Hans Stacey vyráží na Dakar s cílem potrápit elitu a zařadit se mezi ni. 19.12.2005 13:43 - Pavel Jelínek
V loňském ročníku se rudým speciálům MAN Hanse Staceyho příliš nevěřilo, tím spíš když druhý vůz týmu havaroval hned v úvodní africké etapě. Jenže Stacey tlačil na pilu skutečně vehementně a ukázal, že dokáže s novým vozem, který měl stále ještě jistý výkonový handicap, stačit i svému strýci Janu de Rooyovi a bratranci Gerardovi. Letos s přestavěnými vozy už Stacey zjevně míří mnohem výše.
Byl to pro něj poměrně smutný moment v zajímavě se rozvíjející kariéře dakarského truckpilota, když pro Staceyho ročník 2005 předčasně skončil. V ročníku 2004 řídil zapůjčený DAF po Janu de Rooyovi, plnil úlohu neoficiální týmové trojky a na konci s těžším vozem dokázal i vyhrát etapu, byť nesmazal ztrátu z předcházejícího průběhu soutěže... Pro ročník 2005 postavil vlastní tým za podpory holandského zastoupení firmy MAN a softwarové společnosti Exact.
Nové speciály jako by z oka vypadly těm z dílny Staceyho strýce – Stacey všechno dokázal dokumentovat jako originální komponenty MAN, ale velmi bychom se divili, kdybychom jeho vůz postavili vedle de Rooyova Dafu a začali srovnávat...v závodě si vedl znamenitě. Stop mu vystavila až bláznivá etapa do Tichitu, v níž Staceymu došlo palivo a ještě musel řešit krizovou situaci, při níž jeho vůz málem spadl do propasti.
Definitivní konec v soutěži znamenala okružní etapa kolem Dakaru, kdy jeho motor nasál písek a byl konec. Staceyho však mohl jeho doprovodný vůz odtáhnout do Ataru, to Karel Loprais to měl ve stejné etapě mnohem složitější....
Letos Stacey nasazuje celkem tři vozy do soutěže a jeden doprovodný typu MAN TG-A 6x6 jako asistenční. Soutěžní vozy byly kompletně rozebrány a optimalizovány zejména s cílem snížit hmotnost (tu se podařilo dle týmových údajů setřást až na 8500 kg), změnit sací i výfukový systém a zvýšit kapacitu palivových nádrží, byť letos budou etapy kratší. Motor MAN o objemu 12,8 litru dostal stovku koní navíc a stádo 700 k a 3000 Nm, které jsou k dispozici mezi 1200 a 1800 otáčkami, už by jej mělo mezi špičkou držet stabilně.
Týmovou dvojkou bude zkušený 47letý Němec Franz Echter, osminásobný účastník Dakaru a zkušební jezdec automobilky MAN. Třetí soutěžní vůz už nebude speciál TG-A, ale rychlý servisní truck řady L, vezoucí pro své kolegy náhradní díly.
Jiří Vintr
|