Buggyra hlásá před sezónou 2006 : jedeme na titul! 5.4.2006 08:45 - Pavel Jelínek
Sebevědomě a připraveni jako snad nikdy vchází tým Buggyra do své už šesté sezony pod touto značkou. Navenek vizuálně ani jezdeckým složením mnoho změn nehledejte, uvnitř se však přes zimu událo mnohé a ambice nemohou jít níže než na absolutní vrchol.
Tým nemusel tentokrát konstruovat a stavět zcela nové vozy, nemusel ani shánět nové jezdce, kteří by si na vůz museli zvykat. Naopak: jak David Vršecký, tak Gerd Körber polykali testovací kilometry jako málokdy, znali vůz dopodrobna a vydatně tak přispěli k pokroku ve vývoji.
Tak tedy, co je tou největší změnou? Vizuálně si jí nevšimnete, na časech však rozhodně ano. Tým po dvouletém vývoji představuje dvoustupňové přeplňování motoru dvěma turbodmychadly, spřaženými do jedné řady. V nízkých otáčkách plní motor menší turbo, ve vyšších to větší. Systém je v sériové výrobě známý například u vznětových motorů BMW, pro třídu race truck ji reglemnt dovoluje, neboť motor Caterpillar je homologován i pro přeplňování dvěma turby.
Základní výhodou tohoto řešení je rapidně rozšířené spektrum otáček, v němž motor odevzdává maximální točivý moment. „Vloni to bylo 600 otáček, nyní je to až 1600 otáček,“ tvrdí Mario Kress, ředitel týmu zodpovědný za technický vývoj. Akcelerace a výjezdy ze zatáček se rapidně zlepšily, jezdec musí mnohem méně řadit, a tím šetří cenné zlomky sekund. „Museli jsme také zlepšit chlazení, vždyť vstřikovací tlaky vzrostly až na 5,4 baru, to je o 50%! Testování přineslo fantastické výsledky, ale odbývalo se při teplotách těsně nad nulou. Jak to bude vypadat při vyšších teplotách, to uvidíme až v Barceloně,“ řekl Kress.
Tým má výsledkové ambice jednoznačné: titul a druhý jezdec do třetího místa. Lhostejno, kdo z dvojice Körber, Vršecký to bude. „Ani letos neuplatňujeme žádnou týmovou strategii, je to proti zájmu tohoto sportu. Výhoda dvou špičkových jezdců je i v účinnějším sběru technických dat, což pomáhá vývoji,“ řekl člen vedení týmu Martin Lansdorf.
Tým i nadále bude spolupracovat i se smluvními jezdci: „Pro Rosse Garretta připravujeme motor, zato s Jörgem Hahnem bude letos spolupráce trochu volnější. Přece jen, Mercedes se bude mnohem výrazněji angažovat, tým má víc peněz a je početnější a víc věcí si bude dělat sám. Nějakou spolupráci jsme navázali i s týmem Stanislava Matějovského,“ řekl Lansdorf.
Kalendář letošního ročníku postrádá svoji hlavní perlu, závod na německém Nürburgringu pro neschopnost pořadatelů domluvit se na finančních otázkách s FIA. „Závod se však pojede mimo evropský pohár, my budeme rozhodně u toho a kdo ví, dost možná bude díky vyřazení z EP mnohem lepší. Pořadatelé už nám zaslali propozice ohledně nových pravidel, která hodlají uplatňovat, ale zvýšený rychlostní limit v nich není,“ podotkl Lansdorf.
Na přetřes při tiskové konferenci přišla i otázka překonání rychlostního rekordu. Martin Lansdorf dodává: „Největším problémem je výběr vhodné lokality pro konání takového pokusu. Sám jsem vedl řadu jednání se zástupci Pardubického kraje, za bychom mohli akci provést na nově dokončovaném úseku dálnice D11. Jenže nikdo před předáním stavby není ochoten nést žádné záruky za případné škody, po předání stavby už nám dálnici, na kterou čekali tolik let, nikdo neuzavře, navíc se bude otevírat v prosinci, což pro nás není zajímavé.
Dobrá byla i nabídka letiště Franfurt, které nás chtělo podpořit a nabídlo nám sedmikilometrovou ranvej s dobrým povrchem a potřebnou šířkou. Jenže pro uskutečnění takového rekordu potřebujeme aspoň 14-16 kilometrů, aby byl regulérní a neohrozil bezpečnost jezdce. Takový úsek se těžko hledá. Martin Koloc sice zvládl v Dubaji pro tento účel dálnici uzavřít, ale z marketingového hlediska pro nás není opakování rekordu na tomtéž místě zajímavé. Na stole mám ještě nějakou nabídku z londýnského Heathrow, tak uvidíme...“
No a dodejme, že kalendář letošního ročníku EP tahačů čítá celkem osm podniků a startuje už tento víkend v katalánské Barceloně.
Jiří Vintr
|