www.car.cz
 

Startovní pole kamionů pro DAKAR 2006: stálá kvalita bez velkých překvapení
     24.11.2005 10:18 - Pavel Jelínek


Den po oznámení trati Dakaru 2006 spatřily světlo světa i předběžné startovní listiny. Na úvod se podívejme mezi těžkou vozbu, která českého fanouška zajímá nejvíce.

 

Mnoho překvapení se mezi osmdesátkou startujících nekonalo, žádná nová hvězda, spíše cizelování léty vyvíjené kvality. Špička zůstala stejně široká jako vloni, každý z jejích účastníků však kvalitativně posílil.

 

Začněme vítězi. Tým Kamaz Master nasazuje úspěšnou klasiku: dva kamiony, které mají bojovat o vítězství a jeden identický s úlohou rapid assistance. Klasičtější složení posádek než Čagin – Jakubov – Savostin a Kabirov – Běljajev – Mokjejev (nikdy neměň vítěznou sestavu!) si už ani u Rusů nelze představit. Třetí vůz bude řídit Sergej Rešentnikov, který si v této roli odbude dakarskou premiéru, když si horký volant odzkoušel už na nedávno skončené Desert Challenge.

 

I letos se chystá panování Rusů razantně utnout tým Gauloises de Rooy. Skvělých předpokladů mívá vždy plný ranec: skvělou techniku, motivaci, výborné zázemí, rychlost, profesionalitu...pokaždé se však postaví proti něco jiného. Co tentokrát? Posádka Gerarda de Rooye s Arno Slaatsem a navigátorem Tomem Colsoulem spolu jede už počtvrté, otce Jana doplní v kabině opět navigátor Danny Colebunders a mechanik Robert Van den Broek. Třetí DAF v úloze rapid assistance bude opět řídit Hugo Duisters.

 

Tatry budou stát na startu opět tři, všechny s ambicí prosadit se na pódiové pozice, které se jim v posledních letech poněkud vzdalovaly. Ale všechny vozy jsou když ne přímo od základu přestavěny, tak alespoň vylepšeny, a to musí nějaké ovoce přinést. S Karlem Lopraisem pojede už tradiční mechanik Petr Gilar a křest ohněm si v roli navigátora odbude Karlův synovec Aleš Loprais. Přestavěnou Tatru týmu Tomáše Tomečka bude řídit opět André Azevedo s mechanikem Jaromírem Martincem, sám Tomeček s Vojtěchem Morávkem a mechanikem Vlastimilem Buchtyárem bude řídit vylepšené vozidlo. I nový LIAZ Martina Macíka snad ukáže slibný potenciál nového podvozku a pozice na hranici první desítky by mu nemusely zůstat zapovězeny...

 

Tatrovkami však špička rozhodně nekončí, ani naopak! Hans Bekx, který skvělým výkonem v posledním ročníku znemožnil přezíravé soupeře od de Rooyů, nenasazuje jen jeden velmi rychlý DAF, ale hned dva! Kromě Bekxe zasedne za volant kamionu i jeho krajan Marcel Van Vliet, který na posledním Dakaru startoval za volantem vozu Bowler.

 

Dafům se rozhodně bude chtít vyrovnat velmi ambiciózní ekipa týmu Exact-MAN Hanse Staceyho. Stacey, který podal skvělý výkon v posledním ročníku, bude mít k dispozici otestovaný a doladěný speciál MAN s výkonnějším motorem o síle až 700 koní. Co naplat, vůz je prakticky konstrukčním klonem de Rooyových Dafů, liší se snad jen kabinou a typem motoru. Stacey bude opět jedním z černých (spíše rudých!) koňů soutěže. Holanďana za volantem druhého vozu doplní Němec Franz Echter.

 

Japonský tým Sugawara opět nasazuje dva vozy, pro otce Jošimasu a syna Teruhita. Jejich úkolem bude odvádět solidní maximum a při problémech silnějších soupeřů se Japonci mohou dostat nečekaně vysoko, jak to už ostatně předvedli mnohokrát (Sugavara je šestinásobným držitelem dakarského stříbra!)

 

Původně to vypadalo, že silné a zajímavé speciály Ginaf letos na trati neuvidíme. Tým Sunweb Hutten však jeden z nich pronajal pro Anne Kiese, zkušeného dakarského harcovníka, a tak není vyloučeno, že se mu podaří soupeře potrápit. Na startu naopak neuvidíme starší Ginaf M2223 Jana Govaereho, škoda. Tým AD Sport nasazuje klasicky řešený Ginaf X2223 spíše jen s asistenčními úkoly.

 

Rallyoví mistři Miki Biasion a Markku Alén opět chybět nebudou! Znovu to bude s kamiony Iveco Eurocargo týmu Motorsport Italia. Tým bude mít v soutěži ještě jednoho zástupce.

 

Kdo další by mohl podávat zajímavé výkony? Rozhodně sprintující servismani Reif, Versino a Petit, všichni ve službách svých tradičních týmů (KTM, Schlesser a Nissan).  Portugalka Elisabete Jacinto si pochvaluje výrazně vylepšený podvozek svého Keraxu. Nezapomínejme na výborně připravené a hbité unimogy v rukou Itala Vismary nebo Němce Walchera, premiéru si odbude pěkný MAN Maďarského týmu Flex rally Sport...

 

 

Jiří Vintr, www.motormix.cz a www.car.cz


 
 
Fotogalerie:   Offroadmarathon Podbořany 2005, foto Miloš Jenčík

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose