelitu. Berte to s humorem, vy nám taky říkáte bakeliťáci :-)
Technické předpisy Nejdůležitější je bezpečnost a tak jsou předpisy dost přísné a komisaři při technické přejímce jsou neoblomní.
Každý trabant musí být vybaven ochranným bezpečnostním rámem a čtyřbodovými pásy. Jezdec musí být oblečen v oděvy, který mu chrání celé tělo, včetně končetin. Hlavu musí mít chráněnu bezpečnostní přilbou a na přilbě odpovídající plexi nebo ochranné brýle. Vozidlo může mít čelní sklo nebo ochrannou síť o velikosti ok max. 3x3 cm. Povinný je rovněž odpojovač akumulátoru.
Technické předpisy umožňují menší i větší úpravy motoru, výfuku, převodovky, podvozku a karoserie. Po tratích se prohání monstra Trabantu podobná, ale i tvarově zcela odlišná.
Divize Jezdí se dvě divize: speciály a junioři (do 18 let). V roce 2001 se zkoušely i další divize. Superspeciály s motory do obsahu 1600 ccm. Objevili se vozy s motory Wartburg 900ccm, Suzuki 1300ccm a VW 1400ccm, ale bylo to až příliš finančně náročné a neujalo se to. Zkoušela se také divize N - sériové vozy s minimálními úpravami a tudíž i menší finanční náročností, ale každý chce aby auto jelo lépe, rychleji a tak pořád něco vylepšuje předělává a kutí, jak by se to dalo udělat lépe.
Systém závodů Ráno je technická přejímka. Při přejímce se zaplatí startovné a každý si vylosuje číslo na jehož základě budou auta rozlosovány do jednotlivých rozjížděk. Pak následuje hodinový trénink. Kolem 11:00 začíná start rozjížděk. Každý jezdec absolvuje 4 rozjížďky, které se bodují. Rozjížďka se jede na 4 kola. Mezi 2. a 3. sérií rozjížděk je asi 30 minutová pauza. Potom se sečtou body z jednotlivých rozjížděk. 13.-tý až 27.-tý jde do B finále. Pak jedou junioři svou 5. rozjížďku a následuje vrchol dne A finále. Do A finále se kvalifikuje 12 nejlepších z rozjížděk + první 3 z B finále, tedy celkem 15 aut. A i B finále se jede na 6 kol.
Jezdci Závody jezdí jezdci širokého věkového spektra. V juniorech bylo nejmladšímu účastníkovi 9 let a vedl si dobře. Jezdila také jedna žena. V seniorech jezdí kluci kolem 18-25, ale i zkušení matadoři.
Hlavní trend ve vývoji a úpravě závodních speciálů udávají 2 teamy: AMK Elán Mšené Lázně a Autoslužby Foukner. Tyto dva teamy tvoří asi 1/3 startovního pole, ale i „soukromníci“ se jim vyrovnají.
Úpravy Nejvíce úprav se dělá na motoru: snížené hlavy, zvětšené kanály: sací, výfukové a přepouštěcí (ty se i přidávají), větší vrtání až 78mm (série 72mm), zdvih musí být sériový 73mm, větší karburátor s difusorem O36 mm oproti sériovému, který má pouze difusor O28mm (možno i jeden karburátor na každý válec), ještě se stáčí setrvačník a upravují se šoupátka. U dvoutaktu hodně záleží na výfuku, většina má 2 laděné kónusy. Výkon motoru se pak může dostat i přes 60 koní!
Dále je potřeba tvrdší spojka a krátká převodovka. Ta se dělá tak, že se ponechá sériový 1. a 2. rychlostní stupeň, pak se nechá udělat trojka a místo čtyřky se tam dá kolečko 3. sériového stupně. Auto pak mnohem lépe akceleruje a o to jde hlavně. Dále se dělají nebo vyztužují přední a zadní ramena. Trabanta jde podle předpisů zkrátit až o 25cm. Aby auto bylo širší a mělo tudíž větší stabilitu v zatáčkách je možné kola podložit nebo se převařují disky.
Brzdy minimálně dvouokruhové, brzdové trubičky musí být chráněny proti proražení. Přední kapota musí být připevněna minimálně na 4 místech.
Finance Startovné na jeden závod je 1200 Kč. A kolik stojí auto? Když ho někdo prodává tak je většinou cena kolem 10.-20.000,-Kč. Možná si řeknete, že je to moc za trabanta, ale když byste si spočítali kolik je na tom práce a času, tak to zas až tak moc není. Když si budete všechno dělat sami, včetně rámu, motoru, převodovky, ramen ... tak se můžete vejít do 15.000,-. Ale není problém dostat se k 50.000,- i mnohem výš.
Pro srovnání - jenom půjčení motokáry na jeden závod, včetně mechanika, vyjde asi na 20.000,- Kč, za to je už dobrý závodní trabant včetně náhradních dílů.
Nejlevnější automobilové závody, tj. Trabantcross! TRATĚ
Trabantcross se jezdí na autocrossových a rallyecrossových tratích. Jejich povrch je buď hliněný nebo kombinace asfaltu a hlíny.
Sedlčany Příbram sedlcany Sosnová Česká Lípa sosnova Poříčí nad Sázavou Benešov porici_nad_sazavou Římov České Budějovice rimov Ředhošť Litoměřice redhost Nová Paka Jičín nova_paka
Další tratě v ČR
Divize Trabant Junior: T1 10-15 let (sériové vozy), T2 15-18 let (speciály)
Trať Okres Mapa Stará Boleslav Praha - východ probostak
Vl. Burian
|