Aleš Loprais své úkoly na Dakaru zatím zvládá, ale váhá zda do toho jít znovu 12.1.2006 11:23 - tisková zpráva
Aleš Loprais to zvládá a váhá...
Josef Kalina po 17 účastech na Dakaru přepustil místo v kabině závodní Tatry dalšímu zástupci rodiny Lopraisů. Je jím synovec Karla Aleš, který zatím plní svoji novou roli podle slov svého strýce na jedničku. Jaký má ze své práce pocit on sám?
"Pocity jsou pozitivní. Všichni se ke mně, přestože jsem nováček a nejmladší, chovají velmi pěkně. Myslím si, že jsem je svým způsobem překvapil. Ostatně překvapil jsem i sám sebe, protože zatím vše funguje dobře. Jde to skvěle."
Jak vlastně vypadá práce navigátora?
"Brzo ráno si musím připravit itinerář. Zadám kód do navigace. Čeká nás spojovací etapa, už den předtím musíme natankovat. Musím spočítat, kolik natankovat, čas startu, zjistit předchozí startovní čísla, podle kterých se řadíme na startu. Pak vyrážíme do etapy s tím, že satelitní navigace zná pouze hlavní way pointy a z 90 % je vodítkem roadbook (rozpis)."
Rozumím-li tomu správně, way pointy jsou body, kterými musíte projet.
"Jsou to body, kterými se musí projet. V případě neprojetí některého z nich, což už dobře známe, následuje penalizace. Ne vždy je ideální bod projet. Člověk musí zhodnotit, kde se nachází. Je možné ho obejít, ale člověk musí vědět, že tím neztratí víc času, než kdyby ho hledal."
Co vás nejvíce překvapilo?
"Nejvíce mi vadí projíždění vesnic. Přijde mi to až nelidské. Přijde mi to pro obyvatele velmi nebezpečné. Pobíhají tam děti. Je těžké vše uhlídat a je to nebezpečné pro obě strany. Kolikrát je přitom vidět, že by trasa mohla vést jinudy."
Ještě nejsme na konci, ale jaká bude nejsilnější vzpomínka na váš první Dakar?
"Pořád bojuji s otázkou, zda do toho jít znovu nebo ne. Těsně před polovinou etapy si říkám, že ne. Před cílem, že ano. Je to fyzicky i psychicky náročná práce. Včera jsme jeli etapu 11,5 hodiny bez zastavení, bez pauz na toaletu. Jsou to věci, které si lidé ani neuvědomují, ale my opravdu jedeme 11,5 hodiny. Někomu přijde výsledný rozdílný čas mezi prvním a druhým půl hodiny strašně veliký, ale z tohoto pohledu je to jiné. Je to velmi těžké. Je to Dakar. Nejtěžší rallye na světě."
Pro Loprais Tatra team :
Autor: Jan Říha , CRoMotožurnál
|