Audi RS 4 Avant a RS 4 Cabriolet se představují v Ženevě 24.2.2006 15:04 - tisková zpráva
Vysoce výkonné modely řady RS 4 připravené společností quattro GmbH si i přes extrémní dynamické parametry a ryze sportovní charakter zachovávají všechny přednosti komfortních vozů pro každodenní používání v běžném provozu.
Od běžných provedení řady Audi A4 se odlišují řadou drobnějších i větších detailů - tím nejvýznamnějším prvkem ovšem je motor V8 o výkonu 420 k. Konstruktéři zde vůbec poprvé použili technologii přímého vstřikování benzinu do válců ve vysokootáčkovém agregátu - motor V8 totiž "točí" až 8250 min-1. Dalším výjimečným prvkem je podvozek a stálý pohon všech kol quattro poslední generace se systémem DRC (Dynamic Ride Control).
Při vývoji Audi RS 4 Avant a RS 4 Cabriolet se konstruktéři rovněž co nejdůsledněji snažili o snížení hmotnosti, tak, aby nové modely zaručovaly skutečně nevšední zážitky z dynamické sportovní jízdy.
Audi RS 4 Avant Uvedením modelu RS 4 Avant se Audi symbolicky vrací k samotným kořenům řady RS 4, protože její první generace se vyráběla výhradně právě v provedení Avant. A i když se Audi RS 4 Avant první generace vyrábělo jen o něco málo déle než rok a půl, prodalo se přes šest tisíc kusů.
Audi RS 4 Avant má typickou jednodílnou masku chladiče s charakteristicky kosočtverečnou strukturou výplně. Od běžných modelů řady Audi A4 se RS 4 Avant odlišuje dalšími otvory v dolní části masky a nárazníku pro přívod vzduchu k motoru a brzdám, speciálně pro tento model vyvinutými litými koly, výrazně vyklenutými lemy podběhů a aerodynamicky tvarovanými dveřními prahy.
Zadní část vozu je charakteristická masivním, k zemi protaženým nárazníkem s dvojicí velkých oválných koncovek výfuků a poměrně decentním, ale velmi účinným střešním spojlerem.
Audi RS 4 Avant, stejně jako limuzína RS 4, má v porovnání s běžnými modely Audi A4 o 30 mm snížený podvozek a širší rozchod kol vpředu i vzadu.
I přes nekompromisně sportovní charakter se nové Audi RS 4 Avant profiluje jako plnohodnotný vysoce praktický vůz pro každodenní používání. Zavazadlový prostor s variabilní podlahou nabízí řadu konfigurací uspořádání. Do zavazadelníku se vejdou předměty široké až jeden metr, jeho praktické využití dále zvyšují vázací oka v podlaze nebo síťka pro uložení drobných věcí. Velikost prostoru pro náklad lze zvětšovat sklápěním asymetricky dělených zadních sedadel, čímž v zádi vozu vznikne téměř rovná ložná plocha.
Audi RS 4 Cabriolet Dosud nikdy se pod kapotou otevřeného modelu Audi neukrývalo tolik výkonu - nové Audi RS 4 Cabriolet pohání osmiválcový motor V8 o výkonu 420 k! Řidiče i posádku tohoto vozu určitě potěší dravý zátah osmiválce, ale i jeho vzrušující "sound", který vyniká zvláště při jízdě se staženou střechou.
Čtyřsedadlové Audi RS 4 Cabriolet nese shodné designerské rysy se svými sourozenci RS 4 a RS 4 Avant. Uvnitř lze však snadno najít rozdíly: Otevřený model má standardně sportovní sedadla, zatímco limuzína a Avant vyjíždějí s výrazně anatomickými sedadly RS, která se do kabrioletu dodávají na přání.
Elektrohydraulický systém dokáže samočinně otevřít skládací střechu kabrioletu během 21 sekund, střechu lze rozkládat nebo skládat i během jízdy, a to do rychlosti až 30 km/h. Zadní okno skládací střechy je elektricky vyhřívané, vynikající je i akustická a tepelná izolace střechy.
Také Audi RS 4 Cabriolet má oproti modelu A4 Cabriolet sníženou světlou výšku o 30 mm.
Do standardní bezpečnostní výbavy modelu RS 4 Cabriolet patří čelní a boční airbagy a výsuvné obloukové výztuhy, které se v případě rizika převrácení vozu bleskurychle vysunou z prostoru za zadními sedadly.
Motor Vidlicový osmiválec V8 dává z objemu 4163 cm3 při otáčkách 8250 min-1 výkon 420 k, takže překonává magickou hranici litrového výkonu 100 k/l. Točivý moment kompaktního osmiválce vrcholí při otáčkách 5500 min-1 na hodnotě 430 Nm, ovšem v širokém rozmezí otáček 2250 min-1 až 7600 min-1 neklesá hodnota točivého momentu pod 90 procent maximální hodnoty - to je předpoklad pro skvělé pružné zrychlení při relaxační jízdě bez potřeby často řadit.
