Polygon Most byl slavnostně otevřen. První smyky absolvoval také Paroubek 7.11.2005 09:25 - tisková zpráva
Slavnostní otevření areálu Centra pro výuku bezpečné jízdy, Polygonu Most v areálu diváckého svahu Autodromu Duhové Energie v Mostě proběhlo v neděli 6. listopadu 2005 za účasti premiéra Jiřího Paroubka, představitelů Ústeckého kraje, Statutárního města Mostu a zástupců všech partnerských firem, které se na podílely na realizaci stavby.
Předseda vlády ČR Paroubek ve svém projevu přivítal význam stavby nejen z hlediska zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale i jako velice vydařený rekultivační projekt a dobrý příklad propojení peněz z veřejného a privátního sektoru na obecně prospěšný nápad. V projevech ostatních přítomných politiků a zástupců akcionářů mosteckého okruhu pak zazněly i zmínky a poděkování za státní příspěvek na přípravu území bývalé výsypky, na níž polygon vznikl.
Po slavnostním přestřižení pásky a oficiálním zahájení provozu pak vyrazil první konvoj výcvikových vozů na prohlídku areálu a zároveň první demonstrační jízdy po jednotlivých výcvikových modulech. Partnerem polygonu je mimo jiné i Škoda Auto a.s., která vybavila flotilu mosteckého cvičiště zatím šestnácti vozy Škoda typu Fabia, Octavia a Superb v nejrůznějších druzích výbavy a motorizace.
Pod vedením instruktorů firmy High Car Training v.o.s. (HCT), která je oficiálním a výhradním dodavatelem know - how a výukové metodiky, si mohli účastníci prvních ukázkových jízd vyzkoušet manévry na jednotlivých kluzných plochách. „Nejsem zrovna velkým příznivcem podobných adrenalinových zážitků, navíc vlastně v současnosti řídit nemohu, takže náš Superb vedl můj řidič, ale uznávám, že účinek podobné výuky je jistě velký,“ řekl při tiskové konferenci premiér Paroubek.
„Až se jednou vrátím do občanského života a začnu zase běžně jezdit, výcvik zde jistě absolvuji. Právě jsem o tom telefonoval svému synovi, kterému jsem zatím přenechal auto. On je velkým příznivcem motorismu a ubezpečil mne, že sem jistě přijede,“ dodal premiér. Padla také otázka, zda po zkušenostech z jízdy a seznámení se s možnostmi areálu, bude možné prosadit takové rozpočtové změny v dotčených resortech, aby se zde mohli školit policisté, řidiči sanitek, požárních vozů a dalších složek. „Ta myšlenka je dobrá a jednotlivé rozpočty se podobným účelům jistě dají přizpůsobit,“ ubezpečil přítomné Jiří Paroubek.
„Po necelých dvou letech těžké práce jsme dovedli k cíli velkou myšlenku a už přemýšlíme o budoucnosti,“ řekl pak předseda představenstva AUTODROMU MOST a.s. Jiří Kroužek. "Náš polygon je první v republice a myslím si, že by jich v dalších regionech, ale i třeba na Slovensku mělo vyrůst ještě několik. Před námi v současnosti stojí další práce, tentokrát na rekonstrukci areálu závodního okruhu, kterou jsme museli kvůli dokončení polygonu o dva roky odložit. Všichni motorističtí novináři dobře ví, o čem mluvím.
My také víme, že okruh, i když má letos obnovenou homologaci typu B, je celkově zastaralý a je potřeba realizovat celou řadu investičních akcí v hodnotě řádově padesáti miliónů korun. Všechny mohu ubezpečit, že to v areálu paddocku bude skutečně poznat. Pak také vrátíme do Mostu velké a prestižní závodní podniky. V této chvíli je jisté, že vrcholem sezóny 2006 bude opět FIA Evropský pohár tahačů, který se opět pojede jako MATADOR Czech Truck Prix,“ uzavřel Jiří Kroužek.
(6.11. 2005)
Co je Polygon Most
Projekt multifunkčního Polygonu Most, Centra pro výcvik bezpečné jízdy a testování, je ojedinělou stavbou nejen z technologického hlediska. Výcvikový areál protkaný komunikacemi, na kterých je možné simulovat snad všechny možnosti nepříznivých až krizových podmínek silničního provozu, je největším a také nejmodernějším komplexem tohoto druhu v České republice.
