www.car.cz
 

Dakar 2004: Ginaf zatím platí nováčkovskou daň, ale jede dál.......
     Pavel Jelínek


Za tímto suchým tvrzením však stojí spousta dřiny a odříkání, a proto si Holaďané nezaslouží takto suchý odsudek. Dakar přináší velké i malé příběhy...

Nový Ginaf jistojistě nevyužil svůj potenciál, který je značný a bohužel si může dát repete až příští rok. Nadupaný motor DAF se 700 koníky, progresivní hydropneumatické pérování, nezávislé zavěšení kol, kotoučové brzdy na všech kolech... jenže tým začíná, chybí mu roky vývoje závodních aut a především ty tisíce soutěžních kilometrů, které mají za sebou Bekx, de Rooy nebo třeba naši hoši. Jak to tedy s Ginafy bylo, nám stručně shrnul zástupce automobilky Luc Scholtus.


"Auto se na začátku rallye chovalo skvěle, v Evropě jsme byli pokaždé v první desítce. Jenže problémy nastaly už ve druhé africké speciálce. Bohužel až pět minut před startem kluci zjistili, že špatně funguje systém centrálního huštění. Rozhodli se jej nastavit manuálně na nějakou centrální hodnotu a věc opravit až v cíli. Jenže tento tlak byl příliš vysoký, a tak strávili více než hodiny vyprošťováním vozu z dun.

Další krize přišla v etapě do Ataru, kterou jsme dokončili až nad ránem a navíc nebyla možnost servisu, což znamenalo další ztráty. Asi nejhorší to bylo na bojišti do Nemy, kdy se na přední nápravě utrhl kloub z páky řízení. Kluci strávili dost dlouho jeho výměnou a po nějaké době se utrhl další. to už byl problém, doprovod byl v Nemě a nemohl jet proti směru etapy. Kluci vzali podobný díl ze zadní nápravy a snažili se věc opravit.

Do Nemy přijeli až v sobotu v poledne na pokraji vyčerpání a mysleli, že jsou vyřazeni. Do té doby byli v nepřetržitém zápřahu 40 hodin! V Nemě se mechanici pokusili vůz opravit a posádka si aspoň zdřímla."

Opravený vůz byl papírově mimo soutěž, ale pořadatelé dovolili nakonec pokračovat těm, kdo se dostaví do Bobo Dioulasso do pondělka 18 hodin. Posádka týmu Ginaf Rally Power se rozhodla nakonec pokračovat, i když toho měla "plné kecky". Do Bobo dojela v pondělí nad ránem po 20hodinovém přesunu a den volna využila v podstatě k odpočinku. Hlavním motivem je náročný závod dokončit, získat co nejvíce zkušeností pro další vývoj vozu a třeba dosáhnout i slušného etapového výsledku.
Luc Scholtus dodává: "Na začátku jsme úplně nevěděli, do jakého pekla jdeme. Wuf Van Ginkel není zkušeným rally pilotem, na Dakaru byl dvakrát jako mechanik. Závady, které se na autě vyskytly, nebyly z technického hlediska klíčové, protože celý podvozek, pérování i motor fungují dobře, nicméně měly fatální vliv na časové ztráty a bez asistence bylo jejich odstranění velmi náročné. Hlavní struktura konstrukce však funguje dobře a víme, že toto auto má na to, aby jezdilo v první desítce, jen musíme získat více zkušeností a celý rok pořádně testovat. Teprve pak využijeme jeho potenciál, k němž nepochybujeme. "

Takže se vracíme na začátek: za suchým konstatováním, že nějaký vůz nesplnil očekávání a jede vzadu, se může skrývat velká dřina a třeba i boj sám se sebou. I když je v hloubi výsledkové listiny leckdo přehlédne, posádka týmu Ginaf Rally Power, pokud se jí podaří závod dokončit, bude vlastně vítězem -- nad nepříznivou situací. A příští rok, po dalším období vývoje, může ukázat, co v ní i ve voze je.

Jiří Vintr


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose