Následná úmrtí na českých silnicích 12.4.2006 12:02 - tisková zpráva
Statistiky dopravní nehodovosti jsou se zájmem, ale i s obavami, sledovány nejen dopravní policií, ale i širokou veřejností. Dokumentují totiž fenomén naší doby, který negativně ovlivňuje nejen životy mnoha z nás, ale má dopad i na ekonomickou situaci.
Nejvíce sledován je údaj o počtu mrtvých na českých silnicích. I přesto, že se v posledních letech poněkud snižuje, stále zůstává největším zabijákem především mladších lidí. Na svědomí má přibližně 6x více obětí než vraždy.
Zveřejňované údaje ale uvádějí jen počty mrtvých bezprostředně při autonehodě. A toto číslo je poněkud zavádějící. Nejsou v něm obsaženy oběti, které zemřou také na následek zranění při dopravní nehodě, ale až po určitém časovém prodlení.
V České republice v policejní evidenci nehod se od r. 1980 paralelně sledují osoby, které zemřely na následky zranění utrpěných při nehodách v silničním provozu v době od 24 hod. do 30 dnů. Zavedení 30 denní doby pro sledování osob zúčastněných na nehodách umožňuje objektivnější a ucelenější pohled na následky nehod zaviněných jednotlivými účastníky silničního provozu. Tato praxe je v souladu s doporučením Evropské hospodářské komise OSN a je běžná ve většině zemí EU.
Podle údajů systému počítačové evidence nehod v silničním provozu šetřila Policie ČR v roce 2005 celkem 199 262 nehod, při kterých bylo 1 127 osob usmrceno, 4 396 těžce zraněno a 27 974 osob zraněno lehce. Tyto údaje odpovídají skutečnosti zjištěné do 24 hod. po nehodě. Následně, tj. v době od 24 hod. do 30 dnů po nehodě však zemřelo ještě dalších 159 osob, tj. 14,1% z počtu zemřelých do 24 hodin.
Oproti r. 2004 je počet následně zemřelých nižší o 8 osob. Celkem tedy zahynulo při nehodách v silničním provozu v r. 2005 na území ČR 1 286 osob - o 96 osob méně (tj. o 6,95% ), než v r. 2004.
V následujícím přehledu je uveden vývoj počtu následně zemřelých osob i počtu osob, které zemřely do 24 hod. po nehodě od r. 1980. V roce 2005 se stalo 25 239 nehod, při kterých došlo k usmrcení nebo zranění zúčastněných osob.
rok |
Počet usmrcených osob |
do 24 hodin po nehodě |
Od 24 hodin do 30 dnů po nehodě |
Celkem |
1980 |
1 013 |
248 |
1 261 |
1981 |
943 |
256 |
1 199 |
1982 |
898 |
160 |
1 058 |
1983 |
871 |
179 |
1 050 |
1984 |
786 |
142 |
928 |
1985 |
835 |
152 |
987 |
1986 |
768 |
128 |
896 |
1987 |
766 |
149 |
915 |
1988 |
810 |
146 |
956 |
1989 |
914 |
164 |
1 078 |
1990 |
1 173 |
118 |
1 291 |
1991 |
1 194 |
137 |
1 331 |
1992 |
1 395 |
137 |
1 532 |
1993 |
1 355 |
169 |
1 524 |
1994 |
1 473 |
164 |
1 637 |
1995 |
1 384 |
204 |
1 588 |
1996 |
1 386 |
182 |
1 568 |
1997 |
1 411 |
186 |
1 597 |
1998 |
1 204 |
156 |
1 360 |
1999 |
1 322 |
133 |
1 455 |
2000 |
1 336 |
150 |
1 486 |
2001 |
1 219 |
115 |
1 334 |
2002 |
1 314 |
117 |
1 431 |
2003 |
1 319 |
128 |
1 447 |
2004 |
1 215 |
167 |
1 382 |
2005 |
1 127 |
159 |
1 286 |
Nejvyšší počet následně zemřelých osob byl v r. 1981. Nejpříznivější hodnota pak v roce 2001.
Pavel Kuchálik
řed. odboru vnějších vztahů a komunikace
ÚAMK a.s.
|