Jeho ojedinělost spočívá hned v několika aspektech. Tím prvotním je zcela konkrétní příklad aktivity, která může přímo přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na českých silnicích. Myšlenkou výstavby takového areálu pro výcvik bezpečné jízdy se vedení AUTODROMU MOST začalo zabývat už na konci devadesátých let. Důvodem byl nejenom fakt, že podobná cvičiště jsou součástí většiny závodních okruhů na světě, ale také zvyšující se motorizace na českých silnicích a stoupající počty dopravních nehod s těmi nejtragičtějšími následky. Všechny expertní výzkumy prokázaly, že na vině tohoto stavu je obecně nízké právní povědomí a tedy nedodržování elementárních pravidel silničního provozu, ale především poměrně nízká úroveň dovedností a zkušeností českých řidičů. Chybí jim dokonalé sžití s vozem v krizových momentech, schopnost analyzovat situaci okolo sebe, přizpůsobit způsob jízdy stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám.
Posláním Polygonu Most je eliminovat tyto nedostatky, naučit řidiče správným návykům, umožnit jim, aby v bezpečném prostředí cvičiště dostali do krve správné metody řešení většiny krizových situací, s nimiž se mohou setkat v běžném provozu.
Velice důležitou cílovou skupinou klientů, kterým je mostecké Centrum pro výcvik bezpečné jízdy určeno, jsou všichni řidiči z povolání, od kterých někdy chceme, aby uměli jezdit rychle. Jsou to policisté, řidiči sanitek, požárnických vozů a dalších složek sdružených v Integrovaných záchranných systémech. Ti schopnost brilantního ovládání svých vozů přímo potřebují, ale přitom jim nikdy nikdo neumožnil, aby takové dovednosti získali.
V areálu Polygonu Most jsou k dispozici nejrůznější typy výcvikových ploch, takzvaných modulů, kde je možné na různých druzích povrchů za pomoci nejmodernějších technologií simulovat po celý rok v podstatě všechny druhy krizových momentů a řidiči mohou dostatečně dlouho trénovat jejich zvládání. Polygon Most je svými rozměry dimenzován nejen pro osobní automobily a motocykly, ale dokonce pro nákladní vozy, speciální techniku a autobusy.
Areál Polygonu Most začal vznikat v prosinci 2003 na třinácti hektarech bývalé výsypky povrchového uhelného lomu v dosud nevyužitém prostoru diváckého svahu AUTODROMU MOST. Úvodní etapa jeho výstavby byla financována z 15 miliard, které vláda Miloše Zemana v roce 2002 vyčlenila na projekty spějící k revitalizaci těžbou poškozených území. Zemní přípravu celé lokality, která stála zhruba 120 miliónů korun, tedy uhradil stát prostřednictvím Fondu Národního Majetku ČR. Polygon Most je typickým případem účelové rekultivace postiženého území, jeho revitalizace a návratu do užívání lidí, kteří zde žijí. Je také nutné dodat, že jde o dosud první dokončený projekt z celého revitalizačního programu.
Poté, co AUTODROM MOST v roce 2004 převzal připravený pozemek, začal už ze svých vlastních prostředků investovat do první etapy výstavby, která zahrnuje čtyři funkční cvičné plochy z celkem sedmi naprojektovaných. K dispozici jsou kluzné plochy pro nácvik zatáčení z kopce a do kopce na umělém svahu, rovinné kluzné plochy s možností nácviku vyhýbacích manévrů, příčné vodní bariéry, velkou kluznou plochu s hydraulicky ovládanou uhýbací deskou, aquaplaningový modul, či malou kruhovou dráhu s kluznou plochou pro nácvik jízdy a brždění v zatáčkách o průměru 40 metrů. Provoz areálu je celoroční, dostatečně dimenzované osvětlení umožňuje cvičit i v noci.
Samozřejmostí je administrativní centrum se školícím střediskem, součástí administrativní budovy je pochopitelně i technické zázemí a restaurace. Výsledkem stavebních prací byl také vznik velice atraktivní a členité off-roadové dráhy v zadním traktu areálu. V následujících letech je v plánu realizace druhé etapy Polygonu Most, během níž budou zbylé tři výcvikové plochy vybaveny technologiemi, přibude velká uhýbací deska pro nákladní automobily a autobusy, brzdný modul s pěti různými druhy povrchů a velká kruhová dráha o průměru 80 metrů pro nácvik jízdy a brždění v zatáčkách.
Polygon Most je další nezanedbatelnou aktivitou, která ve strukturálně postiženém regionu Ústeckého kraje, navíc v okrese s nejvyšší nezaměstnaností přináší nové pracovní příležitosti. V první etapě jde o 20 pracovních míst, ve druhé etapě přibude dalších 10. Polygon Most zvyšuje také atraktivitu Mostecka z hlediska cestovního ruchu. Dá se připomenout, že kromě závodního okruhu zde na jiné bývalé výsypce vyrostla i špičková dostihová dráha, Hipodrom. Město se ale může pyšnit také kvalitním Aquadromem, přesunutým Děkanským kostelem, hradem Hněvínem, divadlem, sportovními areály a mnoha dalšími místy, která se mohou stávat vyhledávaným cílem návštěvníků města.
Dušan Matouš
http://www.autodrom-most.cz
|