Legenda se vrací. Vlastimil Buchtyár pojede opět Dakar 17.11.2005 01:28 - tisková zpráva
Legenda se vrací
Psal se rok 1986 a z Francie startoval 8. ročník rallye Paří Dakar. Pro nai republiku znamenal tento ročník mnoho očekávání, nebo právě tehdy se na startovní čáru postavily vůbec poprvé v historii závodu tovární vozy Tatra. Nikdo jetě netuil, e tatrovky nejene dojedou do cíle, ale v následujících letech se stanou postrachem africké poutě a vech soupeřů v kategorii kamiónů.
O rok později seděl v jedné z kopřivnických estikolek také Vlastimil Buchtyár, zkuební řidič automobilky Tatra. Jeho posádka dojela na 18. místě, kdy větí část rallye absolvovala po technických problémech pouze s jednou funkční nápravou. V roce 1988 přesedlal Vlastimil Buchtyár do osmikolky, která se mu stala na několik let osudnou.
Snad vichni jsme právě v roce 1988 s napětím sledovali jeho vytrvalost, se kterou se prodíral písečnými dunami a jeho osmikolka si mezi dakaristy získala přívlastek nezničitelná.
V 11. ročníku a dvou následujících Buchtyár zůstal věrný tatře 8x8 a pro pořadatele zabezpečoval funkci servisního vozu. Do soutění tatrovky (tentokrát s náhonem 4x4) se dostal opět a v roce 1992 (14. ročník), kdy rallye mířila z Paříe a do Kapského Města. V soutění posádce setrval a do 19. ročníku (pouze s výjimkou roku 1996, kdy zastával roli leteckého mechanika) a postupně vystřídal post pilota, mechanika i navigátora. Jeho nejúspěnějím ročníkem byla rallye Granada-Dakar 1995, kdy se jeho posádka umístila na 3. místě.
Prozatím naposled se Vlastimil Buchtyár podíval na Dakar v roce 1998 opět v roli pilota pořadatelského sběrného kamiónu "balai" s tatrou 6x6.
Ačkoliv jetě nikdy Dakar nevyhrál, pro mnoho fanouků se stal Vlastimil Buchtyár synonynem houevnatosti a vytrvalosti. Po několika letech odmlky se opět vrací na slavnou "dakarskou" rallye, a to v posádce s Tomáem Tomečkem a Vojtěchem Morávkem. Obsadí sedadlo mechanika v tatrovce "Livescore".
Zuzana Nohavicová, LRT
|