Tomáš Tomeček vyráží na Dakar 2006 poprvé v ryze české sestavě 15.12.2005 10:58 - Pavel Jelínek
Poprvé za dobu svého samostatného působení v Letka racing teamu vyráží Tomáš Tomeček na Dakar v ryze české sestavě, až dosud byl vždy členem mezinárodního uskupení, ať už s brazilskými nebo s australskými kolegy. Protože jeho loňský týmový parťák Michael Tanaka musel z rodinných důvodů zůstat doma, objevuje se po letech v soutěžní posádce 57letý Vlastimil Buchtyár, doyen Tomečkovy sestavy a legendární postava první dekády tatrováckého působení na Dakaru.
„Jsem nesmírně rád, že jsem dostal od Tomáše tuhle nabídku," říká Buchtyár a pokračuje : ,“a doufám, že se budou týmu moje zkušenosti hodit. Tomáše sleduji od jeho počátků na Dakaru a od začátku ho beru trošku jako svého žáka. Autu rozumí a v poušti si i jako mechanik dokáže poradit, a to je důležité, nyní ho tedy na vlastní kůži poznám i jako soutěžního pilota a těším se na to.“
Na český i brazilsko-český tým, podporovaný v bivaku doprovodnou Tatrou Petra Vodáka, čeká nejtěžší konkurence v historii závodu. „Myslím, že tak padesátka kamionů jede vyloženě závodit,“ říká Tomeček a Vlastimil Buchtyár dodává: „Za našich začátků k nám všichni vzhlíželi jako k továrnímu týmu, takových posádek bylo jen pár, ostatní se snažili soutěž jen dojet a nebo vezli ostatním náhradní díly. Dnes je to jiné, Tatra je jen jednou z mnoha nesmírně silných posádek, které mají tovární podporu a materiálně technické vybavení na skutečně špičkové úrovni. Ta konkurence je skutečně obrovská.“
Tomeček však na středeční tiskové konferenci ukázal jen jednu ze dvou novinek, ta druhá, technická, zůstala v kopřivnických dílnách a bohužel nepronikla ani na snímky distribuované novinářům. S dalším vozem týmu, který bude pilotovat opět Brazilec André Azevedo s mechanikem Jaromírem Martincem. Vůz byl modernizován, přední část byla zkrácena o 60 centimetrů, motor i kabiny byly ještě více posunuty vzad a stabilizovaly se jízdní vlastnosti.
Na Tomečkův vůz se vzhledem k časovému a finančnímu presu nedostalo, a tak musí na úpravu počkat do příštího roku – do Dakaru 2006 vystartuje modrostříbrná Tatra pouze s úpravami na převodovce, odlehčení nástavby, novou generací tlumičů Ateso a s nově důkladně odbržděným motorem Tatra V12 o maximálním výkonu 700 koní.
Při dotazu na výsledkové ambice byste z Tomáše Tomečka konkrétní údaj nedostali. „Hlavně ve zdraví dojet,“ říká, ale ambice minimálně zopakovat kvalitní umístění let minulých stejně skrývá jen stěží.
Jiří Vintr
|