Motor 4.2 V8 FSI je vybavený technologií přímého vstřikování benzinu do válců FSI. Dokonalé plnění spalovacích prostorů optimální směsí paliva a vzduchu a přesně řízený proces spalování se odrážejí ve vysokých výkonových parametrech: Limuzína Audi RS 4 zrychluje z 0 na 100 km/h během 4,8 s,
RS 4 Avant 4,9 s a RS 4 Cabriolet 4,9 s. Rychlosti 200 km/h tyto vozy dosahují během 16,6 s respektive 16,9 s a 17,5 s. Maximální rychlost všech tří verzí je elektronicky omezena na 250 km/h.
Předností vyspělého osmiválce 4.2 V8 FSI jsou i jeho kompaktní rozměry, které umožnily jeho snadnou zástavbu pod kapotu, aniž by konstruktéři museli dělat výraznější zásahy do struktury karoserie. Vačkové hřídele a obvyklé periferie motoru (s výjimkou alternátoru) jsou v zájmu snadné údržby poháněné řetězem. Výkonný osmiválec má specifické písty a ojnice, klikový hřídel a speciální hlavu válců. Vysoký výkon motoru podporuje i dvojité výfukové potrubí velkého průměru. Motor 4.2 V8 FSI plní emisní limity normy Euro 4.
Na výborné dynamice všech verzí řady Audi RS 4 má velkou zásluhu jejich nízká hmotnost - díky masivnímu využití lehkých a pevných materiálů, především hliníku, ze kterého jsou vyrobeny nejenom komponenty zavěšení kol a podvozku, ale třeba i přední blatníky a kapoty motorů, jsou modely Audi RS 4 pozoruhodně lehké. Výkonovou hmotností jen 3,93 kg/k se limuzína RS 4 vyrovná nejlepším ryze sportovním vozům, výkonová hmotnost u RS 4 Avant je jen o maličko vyšší.
Asymetrický pohon quattro Přenést co nejlépe a nejefektivněji vysoký výkon osmiválcového motoru 4.2 V8 FSI na silnici - to byla pro tvůrce řady Audi RS 4 velká výzva! Stěžejní roli samozřejmě hrál systém stálého pohonu všech kol quattro, který se ovšem dále vyvíjí: Modely RS 4 dostaly nejmodernější verzi pohonu quattro se systémem asymetrické dynamické regulace přenášeného točivého momentu.
Srdcem systému quattro je tradičně samosvorný centrální diferenciál Torsen, který dokáže distribuovat přenášený točivý moment na kola přední a zadní nápravy přesně podle okamžitých adhezních podmínek. Diferenciál Torsen, jehož jméno vzniklo složením výrazů "torque" (točivý moment) a "sense" (cit) obsahuje šroubová soukolí, díky kterým má diferenciál schopnost zvyšování svornosti.
V modelů RS 4 je poprvé použitý asymetrický pohon všech kol quattro, který za normálních okolností rozděluje přenášený točivý moment v poměru 40:60 mezi kola přední a zadní nápravy. Více výkonu přenášeného "dozadu" přitom podporuje dynamické schopnosti sportovně laděného modelu.
Skříň diferenciálu zadní nápravy je vybavena dodatečným žebrováním - tímto způsobem konstruktéři reagovali na předpokládané vyšší namáhání podvozku a jeho komponentů.
Šestistupňová plně synchronizovaná manuální převodovka je charakteristická nejenom přesným řazením s krátkými dráhami řadicí páky, ale i kompaktními rozměry a nízkou hmotností. Moderní převodovka pracující s vysokou účinností a minimálními třecími ztrátami podporuje vysokou dynamiku vozu.
Asymetrický pohon quattro a špičkové zavěšení kol se systémem DRC (Dynamic Ride Control) jsou zárukou skutečně excelentních jízdních vlastností modelů Audi RS 4. Přední kola mají speciálně upravené hliníkové čtyřprvkové závěsy, vzadu jsou lichoběžníková ramena. Precizní řízení s dokonale dávkovanou odezvou od kol do volantu, excelentní směrová stabilita a sportovní agilita podvozku dělají z vozů řady Audi RS 4 modely, které dokonale zvládají jak jízdu maximální rychlostí po dálnicích, tak i zatáčky okresních silnic.
Systém DRC (Dynamic Ride Control) redukuje naklánění karoserie v zatáčkách na nejnižší možnou míru, a to především díky diagonálnímu propojení jednotlivých tlumičů pérování přes centrální regulační ventil. DRC minimalizuje nejenom boční náklony v zatáčkách, ale snižuje i ponořování a zvedání přídě vozu při brzdění a prudké akceleraci, což se v souhrnu projeví na podstatně lepších dynamických vlastnostech vozu. Celý systém DRC je kompaktní a lehký; jeho další velkou výhodou je to, že neobsahuje žádné elektronické prvky.
Díky sofistikovanému systému DRC, stálému pohonu všech kol quattro a vyspělým závěsům kol jsou modely Audi RS 4 dokonale stabilní a bezpečně drží zvolenou stopu až do oblasti nejvyšších rychlostí, kam už se většina konkurentů z bezpečnostních důvodů nemůže pustit. V mezních situacích zasahuje elektronický stabilizační systém ESP, který je naladěný s ohledem na sportovní charakter modelů RS 4 tak, aby se systém ESP aktivoval později a na kratší dobu, řidič může ESP i částečně nebo úplně vypnout.
PR
|