Následná úmrtí na českých silnicích      12.4.2006 12:02 - tisková zpráva
 
 
			
			 
			
 Statistiky dopravní nehodovosti jsou se zájmem, ale i s obavami, sledovány nejen dopravní policií, ale i širokou veřejností. Dokumentují totiž fenomén naší doby, který negativně ovlivňuje nejen životy mnoha z nás, ale má dopad i na ekonomickou situaci. 
Nejvíce sledován je údaj o počtu mrtvých na českých silnicích. I přesto, že se v posledních letech poněkud snižuje, stále zůstává největším zabijákem především mladších lidí. Na svědomí má přibližně 6x více obětí než vraždy.  
 
Zveřejňované údaje ale uvádějí jen počty mrtvých bezprostředně při autonehodě. A toto číslo je poněkud zavádějící. Nejsou v něm obsaženy oběti, které zemřou také na následek zranění při dopravní nehodě, ale až po určitém časovém prodlení.   
 
V České republice v policejní evidenci nehod se od r. 1980 paralelně sledují osoby, které zemřely na následky zranění utrpěných při nehodách v silničním provozu v době od 24 hod. do 30 dnů. Zavedení 30 denní doby pro sledování osob zúčastněných na nehodách umožňuje objektivnější a ucelenější pohled na následky nehod zaviněných jednotlivými účastníky silničního provozu. Tato praxe je v souladu s doporučením Evropské hospodářské komise OSN a je běžná ve většině zemí EU. 
 
Podle údajů systému počítačové evidence nehod v silničním provozu šetřila Policie ČR v roce 2005 celkem 199 262 nehod, při kterých bylo 1 127 osob usmrceno, 4 396 těžce zraněno a 27 974 osob zraněno lehce. Tyto údaje odpovídají skutečnosti zjištěné do 24 hod. po nehodě. Následně, tj. v době od 24 hod. do 30 dnů po nehodě však zemřelo ještě dalších 159 osob, tj. 14,1% z počtu zemřelých do 24 hodin. 
Oproti r. 2004 je počet následně zemřelých nižší o 8 osob. Celkem tedy zahynulo při nehodách v silničním provozu v r. 2005 na území ČR 1 286 osob - o 96 osob méně (tj. o 6,95% ), než v r. 2004.  
V následujícím přehledu je uveden vývoj počtu následně zemřelých osob i počtu osob, které zemřely do 24 hod. po nehodě od r. 1980. V roce 2005 se stalo 25 239 nehod, při kterých došlo k usmrcení nebo zranění zúčastněných osob. 
  
| 
  rok  | 
 Počet usmrcených osob  |  
| 
 do 24 hodin po nehodě  | 
 Od 24 hodin do 30 dnů po nehodě  | 
 Celkem  |  
| 
 1980  | 
   1 013  | 
      248  | 
 1 261  |  
| 
 1981  | 
      943  | 
      256  | 
 1 199  |  
| 
 1982  | 
     898  | 
      160  | 
 1 058  |  
| 
 1983  | 
     871  | 
      179  | 
 1 050  |  
| 
 1984  | 
     786  | 
      142  | 
    928  |  
| 
 1985  | 
     835  | 
      152  | 
    987  |  
| 
 1986  | 
     768  | 
      128  | 
    896  |  
| 
 1987  | 
     766  | 
      149  | 
    915  |  
| 
 1988  | 
     810  | 
      146  | 
    956  |  
| 
 1989  | 
     914  | 
      164  | 
 1 078  |  
| 
 1990  | 
  1 173  | 
      118  | 
 1 291  |  
| 
 1991  | 
  1 194  | 
      137  | 
 1 331  |  
| 
 1992  | 
  1 395  | 
      137  | 
 1 532  |  
| 
 1993  | 
  1 355  | 
      169  | 
 1 524  |  
| 
 1994  | 
  1 473  | 
      164  | 
 1 637  |  
| 
 1995  | 
  1 384  | 
      204  | 
 1 588  |  
| 
 1996  | 
  1 386  | 
      182  | 
 1 568  |  
| 
 1997  | 
  1 411  | 
      186  | 
 1 597  |  
| 
 1998  | 
  1 204  | 
      156  | 
 1 360  |  
| 
 1999  | 
  1 322  | 
      133  | 
 1 455  |  
| 
 2000  | 
  1 336  | 
      150  | 
 1 486  |  
| 
 2001  | 
  1 219  | 
      115  | 
 1 334  |  
| 
 2002  | 
  1 314  | 
      117  | 
 1 431  |  
| 
 2003  | 
  1 319  | 
      128  | 
 1 447  |  
| 
 2004  | 
  1 215  | 
      167  | 
 1 382  |  
| 
 2005  | 
  1 127  | 
      159  | 
 1 286  |   
  
  
Nejvyšší počet následně zemřelých osob byl v r. 1981. Nejpříznivější hodnota pak v roce 2001.  
  
Pavel Kuchálik 
řed. odboru vnějších vztahů a komunikace 
ÚAMK a.s.    
				 |